כתבות מגזין

ידעתם שדבורים חכמות? לא תאמינו עד כמה

דבורים יכולות לרקוד, "לשוחח" עם פרחים, לתקשר עם חברותיהן, וכעת מתברר שהן עשויות גם להשפיע על מזג האוויר. פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות באוניברסיטת רייכמן וחוקר אטמוספירה וחלל, מספר על כך בשיחה מרתקת

פרופ’ יואב יאיר (קרדיט: Pinhas stern, CC BY-SA 4.0)פרופ’ יואב יאיר (קרדיט: Pinhas stern, CC BY-SA 4.0)
אא

זוכרים את האבל הכללי שאחז את תושבי בריטניה עם מות מלכתם אליזבת השנייה? העולם כולו סיקר את הממלכה האבלה, אך ידיעה אחת נראתה תמוהה במיוחד: הכוורן המלכותי שיתף את הדבורים המצויות בכוורות המלכותיות על כך שהמלכה הלכה לעולמה, ואף עדכן אותן בכך שמעתה המלך החדש צ'ארלס השלישי, הופך להיות הבעלים שלהן.

אם חשבתם שהכוורן ירד מדעתו מרוב צער, תופתעו בוודאי לשמוע שהוא לא המציא את הגלגל, שכן ישנה מסורת בריטית עתיקה אשר דורשת מהאחראים על הכוורת המלכותית לעדכן את הדבורים בכל האירועים המשמעותיים שמתרחשים בממלכה, ביניהם מוות או נישואין. על פי המסורת – אם המידע המשמעותי לא יימסר להן, הן עלולות להפסיק את ייצור הדבש ואפילו לנטוש את הכוורת.

בשלב זה עדיין אין הוכחה מדעית ברורה לכך שהדבורים אכן מבינות את המאורעות המשמעותיים שבני האנוש חווים (אם כי כאמור, יש כאלו שבהחלט מאמינים בכך), אך נינה סודין, כתבת 'זווית', מציינת כי חוקרים כבר הוכיחו שלדבורים יש יכולות מופלאות במגוון תחומים אחרים: הן מסוגלות לתקשר זו עם זו באמצעות ריקוד, ביכולתן לבנות כוורות באופן יעיל ויוצא דופן, ואפילו "לשוחח" עם פרחים כדי לאתר את מזונן.

בתקופה האחרונה נוסף מחקר מרתק שחשף יכולת נוספת ומרשימה של היצורים המופלאים הללו, וטוען שהדבורים נושאות עימן מטען חשמלי בעל עוצמה נדירה עד כדי כך שהוא חזק אפילו יותר מהשפעתן של תופעות מטאורולוגיות, כמו ענני סופה אשר מסוגלים לייצר הודות למתח החשמלי בינם לבין הקרקע ברקים.

על המחקר המעניין הזה מספר לנו פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות באוניברסיטת רייכמן וחוקר אטמוספירה וחלל. מסתבר כי במהלך מעוף הדבורים הן בעצם נתקלות במולקולות טעונות חשמלית, וכך הן נטענות בעצמן. בנוסף, רפרוף הכנפיים שלהן הוא מהיר מאוד – מעל 200 רפרופים לשנייה, והוא עשוי לגרום לתנועת אלקטרונים בין מולקולות, ובכך לייצר שינוי במטען החשמלי שלהן. (ממש כמו שנוצר חשמל סטטי בעת שפשוף עם בלון).

פרופ’ יואב יאיר (קרדיט: Pinhas stern, CC BY-SA 4.0)פרופ’ יואב יאיר (קרדיט: Pinhas stern, CC BY-SA 4.0)

איך גילו החוקרים את המטען העוצמתי הזה, ואיך זה שהם לא ידעו עליו עד היום?

על פי דבריה של סודין, עד כה  הנתון הזה כלל לא היה ידוע, והוא התגלה ממש במקרה, כשחוקרים בריטים עסקו בניטור מזג האוויר באזור אוניברסיטת בריסטול. החוקרים זיהו עלייה בלתי צפויה בשדה החשמלי שמצוי באטמוספירה סביבם. מכיוון שבאזור לא היו כלל סופות שביכולתן לגרום לכזה שינוי, ניסו החוקרים לבדוק את סביבתם ואז גילו נחיל ענק של דבורי דבש. זה עדיין היה נראה להם צירוף  מקרים, אך הם החליטו בכל זאת לבדוק זאת: הם החלו בניטר השדה החשמלי על ידי גלאים מיוחדים ואף שילבו מצלמות וידאו במטרה לעקוב אחרי הצפיפות של נחיל הדבורים. "אחרי שהם מדדו את עוצמת השדה ואת מספר הדבורים בנחיל, החוקרים חישבו את צפיפות המטען – כלומר, את כמות המטען החשמלי ליחידת נפח של נחילי הדבורים," מסביר פרופ' יאיר.

לצורך ההשוואה – כשמזג האוויר מאוזן ואין תופעות טבע מיוחדות, ניתן למדוד באוויר שדה חשמלי בעוצמה של כ-130 וולט למטר, ואילו במחקר החדש גילו החוקרים שבמקום בו היו הדבורים נוצר שדה חשמלי בטווח של 100-1000 וולט למטר. כלומר – השדה החשמלי שהן ייצרו היה חזק כמעט פי שמונה מהשדה החשמלי שקיים באוויר באזורים בהם אין דבורים. בנוסף, נמצא במחקר כי ככל שהאזור צפוף יותר, כך העוצמה של השדה החשמלי גבוהה יותר. בעקבות זאת, החוקרים שיערו שהשדה החשמלי שנחילי הדבורים יוצרים, עשוי אף להשפיע על מזג האוויר - למשל לגרום להבאת עננים או לזרז את הפיכתם לגשם.

נראה כי למחקר זה יש חשיבות רבה, שכן הוא מהווה הוכחה נוספת לעוצמה הייחודית של הדבורים, אשר בסופו של דבר חלק מהמזון שלנו תלוי בהן. בימים אלו, כשמדובר על כך שהימצאותן בסכנה בשל הנזק ממשבר האקלים, זהו נושא שיש לבחון אותו, שכן הוא בהחלט עשוי להשפיע על כולנו.

הכתבה הוכנה על ידי 'זווית', סוכנות הידיעות של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה.

תגיות:דבוריםמזג האווירפרופ' יואב יאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה