חדשות בריאות

מחקר חדש: סוכרת סוג 2? לא לכל החיים!

מחקר חדש חושף כי חולי סוכרת סוג 2 יכולים להשיג הפוגה במחלה ואף לא להזדקק לתרופות, זאת באמצעות דיאטת צום לסירוגין והקפדה על פעילות גופנית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחרי שנים שבהן סברו שמחלת סוכרת סוג 2 היא מחלה כרונית שמלווה את האדם כל חייו, ואחרי שהיא הוכרזה על ידי ארגון הבריאות האמריקאי כ"מגיפה עולמית" ונכון להיום ההערכה היא שיש כ-537 מיליון אנשים בעולם שחולים בה, התפרסם בשבוע האחרון מחקר חדשני שמוכיח שהמחלה ניתנת לטיפול, ובאמצעות דיאטה ותזונה מתאימה אפשר לעצור את התפתחותה, ואפילו לא להזדקק לתרופות.

 

דיאטת צום לסירוגין

למעשה, עד היום היה ידוע שתזונה בריאה ופעילות גופנית מיטיבים עם חולי סוכרת ומאזנים את מצבם, אך המחקר המדובר בדק כיצד משפיעה דיאטת צום לסירוגין על סוכרת סוג 2, והסתבר שבחלק מהמקרים אנשים עם סוכרת שצמים לסירוגין עשויים שלא להזדקק עוד לתרופות.

דיאטת צום לסירוגין היא דיאטה בה אוכלים רק במהלך זמן מסוים של היום, לאחר מכן מקפידים על צום במשך מספר מסוים של שעות, כאשר מותר לשתות לאורך הצום, אך לא לאכול. בשנים האחרונות הפכו דיאטות מסוג זה לפופולאריות עבור הרזיה אפקטיבית, ומחקרים אף מוכיחים שביכולתו של צום לסירוגין להוריד סיכון למחלות לב. כעת מסתבר שיש לו השפעה רבה גם על מחלת הסוכרת.

המחקר המדובר בדק 36 אנשים עם סוכרת שהקפידו על צום לסירוגין במשך שלושה חודשים. בעקבות כך הסתבר שכ-90% מהאנשים, כולל אלו שלקחו תרופות להורדת רמת הסוכר בדם ואינסולין, נצרכו לכמות מופחתת של תרופות לאחר שצמו צום לסירוגין. בנוסף, כ-55% מאותם אנשים חוו הפוגה בסוכרת, ואף הפסיקו את הטיפול התרופתי לסוכרת ושמרו על המצב במשך שנה לפחות.

הנתון המדהים ביותר במחקר הוא ש-65% מהמשתתפים במחקר שהשיגו הפוגה בסוכרת, הם אנשים שמתמודדים עם המחלה במשך 6-11 שנים, מה שאומר שהדיאטה הייחודית משפיעה לא רק על בעלי סוכרת במשך זמן קצר, אלא גם על כאלו בעלי משך זמן ארוך יותר. כל זה בניגוד לדעה הרווחת שניתן להשפיע על סוכרת רק בתחילת התפתחות המחלה.

 

משמעות עולמית

החוקרים שביצעו את המחקר ציינו כי למחקר משמעות רבה, כיוון שתרופות לסוכרת נחשבות יקרות ומהוות מחסום עבור חולים רבים שאין ביכולתם לטפל בעצמם. כמו כן הן מצריכות שימת לב ומעקבים יומיומיים אחר התפתחות הסוכרת, מה שגם כן מונע מחלק מהחולים לטפל בעצמם כראוי. אחד החוקרים ציין: "המחקר שלנו ראה שעלויות התרופות יורדות ב-77% בקרב אנשים עם סוכרת לאחר צום לסירוגין".

פרופ' דונגבו ליו, מהאוניברסיטה החקלאית של הונאן בצ'אנגשה, סין, שהיה ממובילי המחקר, סיכם: "סוכרת מסוג 2 אינה מחלה קבועה לכל החיים, שכן הפוגה בסוכרת אפשרית עבור חולים שיורדים במשקל על ידי שינוי הרגלי התזונה והפעילות הגופנית שלהם. המחקר שלנו מוכיח זאת, ולממצאים האלו עשויה להיות השפעה נרחבת על יותר מ-537 מיליון אנשים ברחבי העולם הסובלים מהמחלה".

המחקר פורסם בכתב העת של ה- Endocrine Society's Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. וקיבל מימון מהקרן הלאומית למדעי הטבע של סין.

תגיות:סוכרתחדשות בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה