אסטרולוגיה ומזלות

"מזלות ביהדות הם ההיפך הגמור ממיסטיקה שקרית"

רבים אינם יודעים כי מזלות ביהדות הם כלי משמעותי להבנת נפש האדם. מה ההבדל המהותי בין מזלות על פי היהדות לבין כל השאר? המטפלת הרגשית יעל זוזוט שופכת אור על תורה שלמה

  • ד' טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהייתי ילדה, זה הצחיק אותנו לקרוא את הנבואות השחורות במדור ה"הורוסקופ" - האסטרולוגיה של עיתוני סוף השבוע החילוניים של ילדותי. אני חוזרת לשנות ה-90 למניינם, וזוכרת מנהג קבוע בביתנו: העיתונים נכנסו הביתה, ואנחנו פתחנו בסקרנות את אותו מדור "נבואי", וגיחכנו על אותן "הבטחות" מדויקות ברמת השעה, "ירח שחור" משבת בצהריים וכל מיני עבודת כוכבים ומזלות מוזרה, שהתייחסנו אליה בביטול ובצחוק. בניגוד אלינו, ישנם כאלו שמתייחסים לכך ברצינות רבה, וזו הסכנה. היום, 30 שנה אחרי, אני מבינה שאמונת הכזב הזו יכולה לחרוץ גורלות. איך בדיוק?
כשאדם קורא תחזית אסטרולוגית ממקור לא בדוק, לא מהימן ולא יהודי, הוא עלול ליפול לפח עם תקרת זכוכית: הוא מתחיל להאמין כי אין הוא יכול לשנות את גורלו בכלל.

כך, הקביעה ההחלטית לפיה, כל בני אותו מזל, יחוו חוויה מסוימת באותה שעה, תוך התעלמות מופגנת מבורא עולם ומכח התשובה שניתן לאדם, היא זו שחורצת גורלות. אני תוהה איך אותיות בשפת הקודש ביטאו כזה הבל הבלים במדור ותיק שקיים עד היום?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מהי התובנה הפשוטה, שעזרה לאחיות להבין האחת את השניה?

יעל זוזוט, יועצת במחלקת "נפשי בשאלתי" משיבה:

"טבעו של האדם הוא להסתקרן ממה שאומרים עליו, בין הוא בטוח שהדבר נכון ובין אם לאו. למעשה, הקדוש ברוך הוא נתן לאדם שפע של דרכים מתחומים שונים על מנת להגיע להכרת העצמי, למימוש העצמי, ולפיתוח האישיות, אחד מהם הוא המזלות ביהדות".

איך הגעת לעסוק במזלות על פי היהדות?

"אשיב בסיפור מהילדות: מאז ומתמיד ידעתי שכל משימה שיש לי, תבוצע מבחינתי אפילו אתמול. אחותי לעומתי נהגה לדחות משימות עד כמה שאפשר. לא תמיד הבנו האחת את השניה, אך ביום שבו למדתי כי על פי היהדות, קיים הבדל מהותי ביננו שקשור לתכונות היסוד של כל אחת מאיתנו, ירד לי האסימון: אחותי אינה נגדי. היא פשוט נולדה במזל דלי, ואילו אני בת מזל אריה. דיברנו מתוך הבנה. כל אחת עשתה פסיעה קטנה לכיוון השניה. אני השתדלתי להבין אותה שלא כל דבר מוכרחים לבצע ממש עכשיו, והיא השתדלה להקדים ביצוע של משימות משותפות, כך שבזכות הלימוד של תכונות היסוד שלנו, הצלחנו להגיע להבנה משותפת."

 

מוהל או חלילה רוצח? על ילד שנולד עם נטיה לשפיכת דמים

עכשיו זה מבלבל: מצד אחד, ישנן לאנשים תכונות יסוד לפי המזל בו הם נולדו, ומצד שני כבר הוזכר כאן אחד העקרונות החשובים ביותר ביהדות: כוחו של האדם לשנות את המציאות בזכות תשובה, תפילה וצדקה.

"לכאורה נראה כי מקורות חז"ל שונים וסותרים." מסבירה יעל. "מובא בגמרא במסכת שבת קנ"ו ע"א – 'אין מזל לישראל' ולאחר מכן נכתב כי 'מי שנולד במזל מאדים, יהיה שופך דמים'".

אז האם יש מזל לישראל או לא?

"למעשה, ענין המזלות מתחלק לשניים: מזל העתיד ומזל האופי. מבחינת מזל העתיד, אכן עם ישראל נמצא מעל המזל. בסיפור המוכר על בתו של ר' עקיבא מסופר על כך שנגזר עליה למות ביום חופתה, אך בזכות הצדקה והחסד, שנתנה לעני שהגיע לחתונתה, היא ניצלה. לגבי תכונות אופי אומר הגאון מוילנא (בבאורו במשלי כ"ב י') כי ילד שנולד עם אופי של שופך דמים, לא נוכל לשנות את אופיו, אלא לנווטו לאפיקים חיוביים, כלומר לכוונו להיות מוהל, שוחט, ולא שיהיה חלילה, רוצח. הדבר בא בבחינת 'חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה'".

 

איך נוכל לגעת בנפש הילד בזכות המזלות ביהדות?

אנשים רבים מגלים כי לפי התאריך הלועזי הם במזל מסוים, אך לפי התאריך העברי הם במזל אחר. מה נכון?

"אומר הרב סעדיה גאון בפרושו על ספר היצירה, דף נ"ח שמאחר וגלגל המזלות קבוע בגלגל חמה, הרי שגלגל חמה זהו התאריך הלועזי. זה מפתיע, אך גם המזלות ביהדות נקבעים לפי גלגל חמה, שמכונה היום בפי כל תאריך לועזי".


בואי לפגוש את יעל זוזוט ולשמוע על הידע שיתן לך כח. הצטרפי ליום עיון על בניין הבית הפנימי ותעצומות הנפש של האישה היהודית. לחצי כאן או התקשרי 073-222-1280

 

ואיך למעשה ענין המזלות קשור לבני אדם מן השורה, ולא רק לבעלי מקצוע בתחום?

"מזלות ביהדות הם ההיפך הגמור ממיסטיקה שקרית. זהו כלי יקר ערך לתקשורת, לדינמיקה ולהבנת הסובב אותנו. בהיותי גננת נהגתי לבדוק את המזל של כל ילד. כך זה עזר לחנך ולהבין את הילדים לפי תכונות האופי שלהם, ולהתמקד במיוחד בצורך הנפשי של כל ילד לפי המזל שלו. למשל, הייתי רגישה לצורך של ילדי מזל מאזניים בעצמאות, ילדי מזל סרטן רק שידרו בכאילו שהם לא זקוקים למגע, אך כמו כל הילדים, הם זקוקים לחיבוק. ההבנה הזו קרתה בזכות הלימוד על המזלות ביהדות, וכך, בסיעתא דשמיא לכל אדם יש את יכולת לגעת בנפש הילד שלו ובנפש הילד שבו."

 

מה עושים עם בעל עקשן?

אם כך, התועלת בשימוש במזלות בצורה נכונה היא גדולה לאין שיעור.

"נכון, זה אדיר. כך כל אחד יכול להבין יותר את עצמו. אישה יכולה לקבל יותר את בעלה ולחנך את ילדיה בעזרת ארגז כלים מתאים, ובכלל, להיות בהרמוניה עם הסביבה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

על הקשר החשוב בין מזלות ביהדות לבין זוגיות אומרת יעל את הדברים הבאים: "בעניין זוגיות, נצא מנקודת הנחה שכל זוג, גם המתאים ביותר, יש לו עבודה לעשות. גם התאמה זוגית 'מושלמת' מצריכה עבודה של הבנת השוני בין בני הזוג. יש להתיחס למזלות בעניין הזה כאשר אחד מבני הזוג רואה תכונה מסוימת שמפריעה לו בבן הזוג, והדבר חוזר על עצמו. אם למשל אישה רואה שדבר כלשהו מפריע לה בבעלה, אז במקום לומר לעצמה שהוא ישתנה או 'אני אעבוד איתו על זה', היא מוזמנת לבדוק קודם האם זו תכונת אופי שלו, על פי המזל שלו. במידה וכן, אישה חכמה תשקול היטב מה עליה לעשות, כי אם זו תכונת אופי, היא לא תוכל לשנות אותה, אלא רק לנווט אותה בחכמתה למקומות הנכונים. למשל, בעל שיכול להיחשב כעקשן, ניתן להוביל אותו להתמדה בתהליכים, זו אותה גברת בשינוי אדרת, רק הפעם – לחיוב, ואת זאת ניתן ללמוד על פי התבוננות בגלגל המזלות היהודי".

 

המזל הטוב מכולם

מסקרן לדעת: האם יש מזל שהוא הטוב ביותר מבין שנים עשר המזלות?

"אישה אחת אמרה לי: 'אני לא מסוגלת עם האדישות הזו', ולעומתה השניה הגדירה זאת: 'איזה רוגע, הלוואי עלי'. לכן, טוב או לא טוב, זה בעיני המתבונן, שהרי כל אדם במזל מסוים, שיקח את התכונות שלו לשימוש מקסימלי ברמה הגבוהה ביותר, יהיה במזל טוב".

ישנם אנשים שמרגישים שתכונות אופי מסוימות קיימות במזל שלהם, אך להם אין אותן. איך ניתן להסביר זאת?

"נשים אומרות לי לפעמים: 'אומרים על מזל דגים שהוא רגיש, ואני ממש לא כזו', או 'קראתי על מזל בתולה, וממש הרגשתי שזו אני, אבל אני בכלל מזל גדי. איך זה יכול להיות'?

"תורת המזלות ביהדות היא תורה שלמה, שמשיבה על השאלות האלו. כל אדם שרוצה לחיות בשלום עם סביבתו, צריך ללמוד אותה כדי להבין את הבריות ולהבין מה בכוחו לשנות ולהשפיע. לסיכום ניתן לומר כי ידוע שכל התופעות הרגשיות והנפשיות מקורן במוח. אדם פועל, חושב ומגיב לפי ההוראה שניתנה למוח. כאשר אדם מכניס למוחו את ה'ידיעה' שהשני מתנהג כך כדי 'לעשות דווקא' או כדי לעצבן וכו', אז התגובה תהיה לא נעימה. ברגע שנבין שמדובר בחלק מתכונות האופי של האחר, בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו נולד עם תכונות אופי מסוימות, התגובה שלנו תהיה שונה בתכלית. היא תהיה חיובית. הכל מדויק ומושגח. אם בורא עולם שם סביבנו אנשים מסוימים עם התכונות הקוטביות לתכונות שלנו - יש לנו פה מה ללמוד. בורא עולם רוצה לאתגר אותנו ולהעצים אותנו, אז במקום להסתכל על השונה כמכשול, נסתכל עליו כמנוף לצמיחה, וכך בעזרת ה' נצליח."

בואי לפגוש את יעל זוזוט ולשמוע על הידע שיתן לך כח. הצטרפי ליום עיון על בניין הבית הפנימי ותעצומות הנפש של האישה היהודית. לחצי כאן או התקשרי 073-222-1280

תגיות:מיסטיקהאסטרולוגיה ומזלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה