חדשות בארץ

לקראת השבעת הממשלה: חוק דרעי-סמוטריץ’ אושר סופית

החוק, שיאפשר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר ואת מינויו של שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' לשר נוסף במשרד הביטחון, אושר בקריאה שנייה ושלישית. לקראת השבעת הממשלה מחרתיים, הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין על התפטרותו

סמוטריץ’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)סמוטריץ’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (שלישי), בקריאה שנייה ושלישית, את החוק המכונה "חוק דרעי-סמוטריץ'". לאחר ההצבעה, הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין על התפטרותו מתפקידו, וזאת לקראת השבעת הממשלה מחרתיים.

ההצעה, שאושרה בתום לילה של דיונים והצבעות, מהווה מיזוג של שתי הצעות חוק. הראשונה שבהם הינה תיקון לחוק יסוד הממשלה, ולפיה הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם נידון לעונש מאסר בפועל. בכך יתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר בממשלה. 

עוד נקבע בהצעה, כי בנוסף לשר הממונה על משרד, הממשלה באישור הכנסת רשאית למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר "הנוסף" אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, אך לצד זאת הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה. הצעה זו תאפשר ליו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון, במקביל לכהונתו כשר האוצר. בתפקידו במשרד הביטחון, יהיה סמוטריץ' אחראי על המינהל האזרחי ועל מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

מכיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד, נדרש לו רוב מיוחד של 61 חברי כנסת. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 63 חברי כנסת לעומת 55 מתנגדים.

בדברי ההסבר להצעתו של חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס), לפני מיזוג שתי ההצעות, נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה ואישור מינויו בהצבעת רוב במליאת הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה, ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו, אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק".

יו"ר הוועדה המיוחדת שהכינה את הצעות החוק לדיון במליאה, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), הסביר מעל הדוכן את הצעת החוק. הוא סיכם את דבריו לפני עלות השחר, באומרו כי הממשלה החדשה עומדת להביא שחר של יום חדש לציבור בישראל.

לפני ההצבעה על ההצעה בקריאה שלישית, ביקש השר זאב אלקין (המחנה הממלכתי), בשם הממשלה, להציע לכנסת להחזיר את הצעת החוק לוועדה שהכינה אותה והכנסת תחליט על כך בהצבעה. הצעתו של אלקין נדחתה בהצבעה במליאה.

הצעת החוק, שנועדה לעגן את סמכותו של השר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, להתוות את מדיניות המשטרה, תובא היום להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. אמש אישרה המליאה, ברוב של 53 תומכים מול 18 מתנגדים, את פיצול הצעת החוק, כך שהסעיפים העוסקים בהכפפת מפכ"ל המשטרה לשר ובסמכותו של השר לקבוע מדיניות לגבי משך הטיפול בתיקים יובאו לאישור הכנסת בנפרד, לאחר הקמת הממשלה.

כאמור, לקראת השבעת הממשלה הודיע לוין על התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת. ההתפטרות תיכנס לתוקף ביום חמישי, ובכך יתאפשר לו להתמנות לשר בממשלה החדשה.

תגיות:יריב לויןאריה דרעיבצלאל סמוטריץ'בחירות 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה