חדשות יהדות

מגרשים את החושך: הדליקו נרות חנוכה בעיירה הנידחת

הקהילה היהודית בריבניץ הדליקה לראשונה נר חנוכה למרגלות ביתו של האדמו"ר היחיד שנותר במדינות ברית המועצות לשעבר. הקשישים סיפרו בהתרגשות: "אנחנו זוכרים את ברכותיו של הצדיק"

צילום: הקהילה היהודית במולדובהצילום: הקהילה היהודית במולדובה
אא

בקהילה היהודית המצטמקת בעיר ריבניצה שבחבל טרנסניסטריה במולדובה, נרשמה השבוע התרגשות גדולה: שלוחי חב"ד הגיעו לעיר והדליקו עם עשרות מיהודי העיר נר חנוכה. זאת, כחלק מהפעילות הנרחבת שמקיימת הקהילה היהודית במדינה בראשות הרב אבלסקי, ביחד עם השלוחים.

המיקום לא היה מקרי: מתחת לבית שבו התגורר בעבר "הצדיק מריבניץ" הרה"ק ר' חיים זנוויל אברהמוביץ זצ"ל שהיה האדמו"ר היחיד שנותר אחרי תש"ה במדינות ברית המועצות לשעבר.

עד לשואה היוו היהודים 38% מתושבי העיר, אך כיום מתגוררים בה רק קצת יותר מ-100 מתוך 50 אלף תושביה. רובם ככולם מבוגרים, בגילאי 60 ויותר.

לאחר ההדלקה המרגשת, התקיימה סעודת חג בבית הכנסת בעיר. לייב, מזקני הקהילה, סיפר בהתרגשות כי הוא עדיין זוכר את הדלקת נרות החנוכה בידי הרבי מריבניץ זצ"ל, את קדושתו וברכותיו ששמען יצאו למרחוק.

צילום: הקהילה היהודית במולדובהצילום: הקהילה היהודית במולדובה

זה המקום לציין כי אחד המקומות החדשים, וככל הנראה גם המעניין ביותר, בהם האירה החנוכיה השנה לראשונה הוא בעיר בנדרי – אחת משתי הערים הגדולות בטרנסניסטריה. בחבל פועל באופן קבוע הרב מנחם מענדל גוצל, שמוסר שיעורי תורה ומסייע בעזרה הומניטרית, בסיוע ראש הקהילה היהודית מרק פינקלזון ובגיבוי השלטון המקומי.

לדברי הרב אבלסקי, "בסך הכול קיימנו כ-30 אירועים לכלל יהודי מולדובה וטרנסיטריה, במטרה להביא את שמחת החנוכה לכמה שיותר לבבות ובתים יהודים. גם נוכח הפסקות החשמל והאתגרים שהמלחמה באוקראינה השכנה מציבים לנו. נמשיך להאיר כדי לגרש גם מכאן את החושך".

תגיות:הדלקת נרותריבניץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה