חדשות בארץ

ברוך דיין האמת: הרב חיים דרוקמן זצ"ל הלך לעולמו

הרב חיים מאיר דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, הלך לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, והוא בן 90. במערכת הפוליטית ספדו לרב

  • א' טבת התשפ"ג
הרב דרוקמן זצ"ל (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)הרב דרוקמן זצ"ל (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 22:20)

אבל כבד: הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, הלך הערב (ראשון) לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים בו היה מאושפז בתקופה האחרונה בשל סיבוכים של מחלת הקורונה, והוא בן 90.

מהישיבה התיכונית "אור עציון", בראשה עמד הרב, נמסר: "נפלה עטרת ראשינו. יחד עם כל בית ישראל, בית הישיבה התיכונית 'אור עציון' מבכה מרה את האבידה הגדולה ועלייתו לגנזי מרומים של מורנו ורבנו ראש הישיבה למעלה משישה עשורים, זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות 'בני עקיבא' אשר העמיד תלמידים הרבה, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל. המקום ינחם את המשפחה האבלה ואת כולנו. בהמשך דרכו בבניין התורה והארץ, ובהצמחת תחיית עם ישראל בארצו".

מבית החולים הדסה נמסר: "הנהלת הדסה מודיעה בצער רב על פטירתו של הרב חיים מאיר דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, מחנך דורות ומנהיג ציבור גדול ורב. הרב אושפז בהדסה עין כרם במצב קשה מאוד וטופל במסירות על ידי צוות היחידה לטיפול נמרץ פנימי בעשרת הימים האחרונים, אך אלו נאלצו לקבוע את מותו הערב. המרכז הרפואי הדסה משתתף בצער המשפחה אותה הוא מלווה בשעה קשה זו ובצערו של הציבור הרחב".

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, ספד לרב: "יחד עם כל בית ישראל אני כואב את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, האדם הגדול, אשר במשך תשעים שנות חיים, לימד, חינך וקירב יהודים לאמונה בבורא. ומתוך אהבת התורה הגדולה אהב את כל אדם מישראל, כל רגב מאדמת ישראל, וכל אות בתורת ישראל, ובשלוש השלמויות הללו חינך והעמיד דורות אשר ימשיכו ללמוד, וימשיכו לראות את האור הגדול, מאיר לנגד עיניהם. חבל על דאבדין ולאו משתכחין".

נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם הודעת תנחומים: "אני מבכה את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל. הרב דרוקמן היה שליח ציבור ומנהיג רוחני שהוביל בחזון ובמעשה כמה ממפעלי התורה, הציונות והתחייה החשובים ביותר של דורנו. תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל עמדו לנגד עיניו יום-יום שעה-שעה, והוא הקדיש את חייו במסירות נפש למען מדינת ישראל והעם היהודי. עמדתי עמו בקשר חם וקרוב לאורך השנים ותמיד שאבתי ממנו תובנות חשובות ומשכילות וזאת אמרתי לו, למשפחתו ולמוקיריו לא פעם. תנחומיי למשפחתו, אוהביו ותלמידיו. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ספד: "מאור גדול של אהבת ישראל כבה היום. לעת פרידה זו מן הרב חיים דרוקמן, לבי דואב עמוקות עם משפחתו היקרה ועם רבים-רבים בעם. מדינת ישראל איבדה מנהיג רוחני גדול, ואני איבדתי ידיד אישי שהוקרתי מאוד".

"כמי שחווה על בשרו בילדותו את אימי השואה, הרב דרוקמן התמסר עם עלייתו ארצה לבניין האומה. מצפן דרכו היה השליחות לטובת כלל ישראל. חינוך הנוער, הדאגה להתיישבות, ההתגייסות למשימות חברתיות, הצמחת עולם התורה הציוני-דתי והכוונת צעירים לשירות משמעותי בצה"ל עמדו בראש מעייניו. פעילותו הענפה כחבר כנסת שיקפה את היותו לא רק נציג של המגזר אותו ייצג, אלא שליח נאמן של הציבור הרחב בחברה הישראלית".

"ממשק מרכזי בין הרב לביני היה בתחום הגיור. כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה הוא נקט כדרכו בקודש גישה מקרבת לבבות, שסייעה להצטרפותם של רבבות עולים חדשים לשורות עמנו. אש השליחות שבערה ברב דרוקמן לא כבתה והניצוצות שלה טמונים עמוק בליבם של אלפי תלמידיו. דרכו תימשך לדורות - ברוח דבריו של מורו ורבו, הרב קוק זצ"ל: 'הבו אור, הבו קודש, הבו יושר, הבו צדק, הבו חיים שהם ראויים לשמם, לישראל'".

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, מסר: "הלב דואב על מותו של הרב דרוקמן, שזכיתי להיות מתלמידיו בישיבת 'אור עציון' כנער. הרב היה אדם מאמין, מסור למדינת ישראל ולרעיון הציוני. לימים הייתה לי הזכות לסייע בשמירה על פעולתה של הפנימייה הצבאית באור עציון בעידודו של הרב, ותמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת. נפגשתי איתו בחודשים האחרונים, וזכיתי לראותו חד מחשבה ונחוש כמו תמיד בלהט אמונתו".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ספד: "יתומים היינו ואין אב. נפלה עטרת ראשנו, אוי לנו כי הושברנו. זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, עלה בסערה השמיימה, ואנחנו אנה אנו באים".

"בשנים האחרונות זכיתי לחסות בצילו של הרב וללמוד הנהגה ציבורית מחוכמתו, מענוותנותו, מצדקתו ומהנהגתו. הרב דרוקמן זצ"ל היה ענק שבענקים באהבת ישראל שלו, וראה כל יהודי בבחינת כולך יפה רעייתי ומום אין בך. הרב חי במסירות נפש אדירה למען כלל ישראל כל חייו, ואפילו בשבועות האחרונים זכיתי ונכנסתי לרב לשיח ולעצה בשעות הקטנות של הלילה. עד ימיו האחרונים, אין רגע שהרב לא היה פנוי וזמין להתגייסות למען כלל ישראל".

"עם ישראל והעולם כולו הפסיד את אחד מענקי הרוח של דורנו, איש צדיק, איש חינוך, איש שכל כולו מוקדש לתורת ארץ ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל. העמיד תלמידים הרבה לאורך דורות והחיה בהם את תורת רבותיו, הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל. תורה תורה חגרי שק והתפלשי באפרים".

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, מסר: "בצער רב התבשרתי על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, לאחר שנזדכך ביסורים מרים וקשים. ‏שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו הכבודה יחד עם רבבות עמך בית ישראל הדואבים עמוקות על הסתלקותו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק גולדקנופף, אמר: "יחד עם כל בית ישראל ותלמידיו הרבים שזכה להעמיד ולהנהיג, אני מבכה את לכתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, ראש ישיבת 'אור עציון', ראש רשת ישיבות 'בני עקיבא' וזקן רבני הציונות הדתית. המקום ינחם את רבבות תלמידיו, משפחתו וההולכים בדרכו. חבל על דאבדין".

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, מסר: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל, לאחר שנזדכך בייסורים, ואני שולח את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי זכרו. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, הגיב: "כואב ודואב את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, זקן רבני הציונות הדתית, מגדולי רבני דורנו. הרב היה מנהיג גדול בתורה, העמיד תלמידים רבים, חינך דורות שלמים והיה לוחם ענק למען שלימותה ואחדותה של ארץ ישראל. הרב האיר את העולם בתורתו ובגמילות חסד עצומה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, מסר: "מבכה יחד עם כל בית ישראל את השרפה אשר שרף ה' בהילקח מאיתנו מו"ר הרב חיים דרוקמן זצ"ל, תלמידו של מו"ר הרצי"ה זצ"ל, אשר העמיד תלמידים הרבה ועסק כל ימיו להפיץ תורה בעם ישראל, לרומם את הציבור כולו ולקרבם לאבינו שבשמיים".

 

אנא עשו חסד ואמרו פרקי תהיליםלעילוי נשמת הרב חיים מאיר בן מילכה:

 

א

(א) אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב. (ב) כִּי אִם בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה. (ג) וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ. (ד) לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲ‍שֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ. (ה) עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים. (ו) כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד.

ו

(א) לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) יְהוָה אַל בְּאַפְּךָ תוֹכִיחֵנִי וְאַל בַּחֲמָתְךָ תְיַסְּרֵנִי. (ג) חָנֵּנִי יְהוָה כִּי אֻמְלַל אָנִי רְפָאֵנִי יְהוָה כִּי נִבְהֲלוּ עֲצָמָי. (ד) וְנַפְשִׁי נִבְהֲלָה מְאֹד ואת (וְאַתָּה) יְהוָה עַד מָתָי. (ה) שׁוּבָה יְהוָה חַלְּצָה נַפְשִׁי הוֹשִׁיעֵנִי לְמַעַן חַסְדֶּךָ. (ו) כִּי אֵין בַּמָּוֶת זִכְרֶךָ בִּשְׁאוֹל מִי יוֹדֶה לָּךְ. (ז) יָגַעְתִּי בְּאַנְחָתִי אַשְׂחֶה בְכָל לַיְלָה מִטָּתִי בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה. (ח) עָשְׁשָׁה מִכַּעַס עֵינִי עָתְקָה בְּכָל צוֹרְרָי. (ט) סוּרוּ מִמֶּנִּי כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן כִּי שָׁמַע יְהוָה קוֹל בִּכְיִי. (י) שָׁמַע יְהוָה תְּחִנָּתִי יְהוָה תְּפִלָּתִי יִקָּח. (יא) יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ מְאֹד כָּל אֹיְבָי יָשֻׁבוּ יֵבֹשׁוּ רָגַע.

יג

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) עַד אָנָה יְהוָה תִּשְׁכָּחֵנִי נֶצַח עַד אָנָה תַּסְתִּיר אֶת פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי. (ג) עַד אָנָה אָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשִׁי יָגוֹן בִּלְבָבִי יוֹמָם עַד אָנָה יָרוּם אֹיְבִי עָלָי. (ד) הַבִּיטָה עֲנֵנִי יְהוָה אֱלֹהָי הָאִירָה עֵינַי פֶּן אִישַׁן הַמָּוֶת. (ה) פֶּן יֹאמַר אֹיְבִי יְכָלְתִּיו צָרַי יָגִילוּ כִּי אֶמּוֹט. (ו) וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי גָמַל עָלָי.

כ

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב. (ג) יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ. (ד) יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה. (ה) יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. (ו) נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. (ז) עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. (ח) אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר. (ט) הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. (י) יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

קב

(א) תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי יְהוָה יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. (ב) יְהוָה שִׁמְעָה תְפִלָּתִי וְשַׁוְעָתִי אֵלֶיךָ תָבוֹא.(ג) אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי בְּיוֹם צַר לִי הַטֵּה אֵלַי אָזְנֶךָ בְּיוֹם אֶקְרָא מַהֵר עֲנֵנִי. (ד) כִּי כָלוּ בְעָשָׁן יָמָי וְעַצְמוֹתַי כְּמוֹקֵד נִחָרוּ. (ה) הוּכָּה כָעֵשֶׂב וַיִּבַשׁ לִבִּי כִּי שָׁכַחְתִּי מֵאֲכֹל לַחְמִי. (ו) מִקּוֹל אַנְחָתִי דָּבְקָה עַצְמִי לִבְשָׂרִי. (ז) דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר הָיִיתִי כְּכוֹס חֳרָבוֹת. (ח) שָׁקַדְתִּי וָאֶהְיֶה כְּצִפּוֹר בּוֹדֵד עַל גָּג. (ט) כָּל הַיּוֹם חֵרְפוּנִי אוֹיְבָי מְהוֹלָלַי בִּי נִשְׁבָּעוּ. (י) כִּי אֵפֶר כַּלֶּחֶם אָכָלְתִּי וְשִׁקֻּוַי בִּבְכִי מָסָכְתִּי. (יא) מִפְּנֵי זַעַמְךָ וְקִצְפֶּךָ כִּי נְשָׂאתַנִי וַתַּשְׁלִיכֵנִי. (יב) יָמַי כְּצֵל נָטוּי וַאֲנִי כָּעֵשֶׂב אִיבָשׁ. (יג) וְאַתָּה יְהוָה לְעוֹלָם תֵּשֵׁב וְזִכְרְךָ לְדֹר וָדֹר. (יד) אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד. (טו) כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ. (טז) וְיִירְאוּ גוֹיִם אֶת שֵׁם יְהוָה וְכָל מַלְכֵי הָאָרֶץ אֶת כְּבוֹדֶךָ. (יז) כִּי בָנָה יְהוָה צִיּוֹן נִרְאָה בִּכְבוֹדוֹ. (יח) פָּנָה אֶל תְּפִלַּת הָעַרְעָר וְלֹא בָזָה אֶת תְּפִלָּתָם. (יט) תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן וְעַם נִבְרָא יְהַלֶּל יָהּ. (כ) כִּי הִשְׁקִיף מִמְּרוֹם קָדְשׁוֹ יְהוָה מִשָּׁמַיִם אֶל אֶרֶץ הִבִּיט. (כא) לִשְׁמֹעַ אֶנְקַת אָסִיר לְפַתֵּחַ בְּנֵי תְמוּתָה. (כב) לְסַפֵּר בְּצִיּוֹן שֵׁם יְהוָה וּתְהִלָּתוֹ בִּירוּשָׁלָ‍ִם. (כג) בְּהִקָּבֵץ עַמִּים יַחְדָּו וּמַמְלָכוֹת לַעֲבֹד אֶת יְהוָה. (כד) עִנָּה בַדֶּרֶךְ כחו [כֹּחִי] קִצַּר יָמָי. (כה) אֹמַר אֵלִי אַל תַּעֲלֵנִי בַּחֲצִי יָמָי בְּדוֹר דּוֹרִים שְׁנוֹתֶיךָ. (כו) לְפָנִים הָאָרֶץ יָסַדְתָּ וּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ שָׁמָיִם. (כז) הֵמָּה יֹאבֵדוּ וְאַתָּה תַעֲמֹד וְכֻלָּם כַּבֶּגֶד יִבְלוּ כַּלְּבוּשׁ תַּחֲלִיפֵם וְיַחֲלֹפוּ. (כח) וְאַתָּה הוּא וּשְׁנוֹתֶיךָ לֹא יִתָּמּוּ. (כט) בְּנֵי עֲבָדֶיךָ יִשְׁכּוֹנוּ וְזַרְעָם לְפָנֶיךָ יִכּוֹן.

קל

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.

 

תגיות:יצחק הרצוגבצלאל סמוטריץ'בנימין נתניהוהרב חיים דרוקמן זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה