חדשות כלכלה

בפעם השנייה ב-4 חודשים: בעוד שבוע וחצי - החשמל יתייקר בעוד 8.2%

החשמל יתייקר בעוד 8.2% בינואר. המשמעות: חשבון חשמל ממוצע של משק בית יעלה מהחודש הבא בכ-80 שקלים

  • כ"ח כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מליאת רשות החשמל החליטה אתמול (רביעי) לייקר את החשמל בינואר בעוד 8.2%. המשמעות היא שהחל מעוד חודש וחצי, חשבון חשמל ממוצע של משק בית יעלה מהחודש הבא בכ-80 שקלים לחודשיים, ובכמעט 500 שקלים בשנה.

הרשות דחתה את הערעורים שהוגשו על ידי ארגונים וגופים במשק, והכריזה על ההעלאה המשמעותית. זאת, לאחר שהמחיר כבר עלה לפני פחות מארבעה חודשים ב-8.6%.

העלאת מחר החשמל יגרור העלאות מחירים של מוצרים ושירותים עתירי אנרגיה הצורכים חשמל רב. התייקרות זו תוביל להוספת 0.2% באינפלציה בישראל בראשית שנת 2023, וככל הנראה אף ליותר מכך.

מרשות החשמל נמסר כי הסיבה להתייקרות היא התייקרות הפחם בעולם. בהודעה שפרסמה הרשות נכתב: "כידוע, עלות הפחם הגבוהה בעולם הובילה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022.

"גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.

"על מנת לאזן בין הצורך לשמירה על יציבות פיננסית של משק החשמל לבין מיתון ההשפעה על הצרכנים במשק, החליטה הרשות על פריסת החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים. זאת על בסיס הנחה זהירה כי בשלוש השנים הקרובות יופחת השימוש ברוב המכריע של הפחם בייצור חשמל למשק הישראלי.

רשות החשמל ביקשה להדגיש כי "על אף העלייה בתעריף, מחירי החשמל בישראל נמצאים מתחת לממוצע בעולם". יצוין כי הייקור הנוכחי יכניס עוד 2.1 מיליארד שקל לקופת חברת החשמל.

כזכור, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הבטיח במערכת הבחירות לבלום את עליית מחירי החשמל. אך בשל העיכוב בהקמת הממשלה, החלטה כזו לא תוכל להתקבל לפני סוף שנת 2022.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מסר אחרי ההחלטה: "החלטה אומללה של רשות החשמל, לא כך נלחמים ביוקר המחייה. העלאה זו בוצעה לאחר שברשות החשמל הבטיחו שלא להעלות את התעריף, ולאחר שראש הממשלה הנכנס הבטיח גם כן להקפיא את תעריף החשמל. אולם כפי שהציבור רואה לבד, אין קשר בין ההבטחות היפות לבין המציאות. למרות שהצענו פתרונות רבים למניעת העלאת התעריף, ברשות החשמל בחרו שוב להקפיץ את מחירי החשמל, הגבוהים גם כך. העלאה זו מהווה פגיעה קשה בציבור ובעסקים בישראל, בתקופה קשה גם כך שבה כולנו סובלים מגל ההתייקרויות. החלטה אומללה של רשות החשמל, לא כך נלחמים ביוקר המחייה. אנו מקווים שהממשלה החדשה תעמוד בהבטחות ראש הממשלה הנכנס ותמצא דרך לבטל את עליית תעריף החשמל".

תגיות:התייקרותחשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה