כתבות מגזין

ס’ שגריר ישראל במרוקו בראיון להידברות: "למרוקו חשוב לשמור ולשמר את המורשת והתרבות היהודית"

על היחסים הדיפלומטיים, על הסכמי שיתופי פעולה בתרבות, בכלכלה ובאקדמיה, על תיירות משגשגת מישראל למרוקו, על נהגי המוניות שמספרים בערגה על הסבים והסבתות שגרו עם יהודים ועל חיי השליחות במרוקו: "מרגש להיות פה ישראלי בעת הזאת"

  • כ"ז כסלו התשפ"ג
סגן שגריר ישראל במרוקו, אייל דוד (רקע: shutterstock)סגן שגריר ישראל במרוקו, אייל דוד (רקע: shutterstock)
אא

לפני כ-60 שנים, בטנג'יר שבמרוקו, אמי היתה כבת 5. מאז שאנחנו ילדים היא נהגה לספר לנו על הזיכרונות שיש לה ממרוקו האהובה, על חִימוֹ, עוזרת הבית של סבת אמי. חִימוֹ היתה נערה מוסלמית, שטיפלה באמי במסירות, הרכיבה אותה על הכתפיים, לקחה אותה לביקור בכפר שלה, והעניקה לה אהבה. כילדה שגרה בישראל למודת הפיגועים, זה היה נשמע לי קצת מוזר איך מוסלמית שעבדה אצל היהודים אהבה ילדה יהודייה כאילו היתה בתה או אחותה הקטנה, אבל בממלכה הקסומה זה היה ועודנו אפשרי – יחסי שלום של אמת בין היהודים לבין המרוקאים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למעשה, עד היום יש ליהדות מרוקו קשר חם עם הארץ שבה גרו, וחיו חיי קהילה יהודית משפחות ענפות רבות ברחבי ארץ האטלס. הירושה שהותירו לנו הורינו, סבינו וסבותינו ילידי הממלכה, היא ירושת זכרונות מיוחדים על בית מלוכה שאוהב ומכבד את העם היהודי היושב בה. לקהילה המגובשת היתה תרבות עשירה וחיים רוחניים של חיבור לתורה, תוך קיום קשרי גומלין טובים מאוד עם העם המרוקאי.


דגל פלסטין במונדיאל? יוזמה פרטית של שחקן, שלא מייצג את העם המרוקאי

כ-80 שנים לאחר מכן, כשלישראל יש יחסים דיפלומטיים רשמיים ו"שלום חם" עם הממלכה הצבעונית והמיוחדת הזו, זה היה מוזר לישראלים רבים שצפו במשחקי המונדיאל לראות את דגל פלסטין מונף בידי שחקן נבחרת מרוקו.

סגן שגריר ישראל במרוקו, אייל דוד, התראיין להידברות, וקבע נחרצות כי המעשה אינו מייצג את העם המרוקאי: "בכמה כלי תקשורת ישראליים שאלו אותי על הדבר, כי זה הפריע לעין הישראלית. ביררתי עם חבריי המרוקאיים, ואכן ההר הוליד עכבר: זו היתה יוזמה פרטית של שחקן שמשחק בקבוצה סעודית. זה לא מייצג את העם המרוקאי. יתרה מכך, נכחתי בחגיגות שהיו במרוקו, במרקש וברבאט, לאחר הניצחונות בשלבים הקודמים של המונדיאל, ולא ראיתי דגלי פלסטין. זו יוזמה שבוודאי לא מייצגת את היחסים הטובים בין המדינות בכל התחומים."

דוד מציין כי אדרבא, מחר ישראל ומרוקו חוגגות שנתיים לחידוש היחסים הדיפלומטיים הרשמיים, והקשרים משגשגים בכל התחומים. "עד כה היו כאן שמונה ביקורי שרים מישראל, ונחתמו הסכמים בכלכלה, בביטחון, בתרבות, באקדמיה, בספורט ועוד ועוד. כיום יש 15 טיסות שבועיות ישירות, שמחברות את ירושלים ותל אביב למרקש ולקזבלנקה. תוך כשנה כ-70,000 ישראלים הגיעו למרוקו, והצפי של לשכת התיירות המרוקאית, הוא שבשנת 2023 יגיעו למרוקו כ-200,000 איש."

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

על החיים במרוקו: "זה כבוד להרגיש פה ישראלי"

עוד מוסיף דוד כי נראה שלממשלה ולבית המלוכה במרוקו חשוב מאוד לשמור ולשמר את המורשת ואת התרבות היהודית, שכן היהודים תמיד היו מאז ועד היום חלק בלתי נפרד מהממלכה ומהחברה המרוקאית.

דוד מדבר גם על החיים כישראלי במרוקו של היום: "מרגישים שיש פה אהדה וחום כלפי הישראלים. אפילו נהגי המוניות מספרים על הסבים והסבתות שלהם שגרו עם יהודים בשכנות טובה, וזה מרגש. בתפקיד הקודם שלי שהיתי במזרח אפריקה כ-3 שנים, וגרתי בקניה. אמנם היתה שם קהילה יהודית קטנה, אך אי אפשר להשוות אותה לקהילה במרוקו - זה מרגש לראות קיום של קהילה יהודית משגשגת במרחב הערבי-מוסלמי של המזרח התיכון. אין לנו עוד דוגמאות כאלה היום בצפון אפריקה, זאת, כאמור, הודות לבית המלוכה המרוקאי שדוגל בדו-קיום ובסובלנות כלפי כל חלקי האוכלוסיה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"כעת בזכות כינון היחסים הרשמיים בין ישראל למרוקו והעמקת הקשרים, אנחנו בונים שגרירות גדולה. הפוטנציאל ביחסים הוא עצום בכל התחומים, וזו זכות גדולה להיות חלק מזה כנציג המדינה בכל מיזם, בכל פסטיבל ובכל טקס. זו גאווה גדולה לראות את דגל ישראל מתנוסס כאן לצד הדגל המרוקאי, ואני מזמין את כולם לבוא לבקר ולגלות את הממלכה הקסומה הזאת ואת העבר היהודי העשיר שלה".

הצטרפו עם הידברות למסע היסטורי במרוקו בעקבות צדיקי מרוקו לאורך הדורות: 8 ימים מרגשים של ביקור בקברות צדיקים, נופים, צלילים, צבעים ומטעמי גורמה בכשרות מהודרת ובסטנדרט גבוה. בהשתתפות הרב שמעון פרץ בהרצאות מחזקות ומצחיקות, והפייטן משה דוויק בקונצרט שירה בליווי נגנים ועוד הרבה נשמה. בואו למסע חייכם. י'-י"ז שבט 1.2-8.2. התקשרו 073-222-1202 או לחצו כאן

תגיות:מרוקושגריר ישראל במרוקו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה