חדשות בעולם

חוק נוקשה ויחיד מסוגו: אלו האזרחים שלעולם לא יוכלו לרכוש סיגריות

ניו זילנד העבירה חוק נוקשה, לפיו תיאסר מכירת סיגריות לכל אזרח מקומי שנולד אחרי 2008

  • י"ט כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ניו זילנד העבירה חוק ראשון מסוגו בעולם, לפיו כל אזרח מקומי שנולד אחרי 2008 לא יורשה לרכוש סיגריות לאורך חייו, גם כאשר יהפוך לאדם בוגר על פי החוק. מטרתו של החוק היא ליצור דור שלעולם לא יעשן.

החוק החדש גם יטיל מגבלות נוקשות נוספות על רכישת סיגריות ועישון, לרבות העלאת הגיל המותר לרכישת סיגריות מדי שנה בהתמדה, הפחתת כמות הניקוטין במוצרי הטבק, ומכירת מוצרי טבק רק בחנויות מיוחדות, כך שלא ניתן יהיה לרכוש עוד סיגריות בקיוסקים או חנויות נוחות. על פי החוק, רק 500 חנויות יורשו למכור מוצרי טבק, לעומת 8000 כיום.

בנוסף תגדיל הממשלה את המימון לקמפיינים של פרסום נגד נזקי וסכנות העישון, ונגד רכישת מוצרי טבק גם עבור אלו שעדיין מותר להם לעשות זאת על פי החוק.

שרת הבריאות עיישה וראל, הובילה את "תוכנית ללא עישון", שעליה צפוי בית הנבחרים של המדינה להצביע בשבוע הבא. במידה והחוק יאושר, הגישה לסיגריות תקוצץ באופן דרמטי מינואר הקרוב.

לדברי וראל, "אלפי אנשים יחיו חיים ארוכים יותר ובריאים יותר, ומערכת הבריאות תהיה במצב טוב יותר עם חיסכון של 5 מיליארד דולר מאחר ולא תצטרך לטפל במחלות הנגרמות על ידי עישון, כמו סוגים רבים של סרטן, התקפי לב, שבץ מוחי וקטיעות איברים. במשך עשרות שנים אפשרנו לחברות הטבק לשמור על נתח השוק שלהן על ידי הפיכת המוצר הקטלני שלהן לממכר יותר ויותר. זה מגעיל וזה מוזר. יש לנו בארץ יותר תקנות בטיחות על מכירת כריך מאשר על סיגריות. הצעת החוק הזו תשאיר מורשת בריאותית טובה יותר לנוער שלנו".

פרופ' ג'נט הוק מאוניברסיטת אוטגו הוסיפה: "זה יסייע לאנשים להיגמל או לעבור למוצרים פחות הרסניים, ויפחית את הסבירות שצעירים יתמכרו לניקוטין".

כזכור, ניו זילנד הייתה אחת המדינות הראשונות לבטל את העישון במקומות עבודה מקורים ב-1990, ובמסעדות ובברים ב-2004. לפי משרד הבריאות, עישון גורם לאחד מכל 4 מקרי סרטן במדינה ונחשב לגורם המוות המוביל שניתן למנוע.

איך נראות ריאות של אדם מעשן? בסרטון ניתן לראות בצד ימין ריאה בריאה של אדם לא מעשן, ובצד שמאל ריאה שחורה של אדם שעישן. צפו בהדמיה של תפקודי הריאות השונות:

תגיות:חוקעישוןבריאותניו זילנדסיגריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה