בין אדם לחברו

אהבת חינם, לא אהבה בחינם

מתי אהבת חינם היא ערך עליון – ומתי היא עלולה להיות מלכודת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמנם הם אחים, ואמנם עברו כבר עשרים ואחת שנה מאז שראו זה את זה, אבל בכל זאת דבר אחד ברור: פגישה זו יכולה להיות תחילתה של מלחמה אכזרית מאוד.

קיימת גם אפשרות שעשו ישתמש בטקטיקה של הטעיה, ובאמצעות מילים מכובסות יעמיד פני "אח גדול ואוהב", ובכך יסתיר את כוונותיו הזדוניות.

האפשרות השנייה מפחידה יותר – ויעקב אבינו מתכונן לכל תרחיש אפשרי: "הצילני נא מיד אחי מיד עשו". כך בחר יעקב אבינו לנסח את תפילתו, כשהוא מקדים את "אחי" ל"עשו".

זה לא סיפור היסטוריה. זאת הדרכה שהצילה את עם ישראל לא פעם במשך אלפי שנות קיומנו. הניסיונות למחיקת הזהות היהודית במשך הדורות תמיד התפצלו לשני סוגים: א. גזרות ישירות בכוח הזרוע ("עשו"). ב. "אהבה", "שוויון זכויות" ועוד ("אחי").

ההיסטוריה מראה שהדרך השנייה מסוכנת ביותר, והסבה נזקים קשים מאוד לעולם כולו בכלל, ולעם ישראל בפרט.

כך חז"ל מתארים במדרש רבה את מלחמת העולם הראשונה: "הבל היה גיבור מקין", ובעימות שפרץ ביניהם הבל גבר על קין, אבל אז אמר קין: "רק שנינו בעולם! ומה אתה הולך ואומר לאבא? נתמלא עליו רחמים. מיד עמד עליו והרגו." כך הוכרעה מלחמת העולם הראשונה שחיסלה חצי עולם – על ידי מניפולציות זולות של אחווה.

אמנם אנשים אחים אנחנו, ואמנם כבר עברו אלפיים שנה מאז ראינו זה את זה, ואין דבר מרגש ומשמח יותר מהמפגש שלנו שוב יחד כאן בארץ הקודש. אבל גם היום, כאן בארץ ישראל, נדרשת ממנו זהירות ממלכודות דבש שכאלו. נכון שבעוון שנאת חינם חרב מקדשנו וגלינו מארצנו, ובזכות אהבת חינם נזכה לגאולה השלמה בקרוב בימינו, אך עדיין אסור להירדם על המשמר! עדיין אין מקום לשאננות. אנחנו חיים במציאות אשר ישנם כאלו המנסים לקחת את הערך המקודש של "אהבת חינם" ולהשתמש בו נגדנו (באמצעות מילים מכובסות של "ריפוי ואיחוי", "שותפות", "הכלה", "סובלנות" ועוד) וכך לטשטש כל בדל זהות יהודית.

אהבת חינם? כן! אבל אהבה בחינם? אם ישנם כאלו שאינם פרטנרים, אלא מנצלים זאת באופן ציני כדי לבצע את זממם? זה לא.

תגיות:בין אדם לחברואהבת חינם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה