חדשות בארץ

האב השכול מגיב להקלטות המטלטלות מאסון מירון: "הייתי שם בתוך המפולת, התחושות קשות"

הרב אביגדור חיות מגיב לגודל המחדל שהתרחש באסון מירון, בו שכל את בנו ידידיה: "הקב"ה בא לעורר אותנו. לכל בן אדם יש שעון חול, ובו קצובות השנים שבורא עולם קצב לו. חד וחלק"

  • י"ב כסלו התשפ"ג
בעיגול: אביגדור חיות (צילום: פלאש 90)בעיגול: אביגדור חיות (צילום: פלאש 90)
אא

עם ישראל הזדעזע אמש (שני), שנה וחצי לאחר אסון מירון, כאשר נחשפו ההקלטות ועדויות השוטרים החושפות את גודל המחדל.

על פי ההקלטות והעדויות, שוטרי מרחב עמקים זיהו עומס אדיר של אנשים בגשר דב כבר חצי שעה לפני האסון. השוטרים זעקו לעזרה, אך השוטרים שקיבלו את הפנייה לא העבירו את המידע למפקדים שאחריהם.

הרב אביגדור חיות, ששכל באסון הנורא את בנו הבכור ידידיה ז"ל ואת תלמידו משה לוי ז"ל שנסע עימו למירון, תיאר את התחושות בעקבות העדויות הקשות. "מבחינה רגשית זה דבר מאוד מאוד קשה, אבל מה שעזר עלינו לצלוח את השנה וחצי האחרונות – זה מה שיעזור לנו הלאה. אך ורק ההבטה וההסתכלות בדרך האמונית", פתח האב השכול את דבריו.

"בדרך אמונית, אין כל סתירה בין הטיפול במחדלים והאמונה שהכל משמים, וזה גם ציווי דאורייתא של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. לנו כאנשים מאמינים יש את האפשרות, היכולת והזכות לראות את האסון הזה במבט אחר", לשון הרב חיות.

"ברור מעל כל צל של ספק שזה לא שוטר כזה או אחר שהרים את הכפפה ופעל או לא פעל. אנחנו אמונים על כך שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה עד שיכריזו עליו מלמעלה.

מטלטל: ההקלטות המצמררות של אסון מירון

"זאת אומרת שמה שהיה צריך לקרות היה קורה, בכל צורה ובכל דרך", הדגיש האב השכול. "חרותות לי המילים שאבא של מוישי אמר לי, כשבאתי אליו בסוף השבעה לנחם אותו, ביקשתי ממנו סליחה. סליחה על כך שהילד שלך נסע איתי ולא החזרתי אותו.

"אז הוא אמר לי באמונה של אדם שמסתכל בצורה נכונה וטהורה: 'זה לא קשור אליך. עשית כל מה שיכולת. ויתרה מזאת – גם אם לא היית לוקח אותו למירון, הבן שלי וגם הבן שלך היו נהרגים בצורה כזו או אחרת, כי לכל בן אדם יש שעון חול, ובו קצובות השנים שבורא עולם קצב לו. חד וחלק", ציטט הרב חיות את דבריו של הרב דוד לוי, ששכל את בנו משה ז"ל באסון הנורא.

"זה ודאי שאנחנו צריכים לעשות חשבון נפש, ובאותו מידה – עם האמונה הגדולה – כבר בשבעה ביקשנו שתוקם ועדת חקירה לבחון את הכשלים. הדגשנו כבר אז – אנחנו לא מחפשים אשם כזה או אחר. אנחנו רוצים אך ורק שאסונות כאלו לא יתרחשו.

"ברגע שאנחנו שומעים כביכול על מחדל שכן היה בידיים של אחד כזה או אחר – אני בטוח שהלילה הזה אני לא אישן יותר טוב אחרי שכביכול יש שוטר או קצין שלא שם לב, והאשמה מוטלת עליו.

"לא. חד וחלק", חזר הרב חיות ואמר. "זה רק בא להראות לנו כמה אנחנו צריכים להיות מתוכננים ומאורגנים ולקחת הכל בחשבון, כי כל דבר יכול לקרות.

"אני בטוח שבמהלך השנה וחצי האחרונים, השוטרים והקצינים שהיו שם ידעו טוב מאוד מה היה שם. אנחנו הם אלו שנחשפו לזה שנה וחצי אחר כך.

"מבחינת קושי, זה קשה מאוד. מבחינה רגשית, זה קשה מאוד. אבל אנחנו הרבה פעמים מחפשים לזרוק ולהטיל את האשמה על אחד כזה או אחר כדי להוריד מעט מהמצפון שלנו.

"כאן הקב"ה דיבר איתנו בצורה חזקה, בצורה מזעזעת. כל אדם, חילוני או דתי, ימני או שמאלני שראה את התמונה של 45 תמונות קטנות של ההרוגים, אין אחד שזה לא הוריד לו את הלב

"הקב"ה בא לעורר אותנו, חד וחלק. אנחנו לעולם לא נבין חשבונות שמים, אין לנו שום דרך ושום צורה. אבל כן להתבונן ולהבין שהקב"ה מדבר איתנו, והוא דיבר איתנו חזק מאוד

"אם ניכנס כעת לתובנות של הוא אשם / הוא לא אשם – נסיר מאיתנו את האחריות החברתית שלנו, לדעת שאנחנו צריכים להתאחד יותר, להסתכל אחד לשני בעיניים במבט של אהבת ישראל, ולא על ידי פילוג.

"זה לא מוריד אחריות מאף אחד, שחשוב לבדוק איך קורה כזה כשל", הדגיש וחזר הרב. "אבל אנחנו כאנשים מאמינים בני מאמינים להבין דבר אחד – מה שהיה צריך לקרות התרחש. למה זה נעשה בצורה הזו ובמקום הזה – זה כדי לעורר אותנו בצורה החזקה.

"ברוך השם זכינו לראות שבשנה וחצי האחרונות הרבה אנשים מאוד התחזקו, ועוד היד נטויה.

האב השכול תיאר את התחושות הקשות מול ההקלטות שנחשפו: "הייתי שם, חוויתי את זה, וזה להיכנס חזרה לתוך זה, ולזעוק את הזעקה של הלב – נו, תתעוררו כבר. השוטרים זועקים, אז למה לא עושים כלום?!

"הייתי שם בתוך המפולת, וצריך לעשות חשבון נפש כדי לא להגיע לאירועים כאלה. אבל השתדלות – צריך לעשות על העתיד ולא על העבר. מה שהיה – זה בדיוק מה שהקב"ה רצה שיהיה.

"זה לא קל, אבל אין דרך אחרת", חזר הרב חיות ואמר. "הדרך השניה - לא לחיות באמונה - היא הרבה הרבה יותר קשה".

"ידידיה מצד אחד והתינוק מצד שני" - ברית מילה סוחטת דמעות בבית משפחת חיות

תגיות:אסון מירוןידידיה חיותהרב אביגדור חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה