נפלאות הבריאה

מה היינו עושים אם היה לנו שלג כל השנה?

ממה נוצר השלג, מה מיוחד בו, ואיך מתגוננים מהקור במקומות שמכוסים בשלג?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החורף כבר כאן. בתקופה זו של השנה, מתחילים לעיתים קרובות לחשוב שחוץ מהגשמים, אולי יהיה לנו גם שלג. 

מהו שלג? השלג הוא למעשה פתיתים גדולים של קרח אשר נופלים אל הקרקע מן העננים. הם נוצרים, כמובן, כשמזג האוויר קר מאוד, וטיפות הגשם למעשה קופאות בעודן רחוקות מהקרקע. בפתיתי השלג יש הרבה מאוד אוויר, ולכן משקלם נמוך מאוד, והם נופלים על האדמה כפתיתים רכים ונעימים, בשונה מהברד הקשה והכבד.

פתיתי השלג הם אחת הדוגמאות היפהפיות לנפלאות הבריאה. כל פתית שלג שונה בצורתו מרעהו, וכאשר מסתכלים על פתיתי השלג מבעד למיקרוסקופ – מגלים צורות פרקטליות יפהפיות, לרוב בצורת משושה.

באזורים שונים בעולם, ישנם מקומות שמכוסים בשלג כל השנה. אלו הם בעיקר הקוטב הצפוני והדרומי, וגם פסגות ההרים הגבוהים. באזורי הקוטב, בני האינואיטים (אסקימוסים) שמתגוררים באזורים המכוסים בשלג מוצאים דרכים להישמר מהקור הקיצוני. אחת הדרכים הידועות ביותר היא כמובן בניית האיגלו.

את האיגלו בונים האינואיטים מן השלג עצמו, והוא מורכב מלבני קרח שנבנות זו על זו. לגור בבית מקרח נשמע כמו משהו קר מאוד, ובהשוואה לבתים שאנחנו מכירים, הטמפרטורה באיגלו אכן נמוכה. אך בהשוואה לטמפרטורות הקפואות של הקוטב, האיגלו מצליח לשמור חום ולהגן על היושבים בו. הסיבה לכך היא שהקור הקיצוני נגרם בעיקר מרוחות, אך לבני הקרח והשלג מצליחות לחסום את הרוחות וליצור מבנה מוגן – עד כדי כך שההפרש בין הטמפרטורות בתוך האיגלו ומחוצה לו יכול להגיע ל-40 מעלות.

תגיות:שלגנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה