כתבות מגזין

עדנה חלבני: "סידרתי פגישה בין נתניהו ופוטין כדי לפתור את המשבר הדיפלומטי"

אין דמות שמזוהה יותר עם ביקורי מנהיגים ישראליים בחו"ל, ולחילופין עם ביקורי מנהיגי העולם בארץ, מעדנה חלבני, שעבדה בלשכת ראש הממשלה עוד בתקופתה של גולדה מאיר. רגע לאחר פרישתה, שלוותה בזעם על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, יצאנו לדבר עם האישה שסיפורה שזור בהיסטוריה של ישראל

  • ז' כסלו התשפ"ג
בעיגול: עדנה חלבני (צילום: Kobi Gideon / GPO)בעיגול: עדנה חלבני (צילום: Kobi Gideon / GPO)
אא

"אני זוכרת היטב את היום ההוא ששינה את מדינת ישראל", משחזרת עדנה חלבני מביתה, בשיחה שאנו עורכים עמה ימים ספורים לאחר עזיבתה את הלשכה החשובה ביותר במדינה בה עבדה במשך חמישה עשורים. "עבדתי אז בלשכת ראש הממשלה, ובדיוק באותה תקופה הייתי בלונדון. פתאום התחלתי לקבל דיווחים מהארץ על כך שראש הממשלה רבין נרצח. זה היה הלם גמור. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות, ומיהרתי לעזוב את בריטניה כדי לשוב לארץ".

אולם בניגוד למרבית אזרחי ישראל, לחלבני יש סיבה מצמררת נוספת שבגינה היא זוכרת את הרצח של ראש הממשלה שאירע לפני כמעט שלושה עשורים. "בתקופה ההיא כיהנתי כיו"ר ועד העובדים במשרד ראש הממשלה", היא משחזרת. "תנאי ההעסקה שלנו לא היו טובים, ולכן יצאתי למאבק על שכר העובדים. במיוחד צרמה לי האפליה שהייתה כלפי עובדי משרד ראש הממשלה לעומת עובדים במשרדים ממשלתיים אחרים, כמו לדוגמה עובדי משרד הביטחון. זה הגיע לכדי מצב אבסורדי שבו ישבו שתי פקידות באותו מבנה, אחת מטעם משרד הביטחון והשנייה מטעם משרד ראש הממשלה (רבין שימש אז במקביל כראש ממשלה וכשר ביטחון), ובעוד השתיים עושות את אותה העבודה – פקידת משרד הביטחון קיבלה משכורת כפולה ואף משולשת מחברתה. מבחינתי זה היה מצב בלתי נסבל".

בעקבות כך החליטה חלבני לארגן חרם על אירוע 'הרמת כוסית' שערך רבין זמן קצר לפני ראש השנה. "לא יכולתי להאמין שזו הפעם האחרונה שרבין ישתתף בטקס הזה. בהוראתי העובדים אכן נעדרו מהאירוע, וצוותו הקרוב של ראש הממשלה נאלץ להביא למקום עובדים שלא יכלו לשבות, וכך נמנע ביזיון גדול יותר, אבל מבחינת רבין זה נרשם כפגיעה אישית. הוא אמר אז: 'אני לא מבין את חלבני'.

"במבט לאחור, איני חושבת שהייתי נוקטת במהלך הזה אם הייתי יודעת שאלו הרגעים האחרונים של רבין, אבל עדיין אני שלמה עם המהלך שלי ועם המאבק שלי להגדלת שכר העובדים במעון ראש הממשלה", אומרת חלבני שבאותם ימים עדיין לא יכלה להעלות על דעתה עד כמה האירוע המצמרר ההוא ישנה גם את תפקידה.

 

ליברמן פונה לעזרה

חלבני הייתה בתחילת שנות העשרים לחייה כאשר חברה סיפרה לה שראש לשכת משרד ראש הממשלה מחפש מזכירה. "למדתי קצרנות קודם לכן וגם היה לי רקע מסוים בעבודות פקידות, כך שהיו להם את כל הסיבות לקבל אותי לתפקיד. אני זוכרת שכאשר הגעתי לעבודה במקום אמרו לי: 'בלשכה עובדים ימים ולילות'. עצרתי אותם ואמרתי להם 'אני מסכימה לעבוד ימים, לא לילות'. למרות זאת התקבלתי".

חלבני שימשה תחילה כמזכירה של סמנכ"ל, אך מהר מאוד התקדמה. "תקופה לאחר שנכנסתי לעבודה במשרד הפכתי להיות עוזרת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ולאחר מכן המשכתי להתקדם עוד, עד שהפכתי למתאמת האירועים המדיניים במשרד. כך יצא שאת ראש הממשלה גולדה מאיר לא הכרתי, אבל מול הבאים אחריה כבר עבדתי ישירות".

כיצד נראתה הלשכה לאחר רצח רבין?

"היינו מאוד מבולבלים. האנשים לא ידעו מה לעשות עם עצמם. מבחינתי היה כאן שינוי דרמטי בתפקיד. זה קרה לאחר ששמעון פרס נכנס לנעליו של רבין כראש הממשלה, ומטבע הדברים הוא רצה להגיע למקומות שונים בעולם. כעת נוצרה בעיה, לאחר שהבנו כי ראש הממשלה הקודם לא אובטח באופן הנכון ויש לבצע שינוי רוחבי בהגנה על ראשי הממשלה".

כיצד אובטחו ראשי הממשלה עד אז בטיסותיהם לחו"ל?

"צריך להבין שעד רצח רבין, בעת טיסה של ראש ממשלה לחו"ל, ראש הממשלה פשוט היה עולה למטוס של חברת אל על עם מספר יועצים ומאבטחים, ונוסע יחד עם כל עם ישראל ליעד שבו חפץ. במקביל, השגרירות הייתה סוגרת לו מלון ללא הכנה מיוחדת, וכך היו מתקיימים הביקורים. אבל מאז הכול השתנה. לפתע החלו לשכור מטוסים מיוחדים לראשי ממשלות, והורכבה פמליה של מלווים לכל ביקור כזה של מנהיג ישראלי בחו"ל".

באיזה שלב את נכנסת לתמונה?

"באותם ימים, לשכת ראש הממשלה עסקה בשאלה כיצד ניתן לאבטח את ביקורו של פרס בוועידה הכלכלית בדאבוס. ועדת שמגר נכנסה אז לתמונה ועסקה בנושא אבטחת ראשי הממשלה. לצדי פעל אז עוזר מדיני של ראש הממשלה בשם אבי גיל, שהיה מנכ"ל משרד החוץ. המצב היה מבלבל מאוד, לא ידענו מה אנו אמורים לעשות, וגם היחידה לאבטחת אישים לא ידעה כיצד לנהוג. גיל ניסה להתעשת, והוא אמר לבחור נוסף שנצא אנו לדאבוס כדי לדאוג לפרס למקום מתאים ובעיקר מאובטח כראוי".

ומאז נשאבת לתפקיד.

"מי שהכניס אותי לכל הנושא באופן משמעותי יותר היה אביגדור ליברמן, ששימש אז כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו. ליברמן פנה לכל מיני אנשים, בתקווה שייקחו את זה על עצמם, אבל אלו סירבו. ואז הוא פנה אלי והציע לי לעשות את זה. הוא הבהיר שהוא סומך עליי שאוכל לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר. בתחילה פקפקתי בדבריו. חשבתי שהוא מציע לי את ההצעה הזו כדי שלא אוכל להמשיך ולהיאבק עבור העובדים מתוקף תפקידי כיו"ר ועד העובדים – תפקיד שלווה דרך קבע בחיכוכים מול מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל לבסוף החלטתי לקבל את התפקיד.

"התקופה הראשונה הייתה קשה", נזכרת חלבני. "באותם ימים נסעתי ללונדון, ואחר כך לפריז ולדבלין. לא ידענו כיצד לפעול באותה עת, ולכן נאלצנו להתמודד מול שורה של דרישות מצד אנשי היחידה לאבטחת אישים שהספיקו ללמוד את השטח מאז הרצח. אני זוכרת שבחרנו מלון אחד, אבל ביחידה ביטלו אותו בגלל שהקומה הייתה גבוהה מדי. לאחר מכן בחרנו מלון אחר כשאנו דואגים במכוון לבחור באחת הקומות הנמוכות, אבל גם זה לא מצא חן בעיני היחידה, שדרשו לבחור לנתניהו קומה באמצע המלון דווקא. לאחר ניסיון נוסף שנכשל – בגלל שלמלון היו חלונות שפנו לכביש ראשי, ובאבטחה ראו בכך סיכון לפגיעה בראש הממשלה – נמצא סוף סוף המלון המתאים.

"חזרתי מהאירוע ההוא מותשת לחלוטין. החלטתי שלא אסע פעם נוספת. הבנתי אותם, הם היו בחרדות איומות ועדיין לא השתחררו מהטראומה הקשה של רצח ראש ממשלה שזעזעה את היחידה וערערה את אנשיה, אבל חשבתי שאני לא מסוגלת לעמוד עוד בדרישותיהם. אך לאחר מחשבה נוספת שיניתי את דעתי ואט אט נשאבתי לעבודה הזו, כשאני מקימה אגף מיוחד לטיפול ב'ביקורים וקשרים בינלאומיים'".

מכאן והלאה החלו חלבני ואנשי היחידה לאבטחת אישים לנהל את מבצעי האבטחה המורכבים בכל מקום אליו הגיע ראש ממשלה בחו"ל. "אם לדוגמה ראש הממשלה היה צריך לנאום בפרלמנט אירופאי מסוים, אנו ידענו בדיוק איך נראה המקום, כמה דרכי גישה יש אליו ואלו זוויות יש לחלונות שלו – בהתאם לבניינים שממול. היינו עוברים בצורה מדוקדקת על כל המסלול שלו, נכנסים לבניין הפרלמנט או לכל מקום אחר שאליו היה צריך להיכנס, ופשוט עוברים את כל התהליך שעליו לעבור, כשאנו קולטים את כל הבעיות שעלולות לצוץ בדרך. כחלק מהבדיקות המדוקדקות שלנו, ידענו אפילו מי עומד לדבר לפניו ומי אחריו, מי צריך להיבדק בידי כוחות האבטחה המקומיים ועוד. בצורה זו טיפלתי בכל הביקורים של מנהיגים שביקשו להגיע לארץ, וגם בביקורים של ראשי הממשלה שיצאו לחו"ל".

בפועל, כיצד מארגנים ביקור של ראש ממשלה?

"לארגן כזה ביקור זהו אירוע מורכב", היא מודה. "ביקור של ראש ממשלה בחו"ל נוצר בדרך כלל לאחר שיחת טלפון בין שני מנהיגים, שבמהלכה מזמין המנהיג הזר את ראש הממשלה לביקור בחו"ל. בשלב הבא ראש הממשלה היה פונה אלי ומבקש: 'אני רוצה לנסוע ללונדון בעוד שבועיים לפגישה עם ראש ממשלת בריטניה'. מבחינתי מאותו רגע מתחיל מרוץ אחר הזמן. עם סיום השיחה עם ראש הממשלה אני מצלצלת אל השגריר ובודקת עמו את הזמנים המדויקים, מפני שראשי ממשלה אינם נוקטים בזמנים מדויקים אלא משוערים בלבד. השגריר, לעומת זאת, ידע להגיד לי באיזה יום ובאיזו שעה מדובר. במקביל, השגריר בדק גם אלו אירועים אמורים להיות במהלך הביקור. זה הרגע שבו הייתי פונה אל היחידה לאבטחת אישים, ומכאן מתחילה ההיערכות המשמעותית לביקור".

את התהליך, הדומה במרבית המקרים, שבה חלבני ועשתה מספר רב של פעמים: "מספר ימים לאחר מכן, עם התקרב מועד הביקור, הייתי עולה על טיסה אל מדינת היעד ומגיעה יחד עם שורה של משתתפים, בהם גם אנשי היחידה לאבטחת אישים, אל המדינה שבה עומד לבקר ראש הממשלה. שם דאגנו יחד עם השגרירות למלון מתאים, וניהלנו את לו"ז הביקור של ראש הממשלה במקום. רק לאחר שהשלמנו את המהלכים הללו, ראש הממשלה היה יוצא אל הביקור".

במהלך הביקור עצמו ישנה שורה של קריטריונים שעליהם מקפידים ביחידה לאבטחת אישים. אחד מהם, שבו משתפת אותנו חלבני בזהירות, הינו הצורך בהחלפת מקומות השהייה של ראשי הממשלה בביקוריהם בחו"ל: "גם אם היינו במלון מסוים במהלך שני הביקורים האחרונים ונהנינו ממנו – לא נגיע אליו פעם שלישית, במטרה לבלבל גורמים שמבקשים לפגוע בראש הממשלה".

האם יכולים היו להיות אירועים חריגים בביקורים כאלו?

"היה לנו מקרה שבו ראש הממשלה נתניהו פנה אליי והודיע לי שהוא רוצה לבקר בפארק סמוך. פתחנו במבצע מורכב מאוד. תחילה מיהרתי להודיע לאנשי היחידה לאבטחת אישים, והם – מחוסר ברירה – החלו להיערך לטיול של ראש הממשלה בפארק. שלא תהיה טעות, הם לא קיבלו את זה בצורה קלה. מבחינתם, ביקור כזה הוא כאב ראש לא פשוט".

עם זאת, לדבריה, "ביחידה לאבטחת אישים החלו להבין בשנים האחרונות כי יש לאפשר לראש ממשלה לצאת לסיורים כאלו. הם מבינים שלפני שהוא מנהיג מדינה הוא גם בן אדם. מה שהם עושים זה לבדוק את השטח קודם לכן ולאבטח אותו באופן הדוק בשעת הטיול עצמו, כשעשרות מאבטחים צועדים סביבו".

 

פגישה עם פוטין

חלבני הייתה שם בצמתים החשובים של הדיפלומטיה הישראלית. על אחד מהאירועים הללו היא מספרת כיצד בתושייתה הצליחה לגרום לכך שנתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ישוחחו, למרות משבר חמור ביחסי שתי המדינות. "זה קרה לאחר הפלת המטוס הרוסי בסוריה", היא משחזרת. "רוסיה האשימה אז את ישראל, ומשבר דיפלומטי גדול פרץ בין המדינות.

"זמן קצר לאחר מכן הגיעו מנהיגי העולם לטקס 'פורום השלום' בפריז. באירוע השתתפו שורה ארוכה של מנהיגים מהעולם. במהלך הכינוס נפגשו מנהיגי העולם לארוחה משותפת, בעוד עוזריהם ואנשיהם הצטוו לצאת החוצה. אני החלטתי להישאר בפנים כדי למצוא הזדמנות להשלים בין נתניהו לפוטין, ובעצם בין ישראל לרוסיה. נכנסתי לתוך החדר. בצד אחד ישב נתניהו, פוטין בצד אחר. שני האישים נמנעו מלהביט זה בפני זה.

"החלטתי לנקוט במעשה. ניגשתי לנתניהו ואמרתי לו 'קום רגע'. נתניהו המופתע שאל: 'למה?'. אמרתי לו: 'אני מסדרת לך כרגע פגישה עם פוטין'. נתניהו שיתף פעולה. בדרך הספקתי עוד להפגיש בין טראמפ ונתניהו, ומשם המשכנו לאזור שבו פוטין ישב. הנשיא הרוסי בדיוק קם אז, ושני המנהיגים נפגשו, לפגישה ראשונה לאחר התקרית בסוריה.

(צילום: Kobi Gideon / GPO)(צילום: Kobi Gideon / GPO)

"בעוד שני המנהיגים נפגשים, אני התחלתי לצלם את המפגש ביניהם. בזמן שאני מצלמת את המפגש, אחד ממאבטחיו של הנשיא הרוסי החל להתקרב אליי באיום, במטרה לגרום לי להפסיק את התיעוד, אבל פוטין שראה זאת מיהר להורות לו לשוב לאחור. רבע שעה עמדו שני המנהיגים ודיברו, ולאחר מכן נתניהו יצא החוצה ואמר לי 'כל הכבוד', אך ביקש שאמחוק את תיעוד הדברים שנאמרו בין הצדדים, ושאותם כמובן אינני יכולה לחשוף גם כעת".

היו מקרים נוספים שבהם התערבת במשברים מדיניים שהיו לישראל?

"מטבע הדברים נפגשתי לא מעט עם מקרים דומים. באירוע אחר, גם הוא בפריז, התכנסו מנהיגי העולם כדי לדון בנושא האקלים. פניתי אז אל נתניהו וביקשתי ממנו לקום. לאחר שקם – הובלתי אותו לנשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה, וגרמתי לשני המנהיגים לפתוח בשיחה. שניהם עמדו ודיברו בעוד שאר מנהיגי העולם יושבים על כיסאותיהם".

 

דחיית הפרישה

"לאחר כחמישים שנה בתפקיד הגיע הזמן מבחינתי לפרוש לפנסיה", חוזרת חלבני לימים אלו. "ידעתי שביצעתי את תפקידי בנאמנות, כשאני נוכחת בדרך באירועים ההיסטוריים הגדולים שהתרחשו בישראל במהלך עשרות השנים האחרונות. הייתי שם בשורה של צמתים מדיניים חשובים, ובהם התמסרתי ככל יכולתי לתפקיד, למרות שהתמודדתי במהלך התקופה פעמיים עם המחלה הנוראה. לא אשכח שאת אחד הביקורים שניהלתי בפולין ערכתי כשאני מטופלת בכימותרפיה.

"חשתי תחושת מיצוי והחלטתי לצאת לפנסיה בזמן, מוקדם יותר השנה, אך אז קיבלתי טלפון מראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, שביקש ממני להישאר. ג'ו ביידן היה אמור להגיע לארץ באותה תקופה, ובנט לא הסכים שבדיוק באותה עת אעזוב את התפקיד. בשיחה שערך עמי אמר לי 'את לא יכולה לעשות את זה'. החלטתי להיענות לבקשתו, ונשארתי לארגן את הביקור האחרון בתפקיד.

"נשיא ארה"ב הנוכחי הוא אדם שיודע להכיר טובה", ממשיכה חלבני. "ניהלתי את ביקוריו בארץ מספר פעמים, עוד מתקופתו כסנאטור ולאחר מכן כסגן נשיא – ועד לתפקידו כנשיא ארה"ב בביקורו האחרון בארץ. בהוראתו הייתי היחידה שהוכנסתי לחדר הסגלגל מלבד בנט, כאשר ראש הממשלה לשעבר טס לחו"ל. זו הייתה הדרך שלו להוקיר לי כבוד על השירות שלי בארגון הביקור".

לקראת ביקורו של ביידן, הפך יאיר לפיד לראש הממשלה והוא זה שהוביל לבסוף את קבלת הפנים לנשיא האמריקני. בנושא זה, חלבני נזכרת באנקדוטה משעשעת: "זה היה כשביידן היה בשדה התעופה בדרכו חזרה לארה"ב. הוא פנה ללפיד ואמר לו 'אתה יודע מי היא?', כשהוא מתכוון אליי. 'היא הייתה האישה שליוותה מנהיגים עוד מתקופת גולדה'".

(צילום: Emil Salman / POOL)(צילום: Emil Salman / POOL)

ואם כבר מדברים על קשר שנוצר בין חלבני לנשיאי ארה"ב, היא משתפת אותנו כי בימים האחרונים קיבלה איגרת מנשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, בה איחל לה הצלחה בהמשך דרכה בעקבות פרישתה מהתפקיד.

הבעת אכזבה על התנהלותו של לפיד כלפייך עם פרישתך.

"אכן", היא נאנחת, "עבדתי על ביקור ביידן בישראל ובכלל, והשקעתי מעבר למה שהייתי חייבת, ובכל זאת הוא אפילו לא טרח להתקשר, לומר תודה ולהיפרד".

כיום חלבני מוסרת הרצאות ברחבי הארץ על חמישים שנות שירות באחד מהתפקידים הדיפלומטיים הרגישים של ישראל. היא בטוחה כי ראש הממשלה הנכנס יצליח לנהל היטב את מדיניות החוץ של ישראל. "מכבדים אותו בעולם", היא אומרת כאישה שעמדה לצדו בפגישותיו עם מנהיגי העולם.

תגיות:פגישהולדימיר פוטיןבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה