הרב יצחק זילברשטיין

לאחר הבקשה ל’שלום בית’, הגיעה בקשה נוספת - ל...גט

כעבור כמה שמות נוספים, הגיעה בקשה לתפילה בעד הגברת: 'אסתר בת רבקה', ובקשתה: 'משוועת לגט, מבעלה - ברוך מרדכי בן שרה'. ותרמה עבור זאת - 360 שקלים

אא

אחד מארגוני הצדקה הכריז שהתורמים מעל סכום מסויים, יזכו ששמותיהם בצירוף הבקשה בה חפצים, יועברו לתלמיד חכם, ירא שמים וצדיק, שיעתיר עבורם ביום הפורים, עליו נאמר 'כל הפושט יד (גם בתפילה) - נותנים לו'.

ובכן, רשימת השמות והבקשות הועברו לתלמיד חכם, והוא מתחיל להתפלל בעד התורמים, והנה הוא נתקל בתרומה שנתקבלה מאת יהודי בשם 'ברוך מרדכי בן שרה', ובקשתו היא: 'מתחנן שיעתירו בעדו לשלום בית עם רעייתו - אסתר בת רבקה'. סכום התרומה: 788 שקלים (כמניין 'שלום בית').

כעבור כמה שמות נוספים, הגיעה בקשה לתפילה בעד הגברת: 'אסתר בת רבקה', ובקשתה: 'משוועת לגט, מבעלה - ברוך מרדכי בן שרה'. ותרמה עבור זאת - 360 שקלים.

רק רגע, חושב התלמיד חכם בליבו, השמות הללו מוכרים לי...

ונזכר בבקשה הקודמת של הבעל, לשלום בית!! נמצא אפוא, שהבעל תרם להשכנת השלום בבית, ואשתו תרמה ל...פירוק השותפות.

בא התלמיד חכם ושאל: כיצד עלי לנהוג כעת; וכי ניתן להתפלל על שתי בקשות שסותרות זו את זו? ואם לא אמלא את בקשת האשה, האם יש כאן בעיה מצד ה'חושן משפט', שכן תרמה רק על דעת שנזכירה בתפילה לזכייה בגט המיוחל?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

נוסח התפילה שיש להתפלל עבור האשה הוא: שיעזור השי"ת שתזכה למה שטוב לה באמת. כי קמיה שמיא גליא, אם הטוב עבורה הוא להמשיך לחיות עם בעלה או להתגרש.

ואף על פי שהאשה דרשה שיתפללו לגט, ותרמה רק לשם כך, מכל מקום בקשה זו (על דבר מסויים) נובעת מחמת חסרון ידיעה ובורות, וכעת, אנו 'נפרש' את בקשתה באופן הראוי והמועיל עבורה[1].

וממילא, אין כאן שום בעיה של תפילות הסותרות זו את זו, כי אנו מתפללים שהקב"ה יסדר את הטוב ביותר עבור בני הזוג, (וכעין דברי הגר"י מוולוז'ין הנ"ל).


[1] וכעין דברי הספר חסידים (סי' ת"ד) שכתב: "איש שנדר ממון, ואמר דעתי למצוה גדולה, לתת כסף לספר תורה, לפי שהוא יחשוב שאין מצוה גדולה יותר מזו, יאמר לו החכם, כיון שליבך למצוה ושיהיה מַעַיין תדיר, הרי בספר תורה שאתה חפץ, אין כל כך מעלה, שהרי יש לקהל הרבה ספרי תורה, אלא תן לצורך ספרים (ספרי לימוד), להשאיל שילמדו, וצדקתך תעמוד לעד". דהיינו, החכם מייעץ ליהודי (החסר ידיעה) מהי המצוה היותר חשובה שכדאי לו לעשות בכספו, ואף שחשב לייעדו לספר תורה, מן הסתם הוא מתכוין למה שיורו לו חכמים שכדאי לעשות. (יעו"ש במקור החסד).

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה