הדרכה למתחזקים

כמה תולעים אולי מסתתרות לכם בצלחת? תזדעזעו לגלות

האם ייתכן שיש אורחים לא צפויים בצלחת שלנו? באילו כמויות הם מגיעים? ומה הבעיה עם הפטרוזיליה של השוק?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אתם מבקרים בשוק, קונים צרור כוסברה רענן וירוק הישר מהדוכן, במיוחד בשביל הדגים שקניתם. מה שאתם אולי לא יודעים זה שבתוך אותו צרור הכוסברה התמים הזה מסתתרות עשרות תולעים וחרקים, שעושים את דרכם הישר אל הצלחת שלכם.

הרב יוסף דורפמן, מומחה בינלאומי לכשרות המזון, אחראי על מפעלים רבים בעולם, ונחשב לפורץ דרך בתחום של בדיקת חרקים במזון, אמר כי "בק"ג אחד של פטרוזיליה מגידול מיוחד נמצאים בין 2 ל-5 חרקים. לעומת זאת, בק"ג אחד של פטרוזיליה מגידול רגיל יכולים להימצא 200-300 חרקים".
בעוד שבעלים ירוקים שהינם מגידול מיוחד למניעת חרקים, החרקים הקיימים בהם נשטפים בקלות, בעלים ירוקים שמגיעים מהגידול הרגיל קיימים חרקים שאינם נשטפים בקלות ונשארים על גבי הירק, כגון: זבוב המנהרות, כנימות עלה ועוד. למעשה, ההבדל בין גידול מיוחד לגידול רגיל הוא בסוג החרקים ובכמות החרקים הקיימים בירק.

האדם הרגיל, שאינו בקיא בבדיקת מזון מחרקים, לרוב לא יבחין בחרקים הנמצאים על גבי המזון. ישנם חרקים שצבעם דומה לצבע עלי הירק וקשה להבחין בהם; בירק המאוחסן במקרר לא רואים את זחילתם של החרקים משום שהקור מרדים אותם; לעיתים חרקים נראים למי שאינו בקיא בתחום כלכלוך ותו לא. קיימים אינספור תיעודים של אנשי מומחה בתחום זה המציגים את החרקים הרבים הנמצאים בירק מגידול רגיל.

בתורה נאסר עלינו לאכול תולעים, מעופפים וחרקים, "וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל... אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם: כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ" (ויקרא יא, מא-מד). אחד הדברים היסודיים בהם מובדל העם היהודי מיתר אומות העולם הוא המזון אותו הוא צורך. צריכת מזון שאינו כשר יוצרת כמעין מעטפת של חסימה רוחנית על נשמת האדם, שמקשה על האדם להרגיש חיבור לכל דבר שמקורו בקדושה. חז"ל מבארים על המילה "וְנִטְמֵתֶם" כי הכוונה היא לטמטום הלב, דהיינו אטימות רוחנית. כלומר, מזון שאינו כשר מטמא את נפש האדם, ויוצר סביבו מעטה של חציצה רוחנית. לכן מצווה אותנו ה' לשמור על נפשנו מאותו היזק רוחני על ידי הקפדה על כשרות המזון שלנו.

אכילת שרץ נחשבת כעבירה חמורה. לשם המחשה, מי שאוכל בשר חזיר בכמות של 'כזית' (27 גרם לפי עדות המזרח) עובר על מצוות לא-תעשה אחת בלבד מהתורה, ואילו מי שאוכל שרץ עובר על ארבע עד שש מצוות לא-תעשה מהתורה, בהתאם לסוג השרץ. ולכן, מי שאוכל מזון הנגוע בתולעים יכול בסעודה אחת בלבד לעבור על עשרות ואף מאות (!) מצוות לא-תעשה.

חשוב להבהיר כי קיימת נגיעות של חרקים גם במאכלים נוספים מלבד ירקות עליים, וכדי לדעת באילו מאכלים קיימת נגיעות וכיצד יש לנקות אותם באופן המיוחד לכך, ניתן להיעזר בספרו של הרב משה ויא "קיצור בדיקת המזון כהלכה". כמו כן, כיום ניתן להשיג בקלות מאכלים בהם קיימת נגיעות חרקים בהכשר מהודר למניעת חרקים ותולעים.

 

האתגר השבועי

עשו השבוע את הקנייה השבועית שלכם בסופר ששומרי תורה ומצוות רוכשים בו, בעל הכשרים מהודרים. ושימו לב שאתם רוכשים עלים ירוקים (כגון: פטרוזיליה, כוסברה, חסה, כרוב, סלרי, בצל ירוק, נענע, בזיליקום, שמיר וכו') ארוזים בשקית עליהם כתוב "גידול מיוחד למניעת חרקים", ועקבו אחר ההנחיות על האריזה.

לרכישת הספר "קיצור בדיקת המזון כהלכה", לחצו כאן.

הרב יוסף דורפמן מדגים: ככה נראים חרקים בפטרוזיליה שאינה מגידול מיוחד

 

מה ההבדל בין חסה של גידול רגיל לבין חסה בגידול מיוחד ללא תולעים? צפו:

אולי יעניין אתכם:
מדריכים מצולמים: איך נזהרים מתולעים במאכלים?

תגיות:חרקיםכשרותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה