קשב וריכוז

סובלים מהפרעת קשב וריכוז? צאו לטייל ביער

מחקרים מראים השפעה חיובית על כושר הלימוד והבריאות הנפשית אצל ילדים השוהים בחיק הטבע. סופר ידוע מציע את הטבע כתרופה לבעיות קשב וריכוז. האם הוא צודק?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כמעט 20 שנה הוציא הסופר ריצר'ד לוב את הספר "הילד האחרון ביער". הספר עוסק בתופעה הולכת ונרחבת של ילדים שגדלים במרחבים עירוניים וכמעט לא נחשפים לטבע. לוב מביא שלל דוגמאות ומחקרים על ההשפעה החיובית שיש לטבע על הילדים, ונותן שם לחסך עצמו: "הפרעת חוסר טבע". הוא מדגיש שאין מדובר בהפרעה רפואית אלא ב"הפרעה חברתית" בעלת השלכות עצומות על התפתחות הילדים.

בעבר, טבע היה חלק מעולמם של הילדים. במבט של 20-30 שנים לאחור, נגלה את ההבדל בין ילדים שנהגו לטפס על עצים ולרוץ בשדה פתוח - לעומת המצב כיום בו ילדים סגורים בחדר מול מחשב או פלאפון. במקביל אפשר לראות עליה חדה בהשמנת יתר אצל ילדים, חרדות וכן הפרעות קשב וריכוז. האם יש קשר בין הדברים?

 

"הטבע הוא הריטלין שלהם"

לטענת ריצ'רד לוב, יש קשר הדוק בין החסך שהוא מכנה "הפרעת חוסר טבע", לבין העלייה במצבים אלו. לוב מביא סימוכין לדבריו ממחקרים שונים. בספרו מציין לוב לא רק את ההשפעה על הבריאות הפיזית של הילדים, אלא גם את ההשפעה על הבריאות הנפשית: "ילדים יכולים לגדול באופן תקין בלי הטבע", אומר לוב, "אבל עם הטבע, ניכר שיפור בולט בשיעורי הפרעות חוסר קשב, ריכוז והיפראקטיביות, בכושר הלימוד, ביצירתיות ובבריאות הנפשית והרגשית. בכמה בתי ספר בארצות הברית, עד 30% מהבנים נוטלים ריטלין. כבר הפסקתי לספור כמה מורים ומדריכים סיפרו לי עד כמה הילדים משתנים כשלוקחים אותם לטבע. ילדים בעייתיים נהפכים למנהיגים. הטבע הוא הריטלין שלהם".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

אפילו קצת זה טוב

מה גורם היום לילדים להיחשף פחות ופחות לטבע? מעבר לשימוש הולך וגדל במסכים וטלפונים ניידים, הורים רבים מעודדים את הילדים לשהות בבית בגלל סכנות. נוסף לכך, ילד ממוצע שגדל בסביבה עירונית פשוט לא רואה סביבו טבע - כי אין. הוא מוקף בניינים, מכוניות וכבישים. שטחי הטבע, שבעבר היו מצויים ממש בכל עיר, כמעט ולא קיימים.

כפתרון, ממליץ לוב על חשיפה כלשהי לטבע - אפילו בצורה מועטה. יציאה לגינה ציבורית, גידול עציצים, טיפוח גינה קהילתית ועוד. עדיף מעט מלא כלום. ההשפעה של עולם החי והצומח על ילדים היא מהירה ויעילה, לטענתו. בהשראת ספרו, קמו ברחבי העולם קבוצות רבות שעוסקות בנושא ומעודדות ילדים לצאת למרחבים, לרוץ ולשחק.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מה אומרת היהדות?

מעניין לציין שחז"ל וכן רבים מהצדיקים הדגישו את החיבור לטבע כמקור ליראת שמיים. כך כותב הרמב"ם: "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו. בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאוה גדולה לידע השם הגדול".

בנוסף, הלכות רבות ביהדות קשורות לטבע, לאדמה ולבעלי חיים. בילוי בחיק הטבע יכול להרגיע ולהשפיע באופן חיובי על נפש האדם. וכבר אמרו לנו חז"ל שאפשר ללמוד רבות רק מהסתכלות בבעלי חיים ובהתנהגותם.

אז, נצא לטייל?

תגיות:טיולקשב וריכוזיער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה