כתבות מגזין

מיהן המשפחות שיקבלו 150 מיליון שקל מהמדינה?

משרד הרווחה מכריז על מהפכה בתחום העזרה לנזקקים, כאשר משפחות מתחת לקו העוני יקבלו מהמדינה כרטיסים נטענים וחבילות מזון. מנדי בלוי, ראש כולל חב"ד, עושה סדר ומסביר במה מדובר ומיהם הזכאים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"במדינה שלנו קורים גם דברים טובים", במשפט זה פותח את שיחתנו מנדי בלוי, ראש כולל חב"ד. את דבריו הוא דווקא לא מכוון לתוצאות הבחירות האחרונות, אלא למצבם של העניים בארץ.

"בכל שנה מתפרסם בתקופה זו דו"ח העוני", הוא מציין, "גם בשנה זו הוא עומד להתפרסם, ותרשו לי לשער שהנתונים בו לא יהיו מרנינים במיוחד. בישראל חיות משפחות רבות מאוד מתחת לקו העוני. חלקן מתמודדות עם עוני יום-יומי, ועם קושי אמיתי ברכישת מוצרי מזון בסיסיים. אבל השנה יש גם בשורה טובה, כי בחודשים האחרונים החל משרד הרווחה לקדם מיזם חדש בשם 'המיזם הלאומי לביטחון תזונתי'. זהו מיזם שנועד לתמוך במשפחות נזקקות על ידי חלוקת תווי קנייה וסלי פירות וירקות, מתוך הבנה שלא ייתכן שמשפחות כאלו יסתייעו רק בעמותות, חייבים שהמדינה תדאג להן".

 

בלוי מציין כי הדיבורים על המיזם התחילו כבר לפני מספר שנים, אז הורץ המיזם כפיילוט בערים שונות בארץ.  "מדובר כאן בלא פחות ממהפכה בכל הנוגע לתחום העזרה למשפחות", אומר בלוי. "מעתה תקבל כל אחת מהמשפחות כרטיס לרכישת מוצרי מזון אשר הוטען אחת לחודש ב-350 שקלים לרכישה ברשתות המזון האזוריות, ובנוסף 20 ק"ג פירות וירקות שיובאו ישירות לבית המשפחה". בלוי מדגיש כי כעת, כשהמיזם מתחיל לרוץ באופן קבוע ולא רק כפיילוט, הוא משער שיהיו משפחות רבות מאוד שלראשונה בחייהן יקבלו סיוע כלכלי.

אז מי פונה למשפחות ומודיע להן שהן זכאיות להצטרף לתכנית?

"נכון להיום יש בכל אגף רווחה ברחבי הארץ רכז ביטחון תזונתי שאחראי לאתר את האנשים שמצויים בעוני גדול ולהציע להם את תמיכת המדינה. בסך הכל מדובר בכ-30 אלף משפחות מכל רחבי הארץ שזכאיות לקבלת התמיכה, והן נבחרות בקפידה על ידי משרד הרווחה. אגב, זה לא רעיון בלעדי שלנו, וניתן לראות כי בארה"ב למשל כבר מחלקים במשך שנים כרטיס קבוע לכל משפחה נזקקת בסך 600 דולר. אצלנו מדובר בתקציב שהסכום הכולל שלו הוא 150 מיליון – הסכום הזה יחולק בין כ-30 אלף משפחות".

בלוי מדגיש כי אמנם משרד הרווחה הוא זה שמאתר את המשפחות הזכאיות, אך למשפחה שנמצאת במצב תזונתי חמור ולא קיבלה פנייה, מוזמנת לפנות אל הרווחה כדי לפתוח תיק לצורך קבלת סיוע. "כל המשפחות שישתתפו בתכנית יקבלו לא רק את הכרטיסים והמזון, אלא הן גם ישתתפו בסדנאות לתזונה וכלכלה, כשלצד זאת כל אחת מהן תעבור תהליך של מיצוי זכויות בו תתוודע לזכויות נוספות שמגיעות לה בשל מצבה, וכן היא תשולב בכל תכנית רלוונטית אחרת של משרד הרווחה".

 

נחמד מאוד לקבל כסף, ובכל זאת, ברור שסכום כזה אינו מספיק אפילו כדי לכסות קנייה שבועית של משפחה...

"זה ברור", אומר בלוי, "אבל בואו לא נשכח שמדובר במשפחות שמצויות במצוקת עוני חריפה וכל שקל משמעותי אצלן. בנוסף, נכון להיום מדובר בתמיכה אחידה וזהה, מה שגורם לכך שמשפחות קטנות חוות הקלה משמעותית, בעוד שאצל משפחות גדולות הסכום הזה נבלע בהוצאות החודשיות. אבל כבר עתה יש דיבור על כך שבעתיד הסכום ישונה בהתאם לגודל המשפחה, כך שיהיו יותר ויותר משפחות שיחוו רווחה כלכלית".

אבל בלוי מדגיש כי מעבר למיזם החשוב, יש בכך גם אמירה מאוד חזקה של המדינה. "מדינת ישראל בעצם מוכיחה שהיא לוקחת אחריות על נושא התזונה והיא לא משליכה אותו לעמותות בלבד. עד היום המדינה חילקה קצבאות בנושאים רבים ומגוונים, אך בנושא התזונה היא לא נגעה, כביכול היה ברור שלזה צריכים לדאוג גופי הצדקה ולכך נועדו. כעת הדברים משתנים וזו בשורה מאוד משמחת".

ומה יעלה בגורל העמותות? כבר לא יהיה בהן צורך?

"לצערי במצב של היום יש מקום לכולם. משפחות רבות משוועות לעזרה והתמיכה של משרד הרווחה מכובדת, אך אינה מספקת. בפרט בזמנים כמו ערבי חגים שאז ההוצאות גדלות וברור שיהיה צורך גדול בסיוע של עמותות. אגב, התכנית של משרד הרווחה פועלת בשיתוף פעולה כמעט עם כל ארגוני הצדקה, חלק מהשמות של המשפחות מופנים דרכם. זוהי עבודה ממש משותפת".

תגיות:נזקקיםמשרד הרווחהמנדי בלוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה