חדשות כלכלה

5 דברים שחובה להספיק לפני 2022 כדי לקבל החזרי מס

שכירים ועצמאים - זה הזמן לבדוק שמימשתם את זכויותיכם ברשות למיסים. איך? מדריך מקוצר לפניכם

  • ט"ז חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שנת המס היא לא רק מושג של אנשי מקצוע. היא קשורה לכולנו, שכירים ועצמאים כאחד. לקראת סופה, חלק מאיתנו יכולים ממש לקבל מזה כסף, ליתר דיוק, לקבל בחזרה את מה שמגיע לנו מרשות המיסים.

שאלנו את עו"ד ארז בהגלי, מומחה לדיני מיסים, מיסוי מקרקעין, מע"מ ומס הכנסה, אילו דברים כדאי ששכירים או עצמאיים יבדקו לפני שמסתיימת שנת המס.

 

1. שכירים, אם עבדתם במספר עבודות השנה, או שלא עבדתם בחלקה - ייתכן שמגיע לכם כסף מרשות המסים

"ישנם מצבים בהם שכירים זכאים להחזרי מס לא מבוטלים, והם כלל אינם מודעים לכך. מצבים נפוצים לזכאות להחזר מס: החלפת מקום עבודה, אי עבודה בחלק מהשנה, ילד/ה שנולד/ה במשפחה, מגורים ביישוב ספר, עבודה במשמרות, מוגבלות רפואית, תרומות ועוד. בהתקיים מקרה מהדוגמאות הללו, עשוי אותו שכיר ליהנות מהחזר מס. בקשות להחזר מס ניתן להגיש עד שש שנים לאחר תום שנת המס שעבורה מבקשים את ההחזר, כלומר בקשות להחזר עבור שנת 2016 אפשר להגיש רק עד סוף שנת 2022".

עו"ד בהגלי מדגיש כי חובה לבצע בדיקה יסודית, זאת טרם הגשת בקשת ההחזר לפקיד השומה, כדי להיערך גם למצב הפוך שעשוי לחול, ולפיו השכיר יחויב בתוספת מס לתשלום. בכדי להקל על הציבור, ניתן לרשום בגוגל 'סימולטור לחישוב מס הכנסה שנתי לשכירים", ולבצע בדיקה טרם הגשת הבקשה באם מגיע לכם החזר מס או לא. החזר מס יופיע במינוס. את הבקשה ניתן להגיש באופן ידני בלשכת פקיד השומה או באופן מקוון ברשת".

עו''ד ארז בהגליעו''ד ארז בהגלי

שנת המס מתקרבת לסופה, ואתם מרוויחים: גם שותפות בכל המצוות של מעצמת היהדות הגדולה בעולם וגם קבלת החזרי מס של 35% על התרומה. לחצו כאן למידע ולתרומה הכי רווחית שלכם השנה

 

2. משתלם להפקיד לקרן השתלמות

"קרן השתלמות לעצמאים הינה אפיק חיסכון כללי לטווח בינוני הפתוח בפני עצמאים שלהם הכנסה מעסק או ממשלח יד. עובדים עצמאיים יכולים להפקיד חלק מהכנסתם לקרן השתלמות וליהנות מהטבות מס. ניתן להפקיד לקרן השתלמות לעצמאים עד 4.5% מההכנסה החייבת (הכנסות פחות הוצאות מוכרות) ועד לתקרה בסך 12,150 ש"ח לשנה (נכון ל-2022). ההפקדה עד התקרה תוכר כהוצאה מוכרת לצורך מס הכנסה. לאחר שש שנות ותק בקרן ההשתלמות (ישנם תנאים מקלים), ניתן למשוך את הכספים שהופקדו והרווחים שנוצרו, ללא תשלום מס ולכל מטרה שתחפצו. דהיינו, בשוטף ניתן להנות מניכוי ממס (הוצאה) ולאחר מכן ממשיכת הכספים והרווחים ללא חיוב במס (עד לתקרה בסך 18,960 ש"ח)."

עו"ד בהגלי מציין כי ההפקדה יכולה להתבצע באופן קבוע או באופן תקופתי וחד פעמי ובמגוון מסלולי השקעה. בנוסף, ניתן לקבל הלוואה על חשבון הכספים שצברתם בקרן ההשתלמות, וכי אפשרי לבצע הפקדות ולהנות מההטבה עוד בשנת 2022.

 

3. יש לכם משכורת נמוכה או בינונית? ייתכן שמגיע לכם מענק עבודה (מס הכנסה שלילי)

"עובדים שכירים או עצמאים שהייתה להם הכנסה מעבודה או מעסק במהלך השנתיים האחרונות ועונים על כל התנאים, עשויים להיות זכאים למענק עבודה. הזכאות למענק ניתנת בעיקר לבני 23 ומעלה, שהינם הורים לילד אחד או יותר, גברים בני 55 ומעלה, נשים בגיל 60-67 ועובדים עם מוגבלות - כאשר הכנסתם המזכה הינה בהתאם לטווח אותו קבעה רשות המיסים. במידה ושני בני הזוג זכאים לקבל מענק עבודה, אזי כל אחד מהם צריך להגיש בקשת תביעה נפרדת".

גם כאן מציין עו"ד בהגלי כי טרם הגשת הבקשה, ניתן לרשום בגוגל "סימולטור לחישוב מענק עבודה", ולבדוק אם הנכם זכאים למענק. את הבקשה ניתן להגיש באופן מקוון עד שנתיים מתום שנת המס שעבורה מוגשת התביעה. לכן, תוכלו לתבוע את המענק עבור שנת 2020 רק עד סוף חודש דצמבר 2022. את הבקשה ניתן להגיש בהליך פשוט, שלא מצריך כל סיוע מקצועי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. מצבכם המשפחתי השתנה? בואו לקבל על זה כסף ממימוש נקודות זיכוי

"בחודש מאי השנה, אושר סופית חוק הגדלת מענק העבודה ונקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגילאי 6-12. החוק מעניק נקודת זיכוי אחת לכל הורה בעבור כל ילד אשר בחזקתו ושנולדו בין השנים 2010-2016. החוק נכנס לתוקפו באופן רטרואקטיבי דהיינו, החל מתחילת שנת 2022, ויוחל רק בעבור שנה זו בלבד. עצמאים המגישים דוח שנתי למס הכנסה ייהנו מהטבה זו בעת חישוב הכנסתם החייבת ואילו שכירים צריכים לבחון את תלוש השכר שמפיק בעבורם מקום עבודתם ולוודא אם קיבלו את ההטבה. אם לא קיבלו את נקודות הזיכוי כנדרש, לאותם שכירים זכות להגיש בקשה להחזר מס. שווי ההטבה הוא עד 2,676 ש"ח לשנה, קרי נקודת זיכוי שווה 223 ש"ח לחודש בעבור כל אחד מבני הזוג".

 

5. מתן תרומות – גם עוזרים לקהילה וגם יכולים לקבל על זה החזר מס כדאי ביותר

"שלמה המלך אמר: 'וצדקה תציל ממוות' (משלי, פרק י' פס' ב'). ובכן, היא גם עשויה להציל ממס - מלבד קיום המצווה החשובה לעם היהודי, חשוב לדעת שסעיף 46 לפקודת מס הכנסה מעניק זיכוי מס בשיעור של 35% ליחיד בגין תרומה למוסד שאושר על ידי מס הכנסה. לדוגמא: אם תרמתם 1,000 ש"ח מגיע לכם החזר מס בסך 350 ש"ח, דהיינו רשות המיסים תחזיר לחשבון הבנק שלכם 350 ש"ח.

ההנחיה קובעת שני תנאים ברורים: האחד, שסך התרומות השנתי הכולל מעל 190 ש"ח (נכון לשנת 2022) והשני, שהמוסד אליו הועבר התרומה מוכר כמוסד ציבורי שקיבל אישור ממס הכנסה בהתאם לסעיף 46 לפקודה (נתון זה אמור להופיע בקבלה של המוסד המוכר. את הקבלות המקוריות בגין התרומות יש לשמור, כמובן".

יש לציין כי התוכן המופיע במאמר הינו כללי, אינו מכיל את מלוא המידע הנדרש, ונועד ליידע בלבד. אין לראות בתוכן כהמלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא ואין בכך כדי להחליף שיקול דעת עצמאי. בהצלחה לכולם!

שנת המס מתקרבת לסופה, ואתם מרוויחים: גם שותפות בכל המצוות של מעצמת היהדות הגדולה בעולם וגם קבלת החזרי מס של 35% על התרומה. לחצו כאן למידע ולתרומה הכי רווחית שלכם השנה

תגיות:החזרי מסרשות המיסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה