עובדות ביהדות

12 אבני החושן: 7 עובדות מפתיעות על האבנים היקרות בבגדו של הכהן הגדול

מהו החושן, ממה היה עשוי ולמה הוא נועד? מה עוד נחקק על האבנים חוץ משמות השבטים? 7 עובדות מפתיעות

  • ט"ז חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. החושן היה אחד משמונת בגדי הכהן הגדול בעת ששירת בבית המקדש: האפוד, החושן, המעיל, הכותנות של אהרון ובניו, המצנפת והמגבעות, המכנסיים, האבנטים והציץ.   אבני חושן שובצו באפודו של הכהן הגדול, כנגד 12 שבטי ישראל. אלה היו אבנים יקרות מסוגים שונים, שכל אחת סימלה את אחד מהשבטים, על גביהן נחקקו שמות שבטי ישראל.

2. החושן היה בצורת ריבוע, בעל צלעות שוות באורך המידה המקראית 'זרת' (כ-25 ס"מ) , ובתוך משבצות הזהב שובצו 12 אבנים טובות, שעליהן נחקקו שמות שבטי ישראל.

הוא היה עשוי מבד שרקמו אותו מחוטים יקרים של זהב, תכלת, ארגמן, שני ושש. החושן היה מונח על האפוד של הכהן הגדול, והודק אל טבעות האפוד עם חוטים.

3. ואלה שמות אבני החושן:

אודם (מיוחסת לשבט ראובן), פטדה (שמעון), ברקת (לוי), נופך (יהודה), ספיר (יששכר), יהלום (זבולון), לשם (דן), שבו (נפתלי), אחלמה (גד), תרשיש (אשר), שוהם (יוסף – מנשה ואפרים), ישפה (בנימין). 

על אבני החושן ואומר: ”ודע כי נמצא כתוב בספרי חכמת הטבע כי כל האבנים היקרות שבם עיקריות ושרשיות אינם אלא שתי עשרה והם אבות לכל שאר האבנים” (רבנו בחיי, בפירושו לפרשת תצוה, פרק כ"ח).

4. הציווי ליצירת החושן כתוב בספר שמות, פרשת תצוה, ובפרקים ל"ח-מ' מתואר תהליך ייצור החושן, ואף סדר השיבוץ מלמעלה למטה ומימין לשמאל: "וימלאו-בו ארבעה טורי אבן טור אדם פטדה וברקת הטור האחד והטור השני נפך ספיר ויהלום והטור השלישי לשם שבו ואחלמה והטור הרביעי תרשיש שהם וישפה מוסבת משבצות זהב במלאתם. והאבנים על שמות בני ישראל הנה שתים עשר על שמותם. פתוחי חתם איש על שמו לשני עשר שבט"

הרב עמנואל מזרחי – מי היה הכהן הגדול?

 
5. על פי שמות (כ"ח, כט), החושן נועד לכך שכל שבטי ישראל יהיו לזיכרון לפני ה', כשהכהן מסתובב במשכן או במקדש.

מטרה נוספת לחושן, המכונה גם "חושן המשפט", היא התייעצות של המנהיגים באורים ותומים האם לצאת למלחמה: ”וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה', עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ, הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה“ (במדבר כ"ז, כא),

על פי חז"ל, המסר הועבר באמצעות החושן, שבו שובצו אבני חן שעל גביהן נחרתו שמות שבטי ישראל. האבנים, שעליהן היו חרוטים שמות השבטים, הבליטו או האירו אותיות, ובכך ניתן מענה להתלבטות.

לדעת רש"י, האורים ותומים הוא השם המפורש שהיו מניחים בין כפלי החשן, וגרמו לאותן אותיות להאיר, ואילו לדעת הרמב"ם, אבני החושן עצמן היו האורים ותומים.

6. על החושן נחקקו, מלבד שמות השבטים, גם המילים הבאות: אברהם יצחק יעקב שבטי ישרון (תלמוד הבבלי, מסכת יומא סוף פרק שביעי). מדוע? כך כל אותיות א"ב הופיעו על החושן, ויוכל לשמש כאורים ותומים.

על פי המפרשים (רבינו בחיי, חזקוני, בעל הטורים) בכל אבן ואבן היו 6 אותיות בחלוקה שווה.

7. כיום אינו יודעים להגיד בוודאות אילו אבנים היו משובצות בחושן, למעט היהלום, הסיבה היא שמדובר בשמות עתיקים שמשמעותם אבדה מאז חורבן המקדש והגלות.

תכנים נוספים באותו נושא:

בגדי כהונה: 10 עובדות שאסור להחמיץ

תגיות:הכהן הגדולחושן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה