המצעד

5 דברים שאפשר לעשות ממש עכשיו כדי להתחיל מחדש

מרגישים שאתם צריכים התחלה חדשה ונקייה? נכשלתם ואתם רוצים לתקן? סתם מבואסים מהיום שלכם והייתם רוצים לשנות אותו? מסתבר שאפשר להתחיל מחדש בכל רגע נתון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על התחלה חדשה? אולי אתם חושבים על שינוי גדול בחיים, על ראש השנה, אולי על מעבר לבית חדש או התחלת לימודים?  כל אלו אכן נחשבים להתחלות חדשות (וגדולות), אך מה לגבי ההתחלות הקטנות יותר? מה לגבי הצורך הזה באמצע היום לעשות "סוויץ'" למצב הרוח ולהתחדש? מה לגבי הרגע הזה שאתם כל כך עצובים, ופשוט חייבים לצאת מזה אחרת תשקעו עוד ועוד?  בדיוק בשביל זה מחדש לנו רבי נחמן שאפשר להתחיל מחדש בכל פעם. איך? המשיכו לקרוא:

1. לנשום עמוק

מצב הרוח ירוד? הרגשה של בלבול הדעת וחוסר שמחה? את כל אלו אפשר לעצור כבר עכשיו על ידי נשימה עמוקה. הריכוז בנשימה יגרום לכם להתנתק לכמה רגעים מהתחושות השליליות, ויעניק לכם התרחבות פנימית. החמצן שנכנס לגוף ירגיע את פעילות הלב והמח, וכבר תרגישו קצת יותר טוב.מכאן תוכלו לעבור לשלב הבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. להגיד בקול: היום אני מתחיל מחדש

לא בלחש, ולא רק במחשבה. להגיד בפה מלא: אני מתחיל עכשיו ממש מחדש. רבי נחמן מסביר שההתחלה היא כבר 50 אחוז מכל מה שתעשה: "אָמַר, שֶׁטּוֹב שֶׁיּאמַר הָאָדָם... הַיּוֹם אֲנִי מַתְחִיל... וְיַעֲשֶׂה בְּכָל פַּעַם הַתְחָלָה, כִּי כָּל הַהַמְשָׁכוֹת הוֹלְכִין אַחַר הַהַתְחָלוֹת. וַאֲפִלּוּ הַמְחַקְּרִים אוֹמְרִים שֶׁהַהַתְחָלָה הִיא כְּמוֹ חֲצִי דָּבָר שֶׁל כָּל הַמַּעֲשֶׂה...כִּי מִמָּה נַפְשָׁךְ, אִם הָיָה מִקּדֶם טוֹב, עַכְשָׁו יִהְיֶה טוֹב יוֹתֵר, וְאִם חַס וְשָׁלוֹם מִקּדֶם לא הָיָה טוֹב, בְּוַדַּאי צָרִיךְ וּמֻכְרָח לַעֲשׂוֹת הַתְחָלָה חֲדָשָׁה".

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)

 

3.  לעצור וללמוד

דברי תורה מחדשים את המוח. אדם שעוצר, פותח ספר קודש וקורא אפילו פסקה קטנה – ממשיך על עצמו התחדשות נפלאה. אפשר ללמוד 2 הלכות, קטע חסידות או מוסר, או פשוט לעצור הכל ולצפות בשיעור תורה קצר של כמה דקות. "וְזֶהוּ בְּחִינַת הִתְחַדְּשׁוּת הַתּוֹרָה שֶׁצְּרִיכִין לְקַבֵּל בְּכָל יוֹם וָיוֹם, שֶׁהוּא הִתְחַדְּשׁוּת הַמֹּוחִין שֶׁנִּמְשָׁכִין בְּכָל יוֹם בִּבְחִינַת חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה: “אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּוךָ הַיּוֹם” שֶׁיִּהְיוּ דִּבְרֵי תּוֹרָה בְּכָל יוֹם בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים. נִמְצָא, שֶׁבְּכָל יוֹם צְרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ קַבָּלַת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. לזכור שאתם לא לבד

אפילו צדיקים גדולים עברו את כל הבלבולים ומצבי הרוח. לא מאמינים? קראו מה מסופר על רבי נחמן מברסלב: "וְהָיָה רָגִיל לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁנָּפַל מִמַּדְרֵגָתוֹ לִפְעָמִים, לֹא הָיָה מְיָאֵשׁ עַצְמוֹ בִּשְׁבִיל זֶה, רַק אָמַר שֶׁיַּתְחִיל מֵחָדָשׁ כְּאִלּוּ לֹא הִתְחִיל עֲדַיִן כְּלָל לִכְנֹס בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ רַק עַתָּה הוּא מַתְחִיל מֵחָדָשׁ. וְכֵן בְּכָל פַּעַם וּפַעַם, תָּמִיד הָיָה רָגִיל לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ. וְהָיָה לוֹ כַּמָּה הַתְחָלוֹת בְּיוֹם אֶחָד, שֶׁגַּם בְּיוֹם אֶחָד לִפְעָמִים נָפַל מֵעֲבוֹדָתוֹ וְהָיָה מַתְחִיל מֵחָדָשׁ וְכֵן כַּמָּה פְּעָמִים בְּיוֹם אֶחָד".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. לכו לישון!

מרגישים שכלום לא עוזר? ייתכן שאתם צריכים מנוחה. זו יכולה להיות הרפיה, נמנום או אפילו שינה של שעה או שעתיים. השינה מחדשת את המוח ועוזרת לנו לחדש את השמחה והערנות. עדיין מתלבטים? קראו מה כותב על כך רבי נחמן: "וְחִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל, הַיְנוּ חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה,הוּא עַל יְדֵי שֵׁנָה, כַּמּוּבָא בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ (בְּרֵאשִׁית י"ט): 'חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ', כִּי כְּשֶׁהַמּחִין מִתְיַגְּעִים אָז עַל יְדֵי הַשֵּׁנָה הֵם מִתְחַדְּשִׁים... וְזֶהוּ שֶׁאָנוּ מְבָרְכִין הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ, כִּי הָיוּ מִתְּחִלָּה עֲיֵפִים וְעַכְשָׁו נִתְחַזְּקוּ".

והכי חשוב: לא להתייאש. רבי נחמן מסביר שלפעמים אדם עובר ניסיונות וצריך להתחיל מחדש כמה וכמה פעמים ביום ולא לוותר: "לִפְעָמִים צְרִיכִין לְהַתְחִיל בְּיוֹם אֶחָד כַּמָּה וְכַמָּה הַתְחָלוֹת חֲדָשׁוֹת... וְהָעִקָּר שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם לְסַלֵּק מִדַּעְתּוֹ בְּכָל יוֹם וּבְכָל פַּעַם כָּל מַה שֶּׁעָבַר עָלָיו עַד אוֹתוֹ הַיּוֹם וְאוֹתָהּ הַשָּׁעָה, עַל כֵּן עִקַּר הָעֵצָה לִשְׁכֹּחַ בְּכָל פַּעַם כָּל מַה שֶּׁעָבַר עָלָיו, אַף־עַל־פִּי שֶׁכְּבָר הִתְחִיל אֲלָפִים וְּרְבָבוֹת פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר, רַק עַתָּה יַתְחִיל מֵחָדָשׁ לְגַמְרֵי לְהָכִין וּלְהַזְמִין אֶת עַצְמוֹ לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל מַה שֶּׁיּוּכַל".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

יש לכם עצות נוספות להתחלה מחדש? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:TOP5להתחיל מחדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה