בין אדם לחברו

איך להתחמק מלשון הרע? ארבעה צעדים ראשונים

העבודה על שמירת הלשון דורשת מאיתנו התגברות עצומה. הרכילות העסיסית עומדת לנו על קצה הלשון, והופ – חומקת בלי גבולות. איך מונעים אותה, ומה יתן לנו את הכוח להתגבר?

  • י"ד חשון התשפ"ג
(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

כולנו יודעים שאסור לדבר לשון הרע, אבל הניסיונות לא קלים, ולרוב אף גובים מחיר יקר של פגיעה בזולת. מה ניתן לעשות - איך מתמודדים עם הקושי להיסחף ללשון הרע ורכילות?

החפץ חיים בספרו שמירת הלשון, מעניק עצות והדרכות מעשיות שיעזרו לנו להימנע ממצבים מביכים ומיותרים. לפניכם ארבע עצות בסיסיות:

1. תפילה 

הפעולה הראשונה שאי אפשר בלעדיה היא התפילה. הקדישו דקה או שתיים ובקשו מעומק הלב שהקב"ה יסייע בעדכם, ושתדעו לשמור על עצמכם מפליטות פה שעלולות לגרום למחלוקות, שתשכילו לברור את המילים לטובה וגם שלא תיכשלו בשמיעת לשון הרע.

התפילה מטמיעה בנו את ההכרה בחשיבות המצוה ונותנת לנו כוח פנימי להתמודד בכל מצב שהוא בחיים, ולא רק בשמירת הלשון.

תפילה כזאת חיבר החפץ חיים והיא מופיעה בספרו "שמירת הלשון":

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ אֵל רַחוּם וְחַנוּן שֶׁתְּזַכֵּנִי הַיּוֹם וּבְכָל יוֹם לִשְׁמוֹר פִּי וּלְשׁוֹנִי מִלָּשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת וּמִקַּבָּלָתָם וְאֶזָּהֵר מִלְדַבֵּר אֲפִלוּ עַל אִישׁ יְחִידִי, וְכָל שֶׁכֵּן מִלְדַבֵּר עַל כְּלַל יִשְׂרָאֵל אוֹ עַל חֵלֶק מֵהֶם וְכָל שֶׁכֵּן מִלְּהִתְרַעֵם עַל מִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאֶזָּהֵר מִלְּדַבֵּר דִּבְרֵי שֶׁקֶר חֲנֻפָּה לֵצָנוּת מַחֲלֹקֶת כַּעַס גַּאֲוָה אוֹנָאַת דְּבָרִים הַלְבָּנַת פָּנִים וְכָל דְּבָרִים אֲסוּרִים וְזַכֵּנִי שֶׁלֹּא לְדַבֵּר כִּי אִם דָּבָר הַצָּרִיךְ לְעִנְיָנֵי גוּפִי אוֹ נַפְשִׁי וְשֶׁיִּהְיוּ כָּל מַעֲשַׂי לְשֵׁם שָׁמַיִם.

 

2. לימוד הלכות

על מנת להתחזק בשמירה על הלכות לשון הרע, לדעת ממה להיזהר, מה מותר ומה אסור, מה נחשב לשון הרע לתועלת ומתי חובה לשתוק, מומלץ לפנות לספרי הלכות, שהרי ידוע שאי ידיעת ההלכות בבירור – מקשה על שמירתן. על כן השתדלו להקפיד על לימוד הלכות באופן יומיומי. כל יום קצת, בקצב שלכם.

דְּמַה יּוֹעִיל לוֹ כָּל הַמּוּסָר שֶׁבָּעוֹלָם, הַמְדַבְּרִים בְּגֹדֶל אִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת, אַחֲרֵי שֶׁהִתִּיר לְנַפְשׁוֹ לוֹמַר, שֶׁאֵין דָּבָר זֶה בִּכְלַל לָשׁוֹן הָרָע, אוֹ שֶׁעַל אִישׁ כָּזֶה לֹא צִוְּתָה הַתּוֹרָה בְּאִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע? עַל כֵּן מֻכְרָח הָאָדָם לֵידַע, אֵיזֶה דָּבָר יִפֹּל תַּחַת סוּג לָשׁוֹן הָרָע עַל פִּי הַדִּין. (ספר שמירת הלשון, מתוך ההקדמה)

גם אם סיימתם את כל הספר, תמיד כדאי לחזור ולשנן. החיים מזמנים לנו מקרים מגוונים ואתגרים שלא קל לעמוד בהם. השינון והחזרה מחזקים את עבודת שמירת הלשון בתוכנו.

יותר מכך, תוכלו ליצור קבוצה שלומדת ביחד, ליצור שיח קבוצתי על הנושא, לדבר על נקודות חולשה, לקבל על עצמכם בכל מפגש קבלה קטנה בנושא שאותה תיישמו ביחד עד למפגש הבא.

הגיבוש הקבוצתי יצור מחויבות ואחריות כלפי המצוה החשובה. נסו והיווכחו.

מרן הרב יצחק יוסף - למה לא משתלם לדבר לשון הרע?

 

3. שמירת מרחק ממקומות המועדים לפורענות

הימנעו מהגעה למקומות שבהם מתרחשות שיחות הכוללות צחוק וליצנות, היזהרו – זה מדבק. כמו כן, התרחקו מחברת מדברי לשון הרע. אם אתם מכירים מישהו שלשונו מושחזת בלשון הרע – תתרחקו, ומנגד תשתדלו להיות תמיד בסביבת אנשים שידועים בדיבורים טובים ונעים לכם בחברתם.

אולי יהיה לכם קשה בימים הראשונים אבל בהמשך ההרגל ייהפך לטבע. ברגע שתרגילו את הסובבים שאתם לא "קונים" לשון הרע, תגלו שגם הם נזהרים איתכם ולא יפתו אתכם עם ה"סחורה", שהרי אין מה למכור למי שאינו מעוניין לקנות.

הָרוֹצֶה לִזְכּוֹת בְּמִדַּת שְׁמִירַת הַלָּשׁוֹן, יַעֲשֶׂה לְהֶפֶךְ מִמַּה שֶּׁעוֹשִׂים בַּעֲלֵי הַלָּשׁוֹן, שֶׁרְגִילוּתָם תָּמִיד לָלֶכֶת בְּקִּבּוּץ אֲנָשִׁים אוּלַי יִשְׁמְעוּ אֵיזֶה דָּבָר שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם מִמַּה לְהַלְעִיג אוֹ לְרַגֵּל אַחַר כָּךְ זֶה הַדָּבָר לַאֲחֵרִים. וְגַם רְגִילוּתָם תָּמִיד לִדְרֹש אוֹדוֹת חֲדָשׁוֹת שֶׁנַּעֲשֶׂה בָּעִיר בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, בִּכְדֵי שֶׁלֹּא תִּשְׁקֹט לְשׁוֹנָם אֵיזֶה שָׁעָה מִשְּׁעוֹת הַיּוֹם, וְהוּא יַעֲשֶׂה בְּהֶפְכּוֹ. (ספר שמירת הלשון, שער התבונה, פרק ג').

 

4. לדון לכף זכות

שמעתם שהחבר דיבר עליכם רעה, רימה אתכם מאחורי הגב? חשבו רגע, ונסו לדון אותו לכף זכות - אולי המספר השמיט או הוסיף פרט ובכך נוצרה אי הבנה בהבנת המקרה. וגם אם יתברר כי הדבר אמת, אולי נעשה בלי כוונה? וכן על זה הדרך.

גַּם יַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לָדוּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ''ל (שבועות ל) (ויקרא י''ט, ט''ו): ''בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" (סַנְהֶדְרִין ל''ב) "הֱוֵי דָּן אֶת חֲבֵרְךָ לְכַף זְכוּת''. וְהוּא אֶחָד מֵהַדְּבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶן בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְהַקְּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ בְּשַׁבָּת קכ''ז.

... וְהִנֵּה לְפִי רֹב הֶרְגֵּלוֹ שֶׁל אָדָם בְּמִדָּה זוֹ, כֵּן נֶגֶד זֶה יִתְמַעֵט מִמֶּנּוּ עֲוֹן לָשׁוֹן הָרָע. (שמירת הלשון, שער התבונה, פרק ד')

הכי חשוב, לא לשכוח לדון לכף זכות גם את עצמנו. נכון, לפעמים אנחנו מועדים, אבל הקב"ה רואה טוב מאוד את ההשתדלות שלנו. נמשיך לנסות, ללמוד, להתחזק ובצעדים קטנים אך בטוחים – בעז"ה גם נצליח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הרב חיים זאיד ודורון ביטון במפגשים מרתקים, והפעם - לשון הרע

כתבות נוספות שאולי יעניינו אתכם:

איך עוברים על לשון הרע בלי לומר מילה אחת רעה?

הרב זמיר כהן – באילו מקרים מותר לדבר לשון הרע?

איך מתגברים על לשון הרע? אתם תאהבו את העצה המבריקה הזו

תגיות:לשון הרעבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה