גרפולוגיה

גרפולוגיה לקדושים: ניתוח כתב היד של האדמו"ר מפיאסצנה הי"ד

בני משפחתו נרצחו בתקופת השואה, וסיפור חייו יכול להכיל כרכים שלמים על שליחות ועל אהבת ישראל בתוך מסכת של אבל, יגון ושכול שאותם לא ניתן להעלות על הכתב. אישיותו יוצאת הדופן של האדמו"ר עולה מבין המילים

(בעיגול: הרב מאיר בר יהודה)(בעיגול: הרב מאיר בר יהודה)
אא

בה' במרחשוון תש"ד עלה בסערה השמימה מתוך גיא ההריגה איש אלוקים קדוש. כעולה זכה וברה אשר אין בה שמץ של מחשבת פסול חלילה. אשר על כן, כל יד בבואה לכתוב עליו תרעד. רבי קלונימוס, היה נצר לשושלת אדמו"רים מפוארת, ביניהם המגיד מקוז'ניץ ורבי אלימלך מליז'נסק בעל "הנועם אלימלך". מה לא עבר על רבי קלונימוס? הוא התייתם מאביו בגיל 3. כשהיה בן 20 נפטר חמיו, והוא החל לכהן כאדמו"ר בפיאסצנה (עיירה קטנה מדרום לוורשה).

לאחר מלחמת העולם הראשונה, היהדות החרדית חוותה משבר רוחני גדול, ורבים מבני הנוער עזבו את הדת. רבי קלונימוס, בראותו זאת, ייסד את ישיבת "דעת משה" בוורשה, והחל להרעיף מחוכמתו, מהגיגיו, רעיונותיו ושיטתו המיוחדת בראי המוסר והחסידות. הוא הרבה לעסוק בענייני החינוך, אשר לימים יקרא בשם "חובת התלמידים".

הרב מאיר בר יהודההרב מאיר בר יהודה

במשנתו החסידית שילב משלל תורות החסידות מתוך עמקות המחשבה ורגשות עמוקים המקנים כלים מעשיים ואמתיים לנערי ישראל. בנוסף חיבר גם הספרים: "הכשרת האברכים", "צו וזירוז", "חובת האברכים", "מבוא השערים", "בני מחשבה טובה", "אש קודש" ו"דרך המלך". ספריו הם בבחינת נכסי צאן ברזל בתורת המוסר והחסידות אשר שואבים וסוחפים בעמקות נפלאה את הבאים בשעריה, בפרט לאור מסכת חייו הרוויה תלאות, יגון ושכול, שהרי פרט לאמור לעיל, בהפגזות הנאצים נהרגו בנו, כלתו וגיסתו, וזמן קצר לאחר מכן נפטרה גם אמו. אשתו נפטרה עליו בחייו, ובתו יחידתו שנותרה, נחטפה ע"י הנאצים. לרבי קלונימוס פנו במספר הצעות בריחה, אולם הוא סירב ונשאר להנהיג את קהל צאן מרעיתו עד ליום המר והנמהר בו נרצח, במה שנקרא ע"י ה S.S "מבצע חג הקציר" (נובמבר 1943). כעת נתבונן בכתב ידו בדחילו ורחימו.

כתב היד נכתב בתת תנאים ובצמצום דפים, לכן צריך לקחת נתונים אלו בחשבון. ניתן לשים לב שהשוליים הימניים ישרים, כמו גם השוליים השמאליים, ובנוסף הם גם צרים ואף חסרים. מהלך השורות הינו ישר להפליא! צריך לדעת שבכתב יד מחובר מאוד (כדוגמת כתב יד האדמו"ר) קשה יותר לשמור על מהלך שורות ישר, כיון שישנם גשרי חיבור מלמעלה ומלמטה, מה "שמושך" את כתב היד לאזור גשרי החיבור, וכאן באופן מפליא מהלך השורות נותר ישר למתבונן בעין חדה.

העקביות הזו מסמלת מנהיגות, שיקול דעת, משמעת פנימית, כוחות נפש איתנים! אחריות, דבקות במטרה, שליטה עצמית, ועוד... השוליים השמאליים החסרים מלמדים על גודל צימאון ההבעה והרצון העז להעניק את המקסימום במינימום זמן. רצון הגשמה עז וכושר רטורי גבוה (גם מהאות ע' שנכתבה עפ"י רוב כתבנית דפוס, ניתן לראות זאת). החיבורים נעשו במגע עדין מאוד. הם גדולים ומחבקים, ייחודיים ויצירתיים, לדוגמא במילים: זה, היתה, יצרו, צריכה, נפשו. ובאופן כללי, כתב היד מחובר מאוד, מה שמראה על רגישות גבוהה ועמוקה כלפי הזולת, מחשבה יצירתית, כושר מעוף מקורי ויכולת לקחת נושא ולפתח אותו בעמקות ובבהירות רבה. גם העובדה שכתב היד הוא קטן ונכתב בשטף ובמהירות (עגלגל ולא זוויתי) מחזקים את האמור לעיל. יחד עם זאת, כתב היד הוא שברירי ו"חנוק" מעט, מה שמלמד על גודל השבר שעבר עליו, על בני משפחתו ועל בני קהילתו. אולם כל המשברים שעברו עליו לא שברו את רוחו בדבקותו בבוראו עד הרגעהאחרון. יהי רצון שזכותו תגן עלינו ועל כל עם ישראל ונלמד מדרכיו לאהבת חינם ולאחדות!

"הדבר הגדול ביותר בעולם הוא לעשות טובה למישהו אחר" (מדברי האדמו"ר)  

הזמינו את הרב מאיר בר יהודה אליכם לסלון הבית, ותיהנו ממפגש שכולו חוויית לימוד באווירה תורנית, ייחודית ומרתקת מאין כמותה 073-222-1290

תגיות:קדושיםגרפולוגיההאדמו"ר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה