חינוך ילדים

מה יציל את הדור הצעיר? תיבת נח של ילדי ישראל

זו הדרך היחידה לחנך לחיי חברה של אחווה, אהבה, כבוד ודרך ארץ. זו תיבת הנוח של הדור. בואו נחדיר לביתנו ולמוסדות החינוך לימודי ערכים ודרך ארץ על פי תורת האלוקים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את נח כולנו מכירים מסיפורי התורה בספר בראשית, ובעיקר את "תיבת נח" המפורסמת. בני דורו של נח התנהגו רע מאד בעיני ה' יתברך, ובעיקר בדברים שבין אדם לחברו. הקב"ה הודיע לנח שהוא מביא מבול לעולם ומחריב את כל היקום, וציווה אותו לבנות תיבה ולהציל חלק מכל המין האנושי. בסופו של דבר, הסיפור ידוע לכולנו. המבול החריב הכל, ורק מי שהיה בתיבה ניצל.

הורים ואנשי חינוך יקרים, פקחו עיניים, התעוררו ועוררו. נמצאים אנו בתקופה של "מבול" – לא מבול של גשם ולא מבול של אש, אלא מבול של בלבול וסחף גדול, הסוחף את ילדנו לתוך ים עם מערבולת נוראית. החינוך בבית כבר איבד כל פרופורציה, הם כבר לא מוצאים את מקומם הטוב במוסדות החינוך, בחברה הם רק הולכים ומסתבכים ונגררים למקומות ואירועים שלעולם לא חשבנו שהילד שלנו יימצא בהם, כי "לי זה לא יקרה".  השפה בה הם מדברים ביניהם, מולנו או כלפי כל מבוגר אחר, הינה שפת רחוב וחוצפה שרק הולכת וגוברת. האלימות הפיסית והמילולית בחברה נוראית ומגיעה כבר בגילים צעירים מאד. זה כואב, זה מדמם ורק מחמיר. הילדים שלנו מלאים ריגושים ומחפשים הרפתקאות המלוות בסכנות רבות. הם לא מפחדים, כי אין להם מה להפסיד. מערבולת החיים מסמאת את עיניהם. ייתכן מאד שהם לא נראים ולא נשמעים כך, אבל הם פשוט צועקים ממעמקי הלב צעקה שקטה שרק אלוקים שומע, צעקה שאומרת "הצילו, אנחנו במבול".

הורים ואנשי חינוך, הגיע הזמן לומר את האמת ולשנות מסלול מהמסלולים המדומים למסלול האמת. יש רק דרך אחת להציל את הילדים שלנו מהמבול שמשתולל לנו בתוך הבית ומחוצה לו. זו היא דרך שנקראת "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", וכל דרך אחרת הינה דרך ללא מוצא וללא תכלית, דרך שמכוסה במלבושי יופי מדומים ומתעתעים.

רצוני לומר "ערכים". כן, יהודים יקרים, ילד שגדל ללא ערכים נמצא במערבולת החיים תחת המבול, עם טיפות שלא מפספסות אף אחד. אלו ערכים שרק אלוקים יכול לתת לנו. בדיוק כמו שהוא נתן לנו את ילדינו, כך נתן גם את הדרך לחנך אותם לחיי חברה תקינים, לדרך ארץ, לכבוד לזולת ולאהבת אחים. אין שום דרך אחרת. לא פדגוגיה של שנות ה-2000 ולא נוסחא של איינשטיין. זוהי הדרך שהבורא כל יכול בחר עבורנו, כדי שנוכל לחיות באהבה ובאחווה, לא בשנאה ולא בחרמות, לא באלימות ולא בפגיעות בגוף ובנפש, אלא חיים מאושרים ותקינים, הן בחברה הפרטית והן בחיי האומה בכלל.

היכן מוצאים את דרך האמת? הנה, כאן לידינו עומדת "תיבת נח", שרק מי שייכנס לתוכה יינצל מהמבול הנוראי שמשתולל בחוץ. זוהי תיבה של ערכי היהדות שעל פיהם גדלו אבותינו ואמותינו מאז ומתמיד. מוסד חינוכי, בית יהודי שלא מלמד ערכים של "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", הורס במו ידיו את ילדיו ומתעתע אותם בדרכים עקלקלות ומדומות של אושר רגעי וסיפוק צרכים שחולפים עם הרוח. ילדים אלו גדלים בתוך סבך המערבולת, וכך נראית החברה שלנו.

אל לנו להתבייש ביהדותנו. זו הדרך היחידה לחנך לחיי חברה של אחווה, אהבה, כבוד ודרך ארץ. זו תיבת הנוח של הדור. חייבים להחזיר עטרה ליושנה. די לחינוך הקלוקל, בואו נחדיר לביתנו ולמוסדות החינוך לימודי ערכים ודרך ארץ על פי תורת האלוקים, שרק הוא יודע מה טוב עבורנו, כי היוצר הוא הבורא, וסלל לנו דרך בטוחה גן עדן של למטה לפני גן העדן של מעלה.

כל בית או מוסד חינוכי בישראל הוא תיבת נח שיכולה להציל דורות שלמים, אם רק יבחרו את דרך ערכי היהדות, חינוך למידות טובות ואהבת הזולת. נתחיל לאהב כל אחד ואחת מבלי למיין מי כן ומי לא. נתחיל להבין שיהדות היא לא עוד אמונה בהשם וזהו, יהדות היא הדרך היחידה שיכולה להביא את האדם לתכלית ולאושר הנצחי שהתהליך מתחיל כבר כאן. בואו ונחוס על ילדינו ונכניס אותם לתיבת נח, תיבה שיש בה את המידות הטובות והפדגוגיה ממקור החכמה שנתן לנו הבורא יתברך. חינוך הוא לא פיסיקה או מתמטיקה, ואפילו גם לא לימודי תנ"ך או פלפול בגמרא. חינוך הוא ערכים ודרך ארץ.

הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן ולא מתחתיו. ראו ופיקחו את עיני השכל, כיצד אנו נגררים אחרי העדר הסוחף. במשך עשרות שנים מנסים לשפר את החברה הישראלית והמצב רק מחמיר, למה? כי אין דגש על ערכים יהודיים. אל תתביישו ביהדותכם. חינוך בדרך היהדות הוא החינוך היחידי שייצור חברה טובה לכל האומה כולה. זכרו היטב: דרכים רבות מתעתעות ומלאות הנאות רגעיות שחולפות ומנפצות כל חלום טוב, הובלת ילדי ישראל לדרך שהיא לא "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" – היא דרך ללא מוצא. ילדינו צועקים הצילו, ואנחנו מתעסקים במצוינות, בבגרויות, בתארים ובדיפלומות שאין ספק שהן חשובות מאד לחיי החברה ולקיום האנושות. אך המרוץ הזה לא נכון על חשבון חינוך הערכים היהודי הטהור, חינוך שמלמד מהי חומרת לשון הרע, חינוך שמלמד כיצד לווסת ולשנות מידות רעות (כעסים, חוצפה, הלבנת פנים, גאווה ועוד).

אל תתנו לפדגוגיה להוביל את הדור שלנו. תנו לחינוך הטהור לחדור ללבותיהם של הילדים מגיל קטן, שיגדלו וישמשו דוגמא אישית לבאים אחריהם. זו הדרך היחידה להציל את המצב העגום והנורא של חיי החברה הישראלית.

אל תטעו, מאמר זה אינו מאמר לחזרה בתשובה. זהו מאמר שבא לעצור את מרוץ החיים המסית את כולנו מדרך האמת. מאמר זה שייך לכל מגזר - הדתי והחילוני, כל אחד בחלקו שלו. בואו וניכנס יחד לתוך תיבת נח שתציל את כולנו, וחלילה לא נמשיך לעמוד תחת המבול שמשתולל בחוץ. חינוך לערכי היהדות הוא תיבת נח של ילדי ישראל.

הרב ישראל אזולאי הוא קצין ביקור סדיר, ויועץ חינוכי במחלקת "יהלום "של ארגון הידברות.

 

תגיות:חינוך ילדיםחינוך תורני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה