היסטוריה וארכיאולוגיה

פריצת דרך מיוחדת: חוקרים הוכיחו מדעית את מאורעות ההיסטוריה המתוארים בתנ"ך

חוקרים הצליחו לאמת את מאורעות ההיסטוריה המתוארים בתנ"ך באמצעות שחזור השדה המגנטי של כדור הארץ. כך נמצאו הוכחות מדעיות למסעות הכיבוש של ארם, אשור ובבל נגד מלכות יהודה וישראל

  • ל' תשרי התשפ"ג
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

פריצת דרך משמעותית התרחשה לאחרונה, כאשר חוקרים הוכיחו מדעית את מאורעות ההיסטוריה המתוארים בתנ"ך, ביניהם כיבושה של ארץ ישראל על ידי ממלכות ארם, אשור ובבל.

מדובר במחקר משותף של אוניברסיטאות תל אביב והעברית, שנערך בהשתתפות 20 חוקרים מהארץ ומהעולם. המחקר הצליח לתארך 21 שכבות חורבן ב-17 אתרים ארכיאולוגיים במדינת ישראל בעזרת מדידה של הכיוון והעוצמה של השדה המגנטי של כדור הארץ כפי שאלה "הוקלטו" בזמן שריפת האתרים.

הממצאים זהים למתואר בתנ"ך. בין היתר, מוכיח המחקר כי צבאו של חזאל, מלך ארם דמשק, החריב בנוסף לגת פלשתים גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת ושוללים את האפשרות שחזאל החריב גם את תל בית שאן, כפי שחשבו עד כה.

ממצאי המחקר אף קובעים כי הישובים בנגב הוחרבו על ידי האדומים שניצלו את העובדה שהבבלים הפילו את ירושלים.

החוקרים מסבירים שכדי להבין את המנגנון שמחולל את השדה המגנטי של כדור הארץ, גיאופיזיקאים מנסים להתחקות אחר השינויים בשדה לאורך ההיסטוריה. לשם כך הם נעזרים גם בממצאים ארכיאולוגיים שמכילים מינרליים מגנטיים שיכולים להקליט את השדה כשהם מתחממים, למשל בזמן שריפה. ב-2020 הצליחו החוקרים למדוד כך את השדה כפי שהיה בט' באב 586 לפנה"ס על בסיס מבנה מפואר שהוחרב בשריפה על ידי נבוכדנאצר והצבא הבבלי בירושלים.

במחקר הנוכחי, שהתבסס על ממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו בכל רחבי הארץ לאורך עשרות שנות מחקר, ועל מידע היסטורי שמתבסס על כתובות עתיקות ועל התיאורים המקראיים, החוקרים הצליחו לשחזר את השדה המגנטי של כדור הארץ כפי שהוקלט ב-21 שכבות חורבן בארץ – ופיתחו על בסיס המידע כלי מדעי חדש ומהימן לתיארוך ארכיאולוגי.

מדובר במחקר פורץ דרך שפורסם בכתב העת היוקרתי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב  (PNAS). המחקר מתבסס על עבודת הדוקטורט של יואב וקנין, בהנחיית פרופ' ארז בן יוסף ופרופ' עודד ליפשיץ מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ופרופ' רון שער מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים.

החוקרים מסבירים שעוד טרם היה ידוע שבסביבות שנת 830 לפנה"ס החריב צבאו של חזאל, מלך ארם דמשק, את גת פלשתים, אתר המזוהה עם תל צפית שבשפלה. אבל יחד עם זאת, לא היה ניתן לקבוע בוודאות אם חזאל החריב גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת

במחקר החדש זיהו החוקרים התאמה סטטיסטית מושלמת של נתוני השדה המגנטי בזמן החורבן של 4 הערים הללו, ובכך התחזקה מאוד הסברה ש-3 הערים הנוספות נחרבו גם הן בידי חזאל. באתר אחר, בתל בית שאן החוקרים מצאו שכבת חורבן שהקליטה שדה מגנטי שונה לחלוטין, מה שלטענתם פוסל את האפשרות שגם אתר זה חרב בידי חזאל, כפי שסברו חוקרים עד עתה.

עוד זיהו החוקרים על פי הנתונים המגנטיים שבית שאן ושני אתרים אחרים בצפון חרבו כ-70-100 שנה קודם לחורבן גת. מדובר בעיתוי שעולה בקנה אחד עם התארוך של מסע הכיבוש של פרעה שישק מלך מצרים, מסע המפורט במקרא באריכות, ובה מפורטת העיר בית שאן שנכבשה תחת ידו של פרעה.

עוד בדקו החוקרים כיצד נראה החורבן וסופה של ממלכת יהודה. על סמך הממצאים הארכיאולוגיים, חוקרים העריכו שהחורבן הבבלי לא היה מוחלט באזורים שונים של הארץ, ובמקביל לחורבן ירושלים וערי הגבול בשפלה, המשיכו להתקיים יישובים בנגב, בדרום הר יהודה ובדרום השפלה כמעט ללא שינוי.

במחקר זה נראה בבירור באמצעות התוצאות המגנטיות שעשרות שנים אחרי שהבבלים החריבו את ירושלים ואת בית המקדש הראשון נחרבו היישובים בנגב, וכנראה גם באזורים האחרים, שלא נפגעו מהמתקפה הבבלית. הסברה היא שככל הנראה האדומים הם אלו שהחריבו את שארית הפליטה. החוקרים מציינים כי עובדה זו אולי את השנאה העזה לאדום בתנ"ך, כפי שמשתקף למשל בנבואת עובדיה.

תגיות:תנ"ךשחזורשדה מגנטי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה