חדשות בארץ

יועמ"שית הכנסת: ראוי להביא את ההסכם הימי עם לבנון לאישור המליאה

בתשובתה לבג"ץ, טוענת היועצת המשפטית של הכנסת כי אין נורמה משפטית המחייבת להביא את ההסכם עם לבנון לאישור המליאה, אבל מן הראוי לעשות זאת בשל העובדה שמדובר בממשלת מעבר המאופיינת ב"גירעון דמוקרטי"

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הגישה היום (רביעי) לבג"ץ את חוות דעתה בנוגע להסכם הימי עם לבנון, וזאת לקראת הדיון בעתירות שהוגשו בסוגיה. אפיק ציינה בחוות הדעת כי אין חובה להביא את ההסכם לאישור הכנסת, אולם מן הראוי לעשות זאת.

בתשובתה לבג"ץ, דחתה אפיק את הטענה לפיה ממשלת המעבר מנועה מלחתום על ההסכם על רקע האיפוק הנדרש ממנה בשל תקופת הבחירות. לדבריה, סוגיה זו נוגעת למרחב שיקול הדעת של הממשלה. בנוגע לשאלה האם חוק יסוד משאל עם חל על ההסכם, טענה היועמ"שית כי "המענה לשאלה זו טמון במסד העובדתי האם שטח מסוים נכלל בגבולות המדינה. בנסיבות העניין, מסקנת הייעוץ המשפטי לממשלה שההסכם לא כולל ויתור על שטח ש'המשפט השיפוט והמנהל' חלים בו היא מסקנה אפשרית".

באשר לטענה כי חובה להביא את ההסכם לאישור הכנסת, ציינה אפיק כי "במהלך השנים הובאו הסכמים רבים בעלי חשיבות מיוחדת על ידי הממשלה לאישור הכנסת, זאת כדי לאפשר לכנסת כבית הנבחרים לקחת חלק בהליך קבלת התחייבויות בינלאומיות. נוהג זה לא התגבש לכדי מנהג חוקתי מחייב ועל כן אין נורמה משפטית המחייבת הבאת הסכם לאישור הכנסת. עם זאת, נוהג זה שחל בזמנים רגילים של ממשלה מכהנת מכוח אמון הכנסת חל ביתר שאת בתקופת פגרה, בה לא עומדים לרשות חברי הכנסת, ובפרט בתקופת בחירות בה פעילות הממשלה היוצאת מאופיינת בגירעון דמוקרטי שאישור הכנסת יכול במידה רבה לרפאו".

בסיכום התשובה, כתבה אפיק כי "בנסיבות ההסכם הימי הספציפי – שאלת סבירותה של החלטת הממשלה להניח את ההסכם אינה מונחת לפתחו של הייעוץ המשפטי לכנסת ואף אין בידינו את הטעמים להחלטה. עם זאת, בבחינת סבירות החלטתה, יש ליתן משקל לנוהג לפיו הסכמים בעלי חשיבות מובאים לאישור הכנסת, ויש להביאו בבחינת כלל השיקולים הדרושים לעניין".

בג"ץ ידון מחר בהרכב של שלושה שופטים בעתירות שהוגשו נגד אשרור ההסכם הימי בין ישראל ולבנון. בראש ההרכב תשב נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ולצדה השופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג. כזכור, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה המליצה לממשלה להביא את ההסכם לאישור הכנסת, אולם ציינה כי אין מניעה משפטית להסתפק בהנחתו על שולחן הכנסת למשך שבועיים, ללא הצבעה עליו במליאה, ובאשרורו לאחר מכן על ידי הממשלה.

תגיות:לבנוןהכנסתההסכם הימישגית אפיק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה