חדשות יהדות

ראש השנה באוקראינה המופגזת: "הגיעו מאות יהודים לשמוע תקיעת שופר"

"אנחנו רואים יהודים רבים שמתעוררים פתאום לחדש את הקשר שלהם עם החיים היהודיים. זו התעוררות גדולה מאוד שאני לא זוכר כמותה", אומר רב העיר ניקולייב

  • ג' תשרי התשפ"ג
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

הרב נחום ערנטרוי, רב העיר ז'פוריז'ה, סיפר כיצד עבר החג על קהילתו באוקראינה. "היו אומנם הפצצות כל לילה, אבל ברוך השם לא היו אצלנו נפגעים", אמר ל'ידיעות אחרונות'. "בחג עצמו. למרות הפחד והמצב בעיר, הגיעו לראשונה 350 יהודים לתקיעות. לא האמנתי למראה עיניי. מדובר במספר ממש לא טבעי. מרגישים באופן מוחשי איך הגיבוש הקהילתי והעובדה שאנחנו כאן משרה ביטחון על כלל יהודי הקהילה שהיו בהתעוררות גדולה במהלך החג".

"בעוד נשים, ילדים וקשישים נמלטו עם תחילת המלחמה, הרי שמרבית הגברים היהודים, מתחת לגיל שישים, נשארו בעיר", הסביר הרב. "מצד אחד, יש כאן מתח גדול מאוד. שומעים בתדירות קולות נפץ, ויש תחושה לא פשוטה. מצד שני, אנחנו רואים יהודים רבים שמתעוררים פתאום לחדש את הקשר שלהם עם החיים היהודיים. זו התעוררות גדולה מאוד שאני לא זוכר כמותה. אנשים מחפשים להיאחז במשהו רוחני בתקופה הזו, וכל אחד מתעורר בדרכו. אנחנו משתדלים לשמש כתובת חמה של עידוד וחיזוק לכל פנייה".

הרב שלום גוטליב, רב העיר ניקולייב ושליח חב"ד במקום, סיפר כי העיר אפופה באווירת מלחמה מההפגזות. "הרחובות כמעט ריקים מעוברים ושבים. אנשים סגורים וספונים בבתיהם וכמעט ולא יוצאים החוצה. למרות זאת, ברוך השם הגיעו לתפילות ראש השנה והתקיעות למעלה מ-200 יהודים, מכל הגילאים. יכולנו רק לדמיין מספר כזה", אמר.

הרב גוטליב התייחס לרגע מרגש שהתרחש במהלך החג. "לקראת התקיעות, הופיע בשערי בית הכנסת חייל יהודי שהגיע הישר מהקרב, מהחזית, לשמוע תקיעת שופר. החייל כובד לפתוח את ארון הקודש לתפילת וזעקת 'אבינו מלכנו'. עין לא נשארה יבשה, לראות חייל יהודי במדי מלחמה, עומד בחיל ורעדה ופותח את ארון הקודש. מפה כולם פורץ ו׳נשפך׳ הניגון ושיר אבינו מלכנו. זה היה מחזה שהרעיד את הלבבות, והיטיב להביע ולשקף את המצב הקשה בו שרויים היהודים ותושבי העיר. בשעת התקיעות, קולות השופר עלו וגברו על קולות הסירנות והאזעקות שפילחו את האוויר חדשים לבקרים".

הרב יהושע וישצקי, משלוחי חב"ד בבירה קייב, תקע בשופר לחיילי צבא אוקראינה. רבני הקהילות ושלוחי חב"ד בערי אוקראינה חילקו השבוע טונות של מארזי מזון וסיוע לחג לבני הקהילות היהודיות. 

תגיות:ראש השנהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה