בריאות ותזונה

פרשת ניצבים, ראש השנה – שבים אל הטבע שלנו, גם בתזונה

בראש השנה, כאשר אנו שומעים את קול השופר, אנו עוצרים לכמה שניות ומנסים לשמוע את הקול הפנימי שבתוכנו, הנקי מכל מיני תערובות חיצוניות

  • כ"ג אלול התשפ"ב
בעיגול: ניר כהן (צילום: shutterstock)בעיגול: ניר כהן (צילום: shutterstock)
אא

את פרשת ניצבים קוראים תמיד לפני ראש השנה, כי זה עניינו של ראש השנה – להיות ניצבים כולם לפני ה' (הרב זלמן ברוך מלמד).

בראש השנה הבא עלינו לטובה ניפגש עם תקיעת השופר. אם מתבוננים קצת בשופר ובפעולתו, נוכל לקבל גם הדרכה בתזונה. בשונה מכלי נשיפה אחרים, כמו חצוצרה וסקסופון, שנעשים על ידי האדם, השופר עשוי מקרן של איל. דבר זה מרמז לנו את הצורך לחזור אל תוכנו, אל עצמיותנו. כל השנה האדם נמצא במרוץ החיים, לפתח לשכלל ולהשיג, ואילו בראש השנה, כאשר אנו שומעים את קול השופר, אנו עוצרים לכמה שניות ומנסים לשמוע את הקול הפנימי שבתוכנו, הנקי מכל מיני תערובות חיצוניות.

בדומה לכך, גם הרגלי אכילתנו נתונים להשפעה חיצונית מתמדת, לעיתים באופן מזיק, בדמותן של פרסומות ונורמות חברתיות שהתגבשו עם השנים, המעבירות לנו את המסר "חטוף ואכול". כאשר אנו מסתכלים על מה שמנסים למכור לנו בסגנון זה, אנו מגלים בתוויות רכיבי המזון רשימה ארוכה של שמות שרובם הגדול אינו מוכר לנו (חומרי טעם, צבע וריח, חומרים משמרים ועוד) שלא רק מזיקים לבריאותנו, אלא מרחיקים אותנו מעצמנו, מטבענו. אפשר לאכול הרבה ממתקים, חטיפים ומאכלים אולטרה מעובדים (כמו נקניקיות, עוגות ובורקסים), אך תחושת השובע לא תמיד מגיעה, ולעיתים אנחנו נגררים ועוצרים רק כאשר הבטן מכאיבה לנו מבחוץ ומבפנים.

האדם ניכר גם בסגנון אכילתו. אנשים נוטים לאכול מאכלים אלו בצורה "נשנשנית", המורידה את ערכנו כבני אדם למדרגה נמוכה וזולה. אפשר לאכול חטיף וממתק כאן ועכשיו ובכל מצב: בעמידה, תוך כדי הליכה ובלי הרבה מחשבה. לעומת זאת, ממש לידנו, נמצא בטבע אוצר מלא של פירות, ירקות, דגנים וקטניות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים המספקים את הצרכים החיוניים עבורנו. כמו כן, ארוחה הכוללת סוגים שונים של מאכלים אלו, מלווה לרוב בחוויה נעימה של אכילה משותפת עם כמה אנשים, ובצורה מכובדת ליד שולחן.

לא במקרה "הטבע" בגימטרייה הוא 86, השווה לשם "אלקים". בראש השנה הזה נשוב אל "הטבע" שלנו, וננסה להשתפר בזכות קול השופר שיעורר אותנו לחזור אל עצמנו. בברכת כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל.

 

המלצות להכנה לקראת צום יום הכיפורים

יום הכיפורים הוא זמן תשובה לכל, ליחיד ולרבים, והוא קץ מחילה וסליחה לישראל )הרמב" ם, הל' תשובה, ב' ז'(. לכן , לקראת יום צום קדוש זה, חשוב להתכונן כראוי גם מבחינה תזונתית על מנת שנוכל להתרכז טוב יותר בתפילות העולות לפני ד'.

לפני הצום

• יום או יומיים לפני הצום יש להרבות בשתיית מים ) מעל 2 ליטר( לשם אספקת נוזלים מתאימה לגוף ולמניעת התייבשות.

• יש להימנע או להפחית שתיית משקאות המכילים קפאין כמו : קפה, תה שחור, קולה ומשקאות אנרגיה ערב הצום הגורמים לאיבוד נוזלים מן הגוף. לאלה השותים מעל 3 כוסות ממשקאות אלו באופן קבוע רצוי להפחית את שתייתם בהדרגה במשך כמה ימים.

• חשוב לארגן במשך היום מספר ארוחות ולהימנע מאכילה של כמויות גדולות בארוחה המפסקת על מנת למנוע תחושת כבדות ועומס על מערכת העיכול.

• רצוי להימנע במשך היום מאכילת מאכלים מתובלים יתר על המידה שעשויים לגרום לצימאון .

• בארוחה המפסקת מומלץ לכלול את המזונות הבאים להאטת קצב ריקון הקיבה והגברת תחושת השובע: לאכול לאט וללעוס הי טב את המזון הכוללת:

- דגנים מלאים כמו: לחמים מקמח מלא, אטריות מקמח מלא/קוסקוס מלא / אורז מלא

- עוף/הודו/קטניות.

- ירקות מבושלים, חיים או במרק.

-מומלץ לאכול לפני הצום פלח של אבטיח לצורך אגירת נוזלים.

לאחר הצום:

• בעת שבירת הצום מומלץ לשתות שתייה חמה כמו תה צמחים או שתייה קרה ולאכול מנת פרי עם יוגורט טבעי/לבן .

• בהמשך יש להרבות בשתייה בהדרגה על מנת להחזיר לגוף נוזלים ולהמריץ את זרם הדם.

• לאחר מכן , ניתן לאכול ארוחת ערב רגילה בכמות המתאימה לארוחה אחת.

- לסובלים ממחלות כרוניות כמו סכרת , מחלות לב וכלי דם יש להתייעץ לפני הצום עם רופא ודיאטן /נית לקבלת המלצות אישיות .

- הצריכים לאכול ל" שיעורים" יש לפנות לדיאטן /נית לפני הצום על מנת לתכנן את סדר האכילה והשתייה כראוי.

נאחל לנו ולכל בית ישראל שנזכה לשמוע במוצאי יום הכיפורים את בת הקול שאומרת לנו ללכת לאכול בשמחה את לחמנו כי רצה ד' את מעשינו (קהלת ט, ז, קה" ר שם, רמ" א תרכד, ה).

ניר כהן הוא דיאטן במרפאות מאוחדת ויועץ משרד הבריאות לציבור החרדי.

תגיות:ראש השנהפרשת ניצבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה