כתבות מגזין

עורך כתבי הבן איש חי: "מצאנו ספרים שלו בבונקר המופצץ של סדאם חוסיין"

הרב יוסף חיים מזרחי מספר על דמותו המיוחדת של הבן איש חי, ועל יותר מ-50 מספריו שיצאו לאור עד עתה. וגם: איך נמצא בעצת הבבא סאלי אחד הספרים שנגנב, וכיצד הצליחו 10,000 איש לשמוע את קולו?

(בעיגול: הרב יוסף חיים מזרחי)(בעיגול: הרב יוסף חיים מזרחי)
אא

הוא מעולם לא נשא בתפקיד רשמי, אך היה רבם של כל יהודי בבל. הציבור כולו קיבל אותו כמנהיג רוחני - ושמעו התפרסם לא רק בעיראק אלא גם בכורדיסטאן, חאלב, פרס, קושטא, ואפילו בפולין. רבי יוסף חיים - הקרוי ״בן איש חי״ על שם ספרו הנודע, גדול ישראל אשר חי בבגדד לפני כמאה וחמישים שנה. "הוא כתב למעלה מ-60 ספרים בתחומים שונים - הלכה, דרשות על התורה, תפילות, קבלה ועוד", אומר הרב יוסף חיים מזרחי, עורך כתביו. "לאחר פטירתו, חלקם עלו ארצה עם נכדו, חלק נשארו בבתי הכנסת בבגדד, וחלק נבזזו. אפילו סדאם חוסיין, שליט עיראק האכזר, לקח כמה מהם למרתפיו. כתבים נוספים נמצאו אחרי שהבבא סאלי בראייתו המיוחדת הורה כי הם מוחבאים בביתו של אדם מסוים". מאז, ממשיך הרב מזרחי בתהליך השחזור האיטי של הספרים, ומספר על כמה מן הניסים שזכה לראות בדרך לאיתורם והוצאתם לאור. 

 

ספרים משדה הקרב

כבר מילדות הרגיש הרב מזרחי משיכה מיוחדת לדמותו של הבן איש חי. "ראיתי את התמונה שלו, ומשהו בה נגע לי עמוק בלב. הרגשתי שאני חייב לדעת מיהו החכם הזה", הוא נזכר. "עם השנים, זכיתי ללמוד מספריו, והתוודעתי לכתבי היד שלו, אשר היו בידי רבי ישועה סאלם והרב דוד יהודיוף, חתנו של הבבא סאלי. לאחר פטירת הרב יהודיוף, נבקשתי למלא את מקומו בהוצאת הכתבים לאור. מאז, זכיתי לעבור על עשרות כתבי יד, אשר הגיעו אלינו בדרכים שונות, וכיום ישנם כבר מעל 50 ספרים של הבן איש חי שהובאו לדפוס".

כל כתב יד שנמצא טומן בחובו גלגולים רבים. "חלק מן הכתבים הועלו מבגדד על ידי נכדו של הבן איש חי בשנות החמישים, אך רבים מהם נותרו שם, בגלל האיסור להוציאם מן המדינה", מסביר הרב. "יש כאלה שנשדדו עם הזמן, או הועלו ארצה בידי אנשים שונים, וחלק נשארו בבית הכנסת 'מאיר טוויג' בבגדד. סדאם חוסיין, בזמנו, הבין את ערכם הגדול ולכן לקח את הכתבים הנותרים בבתי הכנסת ושם אותם במרתפים שלו. בזמן מלחמת המפרץ הופצצו המרתפים והוצפו במים. חייל אמריקאי יהודי שהיה במקום ראה את הכתבים המפוזרים לכל עבר והחל לאסוף אותם יחד עם חבריו. הוא שם אותם לייבוש בשמש, מה שגרם לדהייה של דיו מן הדף. אותו חייל ביקש את עזרתם של ארגונים יהודים ואמריקאים, וכך הגיעו הכתבים לוושינגטון. הם צולמו והועלו בטעות לאתרי הארכיון בערבית, בגלל כתב היד של הרב הנראה כערבית, ושם איתרנו אותם. התחלנו בעבודה יסודית ואיטית של סידור הדפים ושחזור האותיות שנמחקו, עד שלבסוף הצלחנו להוציאם לאור. חלקם הגדול נוספו לספר 'רב פעלים', והשאר ל'דרשות לשבת שובה', 'פירושים לפרקי אבות', ו'ברכת חיים' על ההפטרות".

גילויים של ספרים נוספים הגיע עם הזמן. "בשנת תשע"ג הלכתי להתפלל על ציון הבן איש חי בהר הזיתים, ביקשתי ממנו לזכות לגלות כתבים נוספים", מתאר הרב. "ראיתי איך במקומות רבים בחיבוריו הוא מזכיר ספר הנקרא 'מקבציאל', ורציתי מאוד למצוא את הספר הזה. זמן מה אחר כך הגיע אלי יהודי, שסיפר כי יש באמתחתו כתבים מקוריים של הבן איש חי. כאשר הגעתי אליו, גיליתי אוצר של כ-400 דפים. ישבתי לעבור עליהם, וראיתי שהרבה מהדברים הכתובים שם אינם מופיעים בספר בן איש חי. לאחר בדיקה ממושכת, גיליתי שכל ההפניות של הרב לספר 'מקבציאל' - מקבלות תשובה בספר הזה. התייעצתי על כך עם רבנים, חלקם הסכימו כי זהו הספר האבוד וחלקם לא. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל התעניין בכך מאוד, וביקש לראות גם את כתב היד. הוא אף כתב לנו המלצה על מנת שנקנה אותו, והסביר כי זהו פדיון שבויים. זכינו לקנות העתק שלו, וכך הובא הספר לדפוס".  

מה נדרש כדי להוציא את כתב היד לאור?

"הכתבים לא מגיעים אלינו מסודרים, אלא כערימה של פיסות נייר, לפעמים אפילו חצאי דפים שנתלשו על ידי מאן דהוא. אנחנו מנסים לחבר דף לדף, בעבודת נמלים של ממש. לוקח זמן עד שמצליחים להבין מהו מקומו של כל דף, ויש כאלה שעד היום נותרו בסימן שאלה. בנוגע למקוריות הכתבים - לבן איש חי יש צורת כתב ייחודית רק לו, הנקראת ׳כתב חצי קולמוס׳. גם הדפים עליהם נהג הרב לכתוב הם מסוג מסוים, וכך אפשר לדעת כי הם מיוחסים לו".

בתהליך עבודת איסוף הכתבים, יש גם הפתעות. "היתה בידינו שאלה ששאל רבי יעקב חיים סופר, בעל ׳כף החיים׳, את הבן איש חי, ללא תשובה", נזכר הרב. "יום אחד, הייתי במכון הכתב וישבתי לסדר שם ספרים. תוך כדי עבודה, מצאתי תצלום כתב יד של הבן איש חי. לאחר קריאה ממושכת, הבנתי כי התשובה לשאלתו של הרב סופר נמצאת בכתב היד הזה, וחיברנו בין השניים".

איך אפשר להסביר את זה שמלאכת איסוף הכתבים ממשיכה עד היום?

"למרבה הצער, אנשים שהכירו את רבי דוד חיים זצ"ל, נכדו של הבן איש חי, לקחו ממנו חלק מהכתבים ולא החזירו. רבי דוד יהודיוף, שעסק בנושא, ביקש ברכה מחמיו - הבבא סאלי, כדי לזכות לאתר אותם. באותו זמן הם ידעו על אדם מסוים שלקח ספרים וטען כי הם כבר לא אצלו. הבבא סאלי בירך את חתנו, והורה לו ולרבי ישועה סאלם להיכנס לביתו של אותו אדם כדי לאתר בו את מה שנגנב. כאשר הגיעו לשם, אותו אדם סירב לפתוח להם את הדלת. לכן מספר ימים אחר כך הם הגיעו מחופשים, וכשפתח - לא הותירו ברירה בידיו ונכנסו לחפש. הם מצאו בחדר השינה שלו ערימות של דפים, אשר מהם הודפס מאוחר יותר הספר 'בניהו' על הש"ס. כאשר הגיעו לבשר על כך לבבא סאלי, הוא אמר 'עוד לא לקחתם הכל'. השניים נכנסו שוב לבית, אך לא מצאו דבר. רגע לפני שהרימו ידיים, ראה רבי ישועה מכונת תפירה ישנה. באותה תקופה, כאשר המכונה היתה סגורה, הדוושה שלה היתה עליה. רבי ישועה הזיז את הדוושה, ומתוכה נפלו כתבים נוספים. לימים, הספר 'בן איש חיל' על דרשות הבן איש חי לשבת, יצא מהם לאור. השניים הגיעו בשלישית לבבא סאלי, והוא אמר, 'יש עוד כתבים במקומות אחרים, אבל אני את שלי עשיתי, מעכשיו רבי יוסף חיים יפעל למענם'".

מה גיליתם מאז?

"אנחנו מגלים כתבים חדשים כל הזמן, רק בחודש האחרון מצאנו עוד חמישה. עד היום זכינו להגיע לכ-64 ספרים: דרשות על התורה ועל ההפטרות, 'חוקי הנשים', 'מים חיים', 'בן איש חי', 'עוד יוסף חי', 'מקבציאל', 'שבעה באדר', פירושים על המגילות, על תהילים ועל הגדה של פסח, ספר תפילות ולימוד על רבי שמעון בר יוחאי ועוד. רבי יוסף חיים כתב אפילו ספר חידות - לילדים, מבוגרים, נשים, תלמידי חכמים ומקובלים, הקרוי ׳אמרי בינה׳. בזמנו רבי יעקב קצין ורבי אברהם הררי רפול פתרו חלק מהחידות, ועל השאר עמלנו אנחנו כדי לפתרן בחסד עליון".

 

שכינה מדברת מתוך גרונו

דרשותיו המפורסמות של הבן איש חי, הודפסו גם הן. "ארבע שבתות בשנה הוא היה דורש בבית הכנסת הגדול בבגדד - בשבת תשובה, שבת זכור, שבת הגדול ושבת כלה - שלפני חג השבועות", אומר הרב. "באותן שבתות הוא היה הדורש היחיד בעיר, וכ-10,000 איש היו נוהרים לבית הכנסת, ויושבים להקשיב לדבריו. הרב היה מתבל את דבריו במשלים ומעשיות לרוב, אשר משכו את לב השומעים. מזגנים לא היו אז, החום היה גדול, ובכל זאת - אנשים גמעו את דבריו בשקיקה במשך כ-4 שעות. דרשות אלה נכתבו בכתב ידו, ולפעמים הועתקו על ידו או על ידי בנו מספר פעמים נוספות. היתה לבן איש חי סבלנות אדירה לכתוב שוב ושוב, ומצאנו גם דרשות שהועתקו 4 פעמים. זכינו להדפיס תשעה ספרים מתוך אותן דרשות, שבכל אחד מהם יש כ-500 עמודים".

העובדה כי מספר כה רב של אנשים הצליחו לשמוע את הרב, מעידה על הסיוע משמיים לו זכה. "לאחר פטירתו, כאשר עלה בנו לדרוש בפעם הראשונה בשבת תשובה, אנשים מסביב צעקו שהם לא שומעים אותו. הבן הגביר את קולו ושוב אמרו מן הקהל שלא שומעים. לאחר נסיון נוסף הוא ירד מן הבימה ואמר, 'אבי - שכינה דיברה מגרונו, רק כך יכלו כל כך הרבה אנשים לשמוע אותו, אך אני לא זכיתי, אינני יכול לעמוד בדבר הזה'. אפשר לראות כאן גם את שבחו של הבן איש חי, שזכה לקול חזק כל כך, וגם את שבח הקהל - שהקשיבו לו לאורך כמה שעות בחום הגדול. רק כדי להבין כמה חם היה שם, באחת הפעמים הוקדשה הדרשה לעילוי נשמת אביה של פרחה ששון. הבן איש חי אמר לה כי הוא רצה לשלוח אליה את דברי הדרשה כתובים, אך לא היה יכול להעתיק אותם, בגלל שכל הדפים נדבקו לו מרוב החום".

דמותו של הבן איש חי היתה אהובה ומוערצת על כל סובביו. "בבית הדין של בגדד היו מתייעצים איתו על מקרים מסובכים במיוחד, ורבי יחזקאל עזרא הלוי אמר עליו שאם היו שומעים לנביאים כפי ששמעו לו, היה מגיע משיח", אומר הרב. "כאשר עלה הבן איש חי לדרוש, הוא היה מוריד את נעליו ושם אותן בצד. פעם אחת, הרב אפרים זילכה הכהן, אביו של חכם שלום כהן זצ"ל, בא ונישק את הנעליים. שאל אותו הבן איש חי מה הוא עושה, והוא ענה 'אני מנשק עורות של ספר תורה'. דבריו היו מתקבלים על לב שומעיהם, בגלל הביטול בו הוא נהג כלפי כל אדם. באחת מדרשותיו מסביר הבן איש חי כי ישנם אנשים אשר מרגישים שהחכם מדבר רק לצדיקים וגדולי עולם, ולכן לא מסוגלים לשמוע לו, 'אבל אני, עבדכם הנאמן', הוא מוסיף, 'אדם פשוט כמוכם, ולכן ודאי שדבריי מתאימים לכל אדם'. כזו היתה ענוותנותו".

על גילוי אליהו לו זכה הבן איש חי, העידו כמה אנשים. "רבי יהושע שרבאני תלמידו, החליט לבדוק מי היא הדמות המסתורית איתה לומד רבו במוצאי שבת, ולכן הגיע באותה שעה לביתו עם שאלה בפיו, וכדרך תלמיד מובהק נכנס ללא רשות. הבן איש חי ירד לקראתו מהעליה שבה למד וענה לשאלתו עוד לפני ששמע מה היא, אך ביקש ממנו לא לבוא להבא בלי רשות. גם המשרתת בביתו של הרב ראתה עוד אדם בחדרו, ולכן פנתה להביא לו כוס מים נוספת, אולם כשהגיעה לחדר, גילתה כי האורח נעלם, למרות שאף אחד לא פתח את דלת הבית". 

את ההערצה לדמותו של הבן איש חי, רואה הרב מזרחי עד היום. "יצא לי לפגוש פרופסור גדול ממוצא בגדדי, אדם שאינו חובש כיפה", הוא מתאר. "כאשר שאלתי אותו אם הוא מכיר את הבן איש חי, אותו פרופסור הוציא את תעודת הזהות שלו מכיסו והראה לי כי בתוכה מונחת תמונה של הרב. הוא לא רק הכיר את הבן איש חי, אלא ממש העריץ אותו, ואמר ׳הוא הרב שלנו׳".

ובחזרה לספרים - "ישנם כאלה שהובאו לדפוס רק בשנים האחרונות, ויש כאלה שאזלו מן השוק ויוצאים עכשיו במהדורה חדשה", אומר הרב מזרחי. "לא מזמן הוצאנו את סדרת 'עוד יוסף חי', הכוללת סידורים, וכן מחזורים לחגים, בהם מופיעות ההלכות וההנהגות הקשורות לתפילות. בנוסף, ערכנו ספר לימוד מיוחד לסעודות שבת וחגים על פי ספרי הבן איש חי, וכן ספר תהילים עם סגולות ותפילות שלו. פונים אלינו כל הזמן אנשים - מכל גווני הקשת ומכל רחבי הארץ והעולם, המעוניינים לרכוש את ספריו. מאה ושלוש עשרה שנה עברו מאז פטירת הבן איש חי, ודבריו ממשיכים להחיות את העולם".

לרכישה ספרי הבן איש חי הכנסו כעת להידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:עיראקהבן איש חיסדאם חוסיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה