מקבצי שו"ת - שאל את הרב

באיזה צד מניחים מזוזה ביציאה למרפסת? איך מסתדרים עם שמיטה אצל ההורים? והאם מותר לומר סליחות לפני מנחה?

מקבץ שו"ת 224 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ז אלול התשפ"ב
(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

1. הייתי בחתונה, והיתה ערמה של עטים לרשימת צ'ק לחתן וכלה. בטעות לקחתי את העט איתי הביתה. האם עלי להחזיר אותו? לא הכי קל לי להגיע לשם.

בדרך כלל לא מקפידים בכך. אציע להתקשר לאולם ולבקש מחילה על העט, וכך תוכלי להיות רגועה לגמרי.

 

*  *  *

2. באיזה צד מניחים מזוזה ביציאה למרפסת?

ילקוט יוסף קצוש"ע יורה דעה סימן רפההלכות מזוזה:

לב. מרפסות וגזוזטראות שאינן מקורות ואין להם כניסה אלא דרך הדירה, אם אין בהם ד' אמות אורך על ד' אמות רוחב, אינם צריכים מזוזה מן הדין. ומכל שכן כשאין המרפסת מקורה בתקרה. ואפילו אם המרפסת ארוכה הרבה שבצירוף האורך והרוחב יש בה כדי לרבע ד' אמות על ד' אמות, אין צריך לקבוע בה מזוזה. ומכל מקום המחמיר לקבוע מזוזה בלי ברכה תבא עליו ברכהויקבע המזוזה מימין הכניסה מן הדירה אל המרפסת, ולא להיפך. אולם מרפסת שבקומת קרקע שנכנס מהרחוב לבית דרך המרפסת, יקבענה מצד ימין כניסתו מן המרפסת לבית.

*  *  *

3. כתבתם באחד השו''תים שממידת חסידות עדיף לישון עם כיפה. האם טוב לשון עם כיפה גם כשיש תשעים וחמשה אחוז סיכוי שהיא תיפול לרצפה במהלך השינה?

אכן כן. כאשר הכיפה נופלת אינך אחראי על כך. מובן שבמידת האפשר יש לעשות השתדלות שהכיפה תישאר על הראש באמצעות סיכה, או לקנות כיפה גדולה שיושבת טוב יותר על הראש וכדומה.

*  *  *

4. שמעתי פעם שכאשר מתלבשים ומתקלחים, יש סדר מסוים, מה לובשים ראשון שני וכדומה, אילו איברים שוטפים קודם, מה ראשון וכו'. אפשר לדעת מה הסדר בבקשה? ושמעתי גם באיזה שיעור שכאשר מתקלחים יש מקומות שעדיף להשתמש במים חמים / פושרים / קרים. לדוגמה, בפנים עדיף מים קרים. זה נכון?

אכן, מבואר בהלכה שיש סדר ודין קדימה לרחיצה וללבוש, וכדלהלן:

רחיצה: רוחצים את הראש בתחילה, אחר כך יד ימין, ואחר כך יד שמאל, אח"כ מרכז הגוף. ולאחר מכן את הרגליים, ימין ושמאל.

לבישה: וכן בלבישה, מתחילים ממעלה למטה:פלג גוף עליון, קודם יד ימין, ואחר כך יד שמאל. ואחר כך פלג גוף תחתון, קודם ימין ואחר כך שמאל.

ונעליים: דינן כך: נועלים את ימין, ולא קושרים את השרוכים, אח"כ נועלים של שמאל, וקושרים את שמאל ואח"כ חוזרים וקושרים את של ימין.

ומי שהוא איטר יד, נועל של ימין וקושר, ונועל של שמאל וקושר. בטעם הדבר, ראה כאן.

פשיטת בגדים: כאשר פושטים את הבגדים, עושים את הכל כנ"ל, רק בדיוק הפוך: מתחילים מפלג גוף תחתון, קודם שמאל ואח"כ ימין, וכן הלאה.

רחיצה בפושרים: לגבי רחיצה בצונן או בפושרים, כתב הרמב"ם בהלכות דעות פרק ד' הלכה ט"ז:"ורוחץ כל גופו בחמין שאין הגוף נכוה בהן, וראשו בלבד - בחמין שהגוף נכוה בהן, ואחר כך ירחץ גופו בפושרין, ואחר כך בפושרין מן הפושרין, עד שירחץ בצונן, [עד ש]ולא יעבור על ראשו מים לא פושרין ולא צונן". כלומר, שנכון להפסיק את חום המים בהדרגה, ולא לרחוץ בחמין ובבת אחת לצאת לגמרי.

*  *  *

5. אנחנו אמורים להתארח אצל ההורים שלי בעז"ה בראש השנה. הורי שיחיו סומכים על היתר מכירה, בעוד אנחנו מקפידים על שמיטה לחומרא. האם בראש השנה נושא השמיטה רלוונטי עדיין? במידה וכן , איך עלינו להתנהל ? מותר לנו לאכול מהפירות והירקות והתבשילים ?

בכל מה שיתכן שההורים ייעלבו או יפגעו אפילו מעט, אין להחמיר בדבר. אולם בדברים שאין חשש לפגיעה כלל, כגון פרי מסוים שלא יקרה כלום אם לא תאכלו, ולא יעלה על דעת ההורים שאתם מחמירים במשהו יותר מהם, אין לאכול.

*  *  *

6. האם מותר להורים או לנער/ה בעצמו/ה להתפלל שמשהו בגוף שלו/ה ישתנה לאופן שהם רוצים? (יכול להיות כללי, כמו גובה, או ספציפי, כמו אף). מצד אחד הגוף בתהליכי גדילה ושינוי ואפשר לבקש, אבל מצד שני כבר קבעו בשמיים איך יראה האדם (טיפה זו מה תהא עליה... הכול בידי שמים). אז האם יש מקום לתפילה זו, או שזו תפילת שווא?

על הכל אפשר לבקש, אין דבר שנבצר מאת ה' ואת הכל אפשר לשנות בתפילה. גם אם נגזר משהו על האדם הרי שעל ידי תפילה ניתן לשנות ולהיטיב את הגזירה.

אין לבקש בדרך כלל על ניסים על טבעיים. אבל גדילה וכיוצא בזה ודאי שיש להתפלל והתפילה מועילה על כך.

*  *  *

7. אני סטודנטית למקצועות הבריאות. כחלק מלימודי למדנו על מבנה האוזן. מיותר לציין שזהו פלא בריאה מרתק! מה שרציתי לשאול - חלק ממבנה האוזן הוא איבר פנימי שנקרא שבלול / קוכלאהcochlea) ), שנראה ממש כמו קונכית השבלול ויש איבר נוסף הצמוד אליו שנקרא semicircular canals , שנראה ממש כמו גוף השבלול והמחושים שלו. רציתי לדעת, האם יש אזכור במקורות שלנו על קשר כזה (אולי ישנה תועלת למערכת השמיעה שניתן להפיק דרך שבלולים)? והאם ניתן להסיק כי אם יש דמיון כה רב בין פריטים בבריאה, הקב"ה יצר קשר ביניהם?

השבלול הוא אכן איבר שמיעה מדהים במורכבותו, ועוד אחד מנפלאות הבריאה הגדולים.

אינני חושב שיש קשר לחילזון. למעשה ישנם מבנים רבים בבריאה שבנויים בצורה דומה (מה שנקרא בשם "יחס הזהב"), ויש המתארים זאת כטביעת אצבעו של אלוקים במבנים רבים ושונים בבריאה, החל מגלקסיות אדירות ועד פרחים.

יחס הזהב מופיע במקורות:https://www.hidabroot.org/question/98586

המילה "אוזן" בשפת הקודש היא מלשון "איזון", "מאזניים", ואכן התגלה שבאוזני האדם נמצא נוזל המלמד את המוח את איזון הגוף.

*  *  *

8. מה דעת מר"ן עובדיה יוסף זצ"ל לגבי אמירת סליחות לפני תפילת מנחה?

אם לא הספיקו לפני שחרית - אפשר לומר לפני מנחה.

*  *  *

9. האם במצב שבו במהלך טיול אני נמצא לבד ואני רואה מישהי שנפלה ונפגעה ואין מישהי בסביבה, עלי לחבוש אותה ולקחת אותה למקום מוצל, או לחכות למישהי להסביר לה איך לטפל (אני מע"ר ויש עלי תמיד תיק ציוד רפואי).

ודאי עליך לטפל בה מיידית, ואין כל חשש של איסור. כבר אמרו חכמים: "איזה הוא חסיד שוטה? הרואה אשה ערומה טובעת בנהר, ואינו הולך להצילה".

*  *  *

10. היום בעה אני עובר טיפול ביד שמאל, וככל הנראה לא אוכל להניח תפילין ביד זו עד ההחלמה. איך כן אוכל להמשיך את המצווה ולהניח תפילין למרות הטיפול?

אם לאור הטיפול אינך יכול להניח למשך תקופה זו תפילין כלל על היד השמאלית, אין להניח תפילין של יד כלל ומניחים רק תפילין של ראש בלבד. אלו המברכים תמיד על תפילין של ראש מברכים כעת את שתי הברכות יחד על הנחת התפילין של ראש בלבד.

תגיות:סליחותשמיטהמזוזהמקבץ שות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה