חדשות בעולם

בריטניה מתאבלת: המלכה אליזבת השנייה מתה בגיל 96

ארמון בקינגהאם הודיע על מותה של המלכה אליזבת בגיל 96, לאחר 70 שנות כהונה. עם מותה, הפך בנה הבכור צ'ארלס למלך הבא של הממלכה המאוחדת

(צילומים: shutterstock)(צילומים: shutterstock)
אא

(עודכן: 21:41)

מלכת בריטניה אליזבת השנייה מתה היום (חמישי), והיא בת 96. בית המלוכה הודיע כי "המלכה מתה אחר הצהריים בשלווה בטירת בלמורל שבסקוטלנד". לאחר ההודעה, הורדו דגלי הממלכה המאוחדת לחצי התורן. עם מותה של אליזבת הפך בנה הבכור, יורש העצר הנסיך צ'ארלס בן ה-73, למלך הבא של בריטניה. כינויו הרשמי יהיה צ'ארלס השלישי.

להודעה הרשמית על מותה של המלכה קדמה הודעה נדירה שהוציא ארמון בקינגהאם, לפיה רופאיה "חוששים לבריאותה של הוד מלכותה" וכי היא נמצאת תחת השגחה רפואית. בעקבות ההודעה, ארבעת ילדיה של המלכה, וכן נכדה וויליאם, מיהרו להגיע לבלמורל.

אליזבת השנייה עלתה לכס המלוכה הבריטי בפברואר 1952 לאחר מות אביה, המלך ג'ורג' השישי. היא כיהנה בתפקידה 70 שנה - יותר מכל המלכים שקדמו לה בהיסטוריה של בריטניה. בעלה, הנסיך פיליפ, מת בשנה שעברה, חודשיים לפני יום הולדתו ה-100. שלשום הספיקה המלכה לקבל את פניה של ראש הממשלה החדשה, ליז טראס, ולמנותה לתפקיד באופן רשמי. טראס הייתה ראש הממשלה ה-15 שמונה בתקופת מלכותה של אליזבת, הראשון שבהם היה ווינסטון צ'רצ'יל.

המלך צ'ארלס השלישי פרסם הודעת אבל רשמית על מותה של אליזבת השנייה: "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב אדיר עבורי ועבור כל בני משפחתי. אנו מתאבלים על לכתה, ואני יודע שאובדנה יורגש עמוקות בכל רחבי המדינה, בחבר העמים ועל ידי רבים מספור ברחבי העולם. במהלך תקופת האבל והשינוי, משפחתי ואני ננוחם בידיעה שהמלכה זכתה לכבוד ולחיבה עמוקה".

ראש הממשלה טראס מסרה הצהרה מחוץ למעונה הרשמי בדאונינג 10: "זה הלם עצום לאומה ולעולם. המלכה הייתה הסלע עליו נבנתה בריטניה המודרנית. המדינה שלנו גדלה ושגשגה תחת שלטונה. היא הייתה הרוח של בריטניה, ורוח זו תמשיך. זהו יום של אובדן עצום, אך המלכה אליזבת השנייה משאירה אחריה מורשת גדולה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד למלכה: "הוד מלכותה אליזבת השנייה הייתה 'המלכה' בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה. המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית - היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה".

"כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו. בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות".

"אבי ואמי ז"ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו", סיכם הרצוג.

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה. יהי זכרה ברוך".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ספד: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, מצטערים מעומק ליבנו על פטירתה של הוד מלכותה, מלכת אנגליה אליזבת השנייה. בהלווייתה של ראש הממשלה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, התרשמנו ישירות מאישיותה המיוחדת שהקרינה הוד והדר. היא הייתה מגדלור של עוצמה, אחווה ושלום. בחייה היא כתבה את ההיסטוריה בת זמננו ותרמה כה רבות לטובת האנושות ועתידה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי הביע בשם הכנסת תנחומים לעם הבריטי: "אליזבת השנייה הייתה עמוד תווך יציב וחזק בארצה, בחבר העמים הבריטי ובפוליטיקה העולמית במשך למעלה מ-70 שנה. אליזבת השנייה, שהקדישה את כל חייה מגיל צעיר לשירות הממלכה והעם הבריטי, הייתה סמל עולמי ליציבות גם ברגעים הקשים, לאחדות בעם ולממלכתיות חסרת פניות בכל מחיר. העולם יחסר מאוד את דמותה".

תגיות:בריטניהאליזבת השנייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה