היסטוריה וארכיאולוגיה

שנהבים נדירים ויוקרתיים מתקופת בית המקדש הראשון התגלו בירושלים

החפירות בעיר דוד לא מפסיקות להפתיע": בעיר דוד התגלה אוסף נדיר ויוקרתי של לוחיות שנהב מעוטרים מימי בית המקדש הראשון

  • ט' אלול התשפ"ב
(צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)(צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)
אא

אוסף של לוחיות שנהב מימי בית המקדש הראשון התגלה במהלך חפירות רשות העתיקות בחניון גבעתי שבעיר דוד, ובגן לאומי סובב חומות ירושלים. האוסף התגלה בין הריסותיו של מבנה שלטוני גדול, שפעל בתקופת בית המקדש בירושלים. החוקרים מעריכים כי השנהבים, ששובצו ברהיטי העץ במבנה, שימשו את הדיירים, שהיו ככל הנראה דמויות בעלות אמצעים והשפעה. ככל הנראה שרים או כהנים.

חשוב להבין כי השנהבים נחשבו בעולם העתיק לאחד מחומרי הגלם היקרים ביותר, אף יותר מזהב.

מנהלי החפירה, פרופ' יובל גדות מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות, מסרו: "עד היום הכרנו שנהבים מעוטרים רק מבירות הממלכות הגדולות בימי בית ראשון, כגון נמרוד בירת אשור, או שומרון, שהייתה בירת ממלכת ישראל. כעת, בפעם הראשונה, מצטרפת גם ירושלים לבירות הללו. חשיבותה ומרכזיותה של ירושלים במרחב בימי הבית הראשון הייתה ידועה לנו כבר בעבר, אולם הממצא החדש ממחיש לנו עד כמה היא הייתה חשובה, וממצב אותה בשורה אחת עם בירות אשור וישראל. חשיפת השנהבים מהווה נדבך נוסף בהבנה של מעמדה המדיני והכלכלי של העיר, כחלק ממערך המנהל והכלכלה העולמי".

עוד מסבירים פרופ' גדות וד"ר שלו כי "יוקרתו של השנהב קשורה גם במומחיות הרבה הנדרשת לעיבודו ולייצור העיטורים. סביר שאוסף השנהבים שהתגלה בעיר דוד מיובא, ושהוא יוצר במקור על ידי אומנים באשור. ייתכן שהשנהבים הגיעו לירושלים כמתנה שנשלחה מאשור לאצולת ירושלים. לאחר השוואה לחפצים שלמים המופיעים בלוחות קיר בארמון של המלך האשורי סנחריב בנינווה, הצענו לשחזר את לוחיות השנהב מירושלים כמשובצים לתוך מיטת כס, שאפשר לדמיין שניצבה בקומה העליונה של המבנה המפואר".

ברשות העתיקות אמרו כי המבנה המרשים שבתוכו התגלו השנהבים נחרב בשריפה גדולה, ככל הנראה במהלך חורבן בית המקדש הראשון וירושלים על ידי מלכות בבל. השנהבים התגלו כשהם מרוסקים לפיסות זעירות ושרופות. במהלך החפירה, ובמסגרת הסינון הרטוב שנערך לאחריה בגן לאומי עמק צורים, התגלו לא פחות מ- 1,500 רסיסים. לאחר תהליך שימור ארוך הורכבו השנהבים מחדש.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, אמר: "החפירות בעיר דוד לא מפסיקות להפתיע. הפעם, בעזרת מלאכה עדינה ומעוררת השתאות של משמרים וחוקרים, קיבלנו הצצה לחיי היום-יום של אנשים שחיו פה לפני אלפי שנים. התגליות האלה מפיחות חיים באבנים העתיקות. התובנה, שהעושר החומרי שהיה בידי האליטות החברתיות בירושלים בימי הבית הראשון, לא נופל - ואולי אפילו עולה על זה של מרכזי שלטון אחרים במזרח הקדום, מעידה על מעמדה של ירושלים וחשיבותה בעת ההיא".

בתנ"ך מוזכר השנהב פעמים ספורות, ותמיד בהקשרים של מלכים או עושר רב: תיאור הכיסא שהכין שלמה המלך (מלכים א' י: יח), ציון מגדל השן אשר בנה המלך אחאב בשומרון (מלאכים א' כב: לט), ודברי התוכחה של הנביא עמוס על אצולת ישראל: "השוכבים על מיטות שן וסרוחים על ערשותם" (עמוס ו: ד).

השנהבים שהתגלו, לא היו פרטי היוקרה היחידים במקום. במבנה נמצאו גם חותם עשוי אגת (אבן חצי יקרה), קנקנים שהיו מלאים ביין מתובל בווניל, טביעת חותם עם השם "נתנמלך עבד המלך", פריטי אבן מעוטרים, ופריטי עץ.

תגיות:ארכיאולגיהירושליםשנהביםבית ראשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה