חודש אלול 2023

אלול הגיע. מה אמורים לעשות עכשיו?

מה מיוחד כל כך בימי חודש אלול, ומדוע? ומהי העבודה הרוחנית של ימים אלו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היום השישי לבריאה, בו נברא האדם הראשון, הוא א' בתשרי. ולכן בכל שנה בתאריך זה, יום הולדתה של האנושות, חל יום הדין לאנושות. בראש השנה, הוא יום הדין, הקב"ה דן את האדם על פי מעשיו, וקובע את גורלו לשנה הקרובה. כל המצוות והמעשים הטובים שעשינו במהלך השנה עומדים לזכותנו, והעבירות והמעשים השליליים עומדים לחובתנו. לכן אחד הדברים שאנו עושים באלול זה תשובה על המעשים שעשינו כנגד רצונו של ה', והבטחה לתקן את דרכנו.

איך עושים תשובה? התשובה כוללת שלושה שלבים:
א. חרטה על החטא.
ב. וידוי בפה על החטא.
ג. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד על כך.

כחלק מתהליך התשובה נוהגים גם לומר 'סליחות', שמורכבות מאמירת שלוש עשרה מידות הרחמים, פיוטים, פסוקים, ווידוי ואמירת תחנונים, שמטרתם לעורר רחמי שמים, ולבקש סליחה ומחילה על חטאינו. הסליחות הוא מנהג חשוב, ואינו חיוב, אבל מומלץ לפחות מדי פעם להשתתף בסליחות, על מנת להתחבר לימים קדושים אלו, ולעזור לעצמנו לחוש התעוררות רוחנית.  

בראש השנה נקבע כל מה שיקרה איתנו במהלך השנה הקרובה, החל מהדברים הגדולים והחשובים, כגון: זיווג, פרי בטן, פרנסה, בריאות ועוד, ועד הדברים הקטנים של היום-יום, כמו כמה פעמים נקבל קנס משוטר, האם נזכה השנה להעלאה במשכורת, כמה פעמים נפספס את האוטובוס, ואילו שוכרים יגורו בדירה שמעלינו.

בחודש אלול אנו עוברים תהליך של הכנה לקראת אותו יום קדוש, בו כל גורלנו יקבע. כדי לזכות לשנה טובה, בה יגזרו עלינו גזירות טובות, אנו צריכים לנצל את הימים המיוחדים של חודש אלול, ולעשות פעולות רוחניות שיעמדו לזכותנו ביום הדין, כגון: לקיחת זמן לחשבון נפש, תיקון המעשים והמידות, תפילות, מתן צדקה בכדי לעורר רחמים, קיומן של מצוות וריבוי של מעשים טובים, אימוץ צעד של התחזקות והתקדמות רוחנית וכן הלאה.

ישנו מדרש (שיר השירים רבה ה, ב) האומר "בני, פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרוניות נכנסות בו". מה מיוחד בפתח של מחט? כל מי שעשתה חור באוזן, והפסיקה לענוד עגילים, יודעת שהחור לנצח יישאר. הוא לעולם לא יימחק. הקב"ה רוצה שנקבל קבלה קטנה, אבל יציבה ועמידה שלא נזוז ממנה, שמגיעה ממקום נחוש ואמיתי המבטא רצון להתקדמות והתחזקות. ואז הוא ישפיע עלינו סיוע משמים, ויעלה אותנו לדרגות רוחניות גבוהות.    

אנו צריכים לעשות את הצעד הראשון, ואז הקב"ה יבוא לקראתו ויסייע בעדנו, כמו שנאמר בשיר השירים "אני לדודי, ודודי לי" – אני אבוא לקראת דודי (הקב"ה), ואז הוא יבוא לקראתי. וכן אמרו חז"ל על הפסוק "והתקדשתם והייתם קדשים" (ויקרא יא, מד): 'אדם מקדש עצמו מעט — מקדשין אותו ומסייעין לו הרבה. מקדש עצמו מלמטה — מקדשין אותו מלמעלה. מקדש עצמו בעולם הזה — מקדשין אותו לעולם הבא" (ע"פ מסכת יומא לט). אנו צריכים לעשות צעד שמראה על רצון אמיתי להתקדמות רוחנית, ומשם הקב"ה יסייע לנו.

בימים הללו טמונה סגוליות רוחנית מיוחדת שעוזרת לחזור בתשובה, ולהתקדם בצעדים שקשה לעשות במהלך השנה. מה שקשה במהלך השנה, הופך להיות קל יותר בימים אלו. למה דווקא בימים אלו יש את הסגולה המיוחדת הזו? לוחות הברית הראשונים נשברו על ידי משה רבנו, כאשר ירד מהר סיני וראה את עם ישראל סוגד לעגל הזהב. הוא עלה בשנית להר סיני בראש חודש אלול, ואז במשך ארבעים יום הוא התחנן בפני ה' למחול לעם ישראל על בגידה נוראית זו. ביום הארבעים, עשירי בתשרי, הוא יום הכיפורים, אמר הקב"ה "סלחתי כדבריך". ומאז נקבע בטבע הזמן שימים אלו הם ימי רצון המסוגלים לתשובה, לקיבול תפילות ולמחילה על חטאים.

 

הצעד הבא שלכם

חשבו על צעד קטן של התקדמות רוחנית, שתמיד חשבתם שהייתם רוצים לעשות, אבל לא היה מה שדחף אתכם מספיק – ואמצו אותו. עכשיו זה בדיוק הזמן.

כיצד ניתן להגיע מוכנים לראש השנה? מה כוחה של קבלה קטנה ויציבה? הרב חיים זאיד מגלה את סודו הכמוס של ראש השנה:

מה פשר המסוגלות המיוחדת של חודש אלול להיטהר? מה המסר של מזל בתולה? כיצד מוחקים מחיינו טעויות ומעידות? הרב זמיר כהן מגלה את הסוד בהרצאתו המרתקת ״הזדמנות להיטהר״. צפו:

קראו גם:

הכרטיס שלכם לראש השנה: קבלו 111 רעיונות לקבלה קטנה

רוצים שנה מדהימה? 7 דברים שאסור לשכוח לעשות לפני ראש השנה

תגיות:אלולחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה