המצעד

5 עצות מועילות במיוחד מרבי נחמן לחיים מאושרים וטובים

רבי נחמן מברסלב חי לפני 200 אך עצותיו נכונות ומתאימות לדור שלנו כאילו נכתבו היום. אספנו לכם את חמש העצות המובילות של רבי נחמן מברסלב לחיים שמחים

(צילום: משה שי / פלאש 90)(צילום: משה שי / פלאש 90)
אא

מכירים את זה שאתם מחפשים עצות בכל מיני ספרי עזרה עצמית ובסוף מגלים שהכל, אבל הכל, נמצא ממש מתחת לאף שלכם? זה בדיוק העניין עם רבי נחמן.  מסתבר שכל עצות הזהב לחיים כבר נכתבו על ידו לפני מאות שנים. ליקטנו לכם 5 עיקריות:

 

"התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל"

רבי נחמן דיבר הרבה בספריו בשבח מעלת ההתבודדות. שיחה בשפה פשוטה עם השם יתברך מתוך הלב יכולה לפעול ישועות גדולות. איך עושים את זה? מדברים עם השם יתברך כמו חבר טוב, כמו אבא שאפשר לבכות לו ולספר לו כל מה שעובר עלינו. לא תאמינו איזו הרגשה טובה תהיה לכם אחר כך. ובשפה של רבנו: "טוֹב מְאֹד מִי שֶׁיָּכוֹל לִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּרַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים..כָּךְ עִקַּר הַתְּפִילָּה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּפְשִׁיטוּת גָּמוּרְּ כתִינוֹק לִפְנֵי אָבִיו, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ". הקלה מובטחת.

(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

 

תפילה

אל תתבלבלו בין התבודדות שהיא תפילה מהלב במילים שלנו, לתפילה מהסידור שחשובה לא פחות. רבנו מדבר הרבה על מעלת התפילה ועל כך שצריך להקשיב למילים שמוציא מפיו, להגות אותן לאט ובמתינות ולהתייחס אליהן כמו יהלומים יקרים. וכך כותב רבי נחמן על התפילה: "עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה יָכוֹל לְשַׁנּוֹת אֶת הַמַּזָּל", "הַנִּפְנֶה וְנוֹטֵל יָדָיו וּמַנִּיחַ תְּפִלִּין וְקוֹרֵא קְרִיאַת שְׁמַע וּמִתְפַּלֵּל, כְּאִלּוּ בָּנָה מִזְבֵּחַ וְהִקְרִיב עָלָיו קָרְבָּן וּכְאִלּוּ טָבַל". שווה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

אמירת תהילים

מכירים אנשים שלא מצליחים לחזור בתשובה למרות שהם ממש ממש מתעניינים ביהדות? המליצו להם לקרוא תהילים. כך כותב רבי נחמן: כִּי יֵשׁ אֶחָד שֶׁאֵין לוֹ הִתְעוֹרְרוּת כְּלָל לִתְשׁוּבָה, וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הִתְעוֹרְרוּת לִתְשׁוּבָה אֵינוֹ זוֹכֶה לְהַגִּיעַ אֶל הָאוֹת וְהַשַּׁעַר שֶׁל תְּשׁוּבָה הַשַּׁיָּךְ לוֹ; וַאֲפִלּוּ אִם מַגִּיעַ לְשָׁם, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהַשַּׁעַר שֶׁל תְּשׁוּבָה סָגוּר, וּמֵחֲמַת כָּל זֶה אֵין הָאָדָם זוֹכֶה לִתְשׁוּבָה. וְעַל יְדֵי אֲמִירַת תְּהִלִּים, אֲפִלּוּ מִי שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם הִתְעוֹרְרוּת לִתְשׁוּבָה, הוּא מִתְעוֹרֵר לַעֲשֹוֹת תְּשׁוּבָה, וְגַם זוֹכֶה עַל יְדֵי תְּהִלִּים לְהַגִּיעַ אֶל הַשַּׁעַר וְאוֹת הַשַּׁיָּךְ לוֹ וְלִפְתֹּחַ הַשַּׁעַר. נִמְצָא שֶׁזּוֹכֶה עַל יְדֵי תְּהִלִּים לַעֲשֹוֹת תְּשׁוּבָה. בדוק ומנוסה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

ריקוד והמחאת כף

לפי רבי נחמן, עצבות היא שורש כל הרע והמחלות שיש לאדם. אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות עצוב אך לפעמים קשה מאוד לצאת ממצב הרוח הירוד. העצה של רבנו? קום ותרקוד! אל תחכה שיבוא החשק לרקוד – פשוט תזוז. הריקוד מזיז את הגוף, מזרים אנרגיה חדשה ורעננה אל הנפש והגוף, המוח מתבהר, החשיבה נעשית צלולה והנה העצבות בורחת והשמחה מגיעה. לפי רבי נחמן הריקוד יכול לבטל דינים של ממש מעל האדם: ""כְּשֶׁיֵּשׁ, חַס וְשָׁלוֹם, דִּינִים עַל יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי רִקּוּדִים וְהַמְחָאַת כַּף אֶל כַּף נַעֲשֶׂה הַמְתָּקַת הַדִּינִין". ומה קורה כשאתה שמח? אתה מקבל ישוב דעת ומצליח לעשות דברים שלא הצלחת לעשות קודם. כדאי.

(צילום: משה שי / פלאש 90)(צילום: משה שי / פלאש 90)

 

מילי דשטותא

עדין עצוב? ספר בדיחות. עשה פרצופים מצחיקים מול המראה, הצחק את העצמך ואת הסובבים אותך. וכך כותב רבנו: "על פי רוב לא יוכל האדם לשמח את עצמו כי אם על ידי מילי דשטותא, לעשות עצמו כשוטה, כדי לבוא לשמחה, שכל החיות בגוף ונפש תלוי בזה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מכירים עצות נוספות של רבי נחמן? שתפו אותנו בתגובות.

תגיות:שמחהר' נחמן ברסלבTOP5

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה