לימוד גמרא למתחילים

מתוסכלים שאתם לא מצליחים להבין את הגמרא? גדולי הדור מקנאים בכם

תקועים על אותה שורה כבר יומיים? מרגישים שהגמרא זה לא בשבילכם? גדולי ישראל מגלים – הקושי בלימוד זו מתנה

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

יש כאלה שהלימוד זורם להם. הם מבינים מי נגד מה, גומרים ללמוד עמוד ועוד עמוד. ואם זה לא מספיק, הם מצליחים גם לזכור די בקלות את מה שלמדו. לאחרים ורבים הלימוד קצת יותר מאתגר. לפעמים שוברים שיניים, תקועים בתוך הסוגייה כבר כמה ימים. ועד שסוף סוף מבינים הנשמה כבר כמעט יוצאת. לפעמים זה יכול ממש לתסכל. אבל אם מבינים את משמעות העמל פתאום הכול יכול לקבל תפנית חדה, והקושי שהיה נראה עד עכשיו לאויב, הופך לחלק משמעותי מכל העניין של לימוד התורה.

הרב יחיאל מיכל זילבר, ראש ישיבת זוויעהל בירושלים, סיפר בספרו 'בים דרך' שהרב ישראל יצחק רייזמאן זצ"ל, אב בית דין העדה החרדית ותלמידו של הגאון מלובלין רבי שניאור זלמן מלובלין, התייגע פעם אחת בניסיונו להבין דברי תוספות, ורבו שראה אותו אמר לו "אני מקנא בך, אני לא זכיתי לזה, כי מיד ידעתי התירוץ על כל קושיה".

עוד כותב הרב יחיאל מיכל זילבר כי שמע מהרב יצחק הוטנר זצ"ל, מגדולי הדור הקודם, ראש ישיבת רבנו חיים ברלין בברוקלין, וחבר מועצת גדולי התורה של ארצות הברית, שפעם אחת בעת שהייתה אסיפה של מועצת גדולי התורה בארצות הברית, החלו לדבר בעניין יגיעת התורה, והרב אהרן קוטלר, אחד ממנהיגי הדור הקודם, מייסדה וראשה של ישיבת ליקווד בארצות הברית, יצא לרגע מהישיבה והחל לבכות. הרב הוטנר יצא אחריו, ושאל אותו מדוע הוא בוכה, והרב קוטלר השיב לו שהוא בוכה על כך שלא זכה ליגיעת התורה הפשוטה, כיוון שמיד הוא מבין את הגמרא.

אז גם אם קשה, ולא מצליחים, מרגישים תקועים, ומנסים להבין שעה אחרי שעה, יום אחרי יום, ורגשות של ייאוש או אכזבה מגיעים, הזכירו לעצמכם שיש מגדולי ישראל שבכו על כך שלא זכו לחריקת השיניים שאתם חווים כרגע, שהיו רוצים לאותה יגיעת תורה שלכם יש. העמל והקושי זה חלק אינטגרלי מהלימוד, וכבר נאמר בפרקי אבות "לפום צערא אגרא" – לפי הצער כך גודל השכר. השכר הרוחני אינו נקבע על פי ההספק או התוצאה הסופית, אלא לפי המאמץ והיגיעה בתורה ובמצוות.

צפו ברב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר העצום שמקבל יהודי על לימוד תורה:

 

הרב זמיר כהן נותן עצה טובה וחשובה לכל מי ששואף להגיע למקום רוחני טוב בחיים:

 
קראו גם:

"אני עובד ואין לי זמן ללמוד תורה. ה' מבין אותי, לא?": 5 עובדות שידהימו אתכם

כיצד ניתן לזכור את לימוד התורה? 13 עצות לשיפור הזיכרון

תגיות:גמראלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה