מעניין

"צריך כאן שינוי דחוף": כך גרמה בובה 'תמימה' לסערה רבתי ברשת

איך הפכה בובה מפחידה ל'להיט' בקרב ילדים, ומי מבקש לעצור את התופעה בכל תוקף? פוסט של אמא לילד חרדתי (ובצדק) - שובר את הרשת 

אא

פוסט ששיתפה בחורה בשם לירון שושן, הפך לויראלי ברשתות החברתיות. בפוסט מזדעקת שושן על בובה מפחידה בשם 'בוגי-ווגי', שככל הנראה 'מלהיבה' ילדים רבים, בטרנד החדש והלא מובן הזה. "מכירים את הבובה הזו שבתמונה? למכוערת הזאת קוראים 'בוגי ווגי' ותוכלו למצוא אותה בשלל ורסיות - קטנה, גדולה, זכר, נקבה, צבעונית או מונוכרומטית. אבל כולן נוראיות באותה המידה", היא כותבת. 

"אם לא הכרתם אותה עד עכשיו - מצוין. ואם כן הכרתם - אשמח שבכל זאת תקדישו דקה מזמנכם לקריאת הפוסט הזה: אתחיל בסיפור אמיתי קצר, ממש מהרגע. לפני כשעה הלכנו אני ובני יונתן בן ה-7 לפיראט האדום, להתאבזר בדברים לקראת החופש הגדול ולקנות מתנה לבן דוד שלנו שחוגג יומולדת.

"הבן שלי היה מבסוט כמובן. לקח את הארנק שלו ותכנן לקנות לעצמו משהו. מי שמכיר אותו יודע כמה החמודי הזה חוסך ומבחינתו ללכת לחנות צעצועים זה יום כיף שבו סוף סוף הוא יכול לקנות את מה שחסך בשבילו. מה שקרה בפועל הוא שנכנסנו לחנות, ותוך פחות מדקה הוא נצמד אליי ולחש לי באוזן 'אמא, הבובה הזאת פה'.

"ניסיתי להרגיע אבל הוא נכנס לחרדה. ראיתי איך בשניה הפנים שלו מחווירות והחיוך איתו נכנס לחנות נעלם כלא היה. 'יונתן אתה רוצה לנסות להתגבר ולמצוא את מה שרצית?'. 'לא אמא, אני רק רוצה ללכת מפה'. אז קנינו תוך שניה מתנה שהיינו צריכים, שילמנו ויצאנו מהחנות כשהוא רועד, מפוחד, לא מדבר, צמוד אלי, עם מבט לרצפה ורק רוצה להגיע הביתה".

ומסתבר שהתגובה של יונתן בנה בחנות, היא לא 'מעידה' חד פעמית. "זה סיפור קל, אחד מיני רבים", היא כותבת ומסבירה כי "מזה תקופה שהבובה הזו גורמת לו לסיוטים וחרדות. לילד בן 7, שמי שמכיר אותו יעיד שהוא בוגר כמו ילד בן 15. כבר תקופה שהוא מתקשה להרדם, מתעורר בלילות מבוהל ובא למיטה שלנו, והיו ימים בהם לא רצה ללכת לבית הספר ובדיעבד הבנו שזה בגלל שחבר הביא את הבובה לכיתה".

אז הסתבר כי מדובר בבעיה גדולה, שכן הבובה המפחידה הייתה פזורה בכל רחבי החנות. "ילדים מגיעים איתה לבית הספר, לצהרון ולקייטנה. ולבן שלי אין סיכוי מולה. אז מה זאת הבובה הזאת בעצם?? שיטוט קצר בגוגל יגלה לכם שהבובה הזו נוצרה על ידי מישהו הזוי שמטרתו להפחיד ילדים".

תוך כך מסבירה שושן כי הבובה מופיעה בסרטונים שונים ברשתות החברתיות, ובדרך כלל 'צצה' מבלי שהילד מוכן לכך. בסרטונים אחרים הבובה הנוראית הזו מחכה לילדה בחושך, וכשהוא 'מתקרב' אליה היא מחבקת אותו חיבוק מפחיד שאין לאן לברוח ממנו. "ואת זה הילדים שלנו רואים. את כל התהליך. נוראי נכון?! מיותר לציין כמה רע זה שילד נחשף לתוכן שכזה, ומה קורה לו בגוף בשניות האלה בהן הוא צופה בסרטון. אז לבן שלי יש חרדות מהדבר הזה ואני בטוחה שהוא לא היחיד".

מובן בהחלט שכל הילדים מפחדים ממשהו. אבל כשבנה רואה את הבובה הזו או אפילו רק שומע את שמה - הוא מתאבן. "תארו לכם שזה קורה בכיתה או עם חברים. שם, בנוסף לפחד, הוא גם חווה סיטואציה חברתית שבה הוא נתפס כ'פחדן' או 'בכיין', וזו סיטואציה שמאוד קשה להיות בה. חוץ מזה, כבר תקופה שהוא לא מרגיש בטוח בשום מקום - פשוט כי הבובה הזו בכל מקום".

כעת מבכה שושן על תופעה חמורה לא פחות שבה את משחק המחבואים התמים החליפו המילים 'האגי וואגי', וגם כאן, מיותר לציין, בנה נחרד רק לשמע צמד המילים הזה. "הבן שלי מתאבן ולא משתתף. במקום זה הוא מוצא את עצמו בצד מפוחד, או ממציא תירוץ שאגיע לקחת אותו. ולמה אני כותבת לכם את זה? בגדול - כי אני מאמינה בכח שיש לנו, ההורים, ובכח של הרשתות החברתיות. וגם מהסיבות הבאות:

כדי שנתעורר וניקח על עצמנו לשים לב לתכנים שהילדים שלנו חשופים אליהם. יש כל כך הרבה דברים לא טובים שיכולים להזיק להם. כדי לא לתת יד לדבר הזה. איך יכול להיות שבובה שהתכלית שלה היא אלימות טהורה הופכת להיות משהו שנמכר בכל מקום ונמצא כמעט בכל בית? אני בטוחה שרוב ההורים שקנו לילדיהם את הבובה הזו לא מכירים אותה, אז אולי עכשיו זה ישתנה והדבר הזה יפסק.

גם אם חלק מהילדים מגיבים לזה בסבבה, יש ילדים שלא. אל תשלחו את הילדים שלכם עם משחקים לבית הספר, בטח לא משהו שאתם לא יודעים מה הוא עד הסוף ובוודאי לא משהו שיש לו קונוטציה אלימה. אולי אני תמימה, אבל אולי הפוסט הזה יגיע לעיניים הנכונות והבובה המטופשת הזאת תרד מהמדפים. צריך כאן שינוי, דחוף. אני מבקשת מכם שתשתפו את הפוסט הזה. ובבקשה, תהיו עירניים. תווכו לילדים שלכם מה זה, ולמה לצעצועים מהסוג הזה אין מקום, ועזרו להפוך את המקום הזה הזה לקצת יותר בטוח עבור הילדים שלנו. גם ככה יש מספיק דברים להתמודד איתם בימינו", היא מסכמת. 

תגיות:שינויבובהמפלצתילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה