מצוות

קליטה אל מול קליטה: זה מה שעושה ההשתדלות הרוחנית

ה' פתח לו את הקליטה במקום שאין קליטה, כיוון שהוא סגר את הקליטה במקום שיש קליטה. מידה כנגד מידה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למחלקת ייעוץ והכוונה פנה יהודי בשם זאב, וסיפר שהחל תהליך התחזקות עם אשתו וילדיו, אך החובות הגדולים שרובצים עליו מהלוואה שלקח מהשוק האפור לא נותנים לו מנוחה. "אין לי יום ואין לי לילה. מה עושים?".

זאב, תזכור שמעבר להשתדלות הטבעית שצריך לעשות על מנת לסלק את החוב, טוב ונכון לעשות השתדלות בחלק הרוחני, בתפילה ובמעשים טובים, ומאידך, להימנע מאיסורים. תשמע דוגמה לסיפור דומה לשלך.

הרב גרינוולד, תלמיד חכם גדול, שמסתובב הרבה בארץ ומוסר שיחות, נפגש עם יהודי שבצר לו בא לספר לרב על הצרות והחובות הגדולים שנקלע אליהם בעקבות הלוואה של 100 אלף דולר שלקח מהשוק האפור, והפכה עם הזמן להלוואה של מיליון דולר. הריביות "אכלו אותו", ואף על פי שעשה את כל ההשתדלות לנסות לצמצם את החובות, החובות הלכו וגדלו. הרב הציע לעשות עבורו מגבית, אך הוא נסוג והתבייש. הרב הרגיע אותו ואמר שזו מגבית מסוג אחר. ראשית ערכו עבורו מגבית כספית של כמה אלפי שקלים, כל אחד לפי כוחו, אך המגבית העיקרית היתה קבלה אחת להצלחתו של היהודי: שלא לדבר בבית הכנסת שום דיבור של חול. כלל הציבור קיבל זאת על עצמו.

הרב הוציא בלנק של דפים, וכל אחד כתב וחתם. "אני פלוני אלמוני מתחייב שלא לדבר בבית הכנסת שום דיבור של חול". גם כשהגיע אורח שלא מהקהילה, ודיבר דיבור של חול – מיד נגשו אליו ואמרו לו שלבית הכנסת הזה באים רק להתפלל. מכבים לגמרי את הטלפונים הסלולאריים, אפילו לא משאירים רטט.

אחרי שלושה חודשים של מסירות נפש בקבלה שקיבלו על עצמם לטובת היהודי – היהודי קיבל טלפון מראש המאפייה. הוא אמר לו שאם יצליח לארגן תוך 24 שעות סך של 100 אלף דולר – הסכום המקורי של ההלוואה – הוא מקבל פטור מכל הריביות. היהודי רץ לבנק, לקח הלוואה, אסף עוד ממשפחה, חברים וכו' – והשיג את הסכום הכספי. הוא נפגש עם ראש המאפייה, שילם – וקרעו לו את שטר החוב הגדול. כוח של שתיקה בבית הכנסת. המתפללים בעצמם סיפרו שכל אחד מהם ראה ישועה פרטית, חוץ מהישועה של בעל החוב.

סיפור דומה שמעתי על אדם שהטלפון שלו צלצל באמצע התפילה, והפריע למתפללים. הוא קיבל על עצמו לכבות את המכשיר לפני שנכנס לבית הכנסת. תקופה קצרה לאחר מכן, לאחר חנוכת בית אצל קרוב משפחה, הוא ובני משפחתו נתקעו במעלית בשעת לילה מאוחרת. הם צלצלו באזעקה, אך אין קול ואין עונה. אנשים ישנים. הילדים נכנסו ללחץ. האב ניסה להתקשר למישהו, אך אין קליטה. הוא המתין מעט, ניסה לחייג ל-102, מכבי אש, ויש צליל חיוג! הוא הודיע על האירוע, ושוב הטלפון התנתק, ואין קליטה. מהר מאוד הגיעו מכבי האש וחילצו אותם. סיפר היהודי שרגע לפני ורגע אחרי לא היתה קליטה במעלית. ה' פתח לו את הקליטה במקום שאין קליטה, כיוון שהוא סגר את הקליטה במקום שיש קליטה. מידה כנגד מידה.

בהצלחה, זאב.

לייעוץ והכוונה מהרב ירון יצחקוב וצוות המחלקה, חייגו 073-222123

תגיות:השתדלותחוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה