מצוות

"נדרתי לא לבקר את ההורים של בעלי": מקבץ שו"ת על נדרים שאנשים נדרו

בעלי כעס ואמר שלא ילך איתי יותר לחופשה; הבת דודה שבדיאטה נשבעה לא לאכול מאכלים משמינים, ולא החזיקה מעמד; הבטחתי לתרום את השיער שלי – השאלות הכי מעניינות על נדרים והבטחות, מתוך מדור 'שאל את הרב' באתר הידברות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לנדור נדר נחשב כדבר שלילי, וכך כתוב בשולחן ערוך (יורה דעה, סימן ר"ג, סעיף א'): "אל תהי רגיל בנדרים. כל הנודר, אף על פי שמקיימו, נקרא רשע ונקרא חוטא". חז"ל אומרים כי בעוון נדרים בניו של אדם מתים כשהם קטנים או אשתו של הנודר (מסכת שבת, דף לב).

וכן, אדם המאחר לשלם את נדרו בשמים פותחים את פנקסו, ומתחילים לדקדק אחר מעשיו (ירושלמי פ''ק דנדרים ה''א).

ומכל מקום בעת צרה מותר לידור, שנאמר "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר" (בראשית כח, ג), והכוונה היא לומר לדורות שיהיו נודרים בעת צרתם. הנודר נדר בעת צרה יש אומרים שאין להתיר נדרו, אלא לצורך מצוה או לצורך גדול.

לא כל נדר ניתן להתיר, כגון נדרי מצווה אין להתיר אלא בשעת הדחק (ע"פ ילקוט יוסף, הלכות נדרים ושבועות).

* * *

במהלך חופשה בחו"ל התפתח ביני לבין בעלי ריב, ותוך כדי הריב הוא אמר שהוא לא יטוס איתי יותר לחופשה. מבחינתו זה נאמר בשעת כעס, וזה אינו נדר. אנחנו מעוניינים לנפוש בקרוב. איך עליו לנהוג? האם צריך לקיים התרת נדרים?

גם נדר בשעת כעס יש לו דין נדר גמור.
אמנם אם בעלך רק אמר שלא יטוס איתך יותר, ולא הזכיר לשון "נדר", אין כאן נדר, וממילא אין צורך בהתרת נדרים.

* * *

אני חייבת עזרה. אני לאחר לידה, ובמהלך ההיריון קיבלתי תשובה לבדיקה שמראה סטטיסטית שיש סיכוי לבעיה עם התינוק. לקחתי על עצמי שאם הכול יהיה בסדר, אתרום את שיערי הארוך לילדים חולי סרטן. ברוך השם ילדתי לפני שבועיים בן זכר ובריא. בעודי מבררת איך תורמים את השיער הבנתי שאני בבעיה ואין באפשרותי לקיים את הנדר, וזה בגלל ששיערי אינו ארוך מספיק, וגם בגלל שיש בשערי גוונים ולכן אני לא יכולה לתרום. מה עליי לעשות כעת?! מסיבות שלא תלויות בי אני לא יכולה טכנית לעמוד בהתחייבות, ואני ממש לא רגועה.

אציע שני דברים:
א. אם את לא זכית לכסות את ראשך עד עתה, תכסי מכאן ואילך את ראשך.
ב. תתני תרומה לעמותה שמסייעת לחולי סרטן בשווי של פאת שיער.

* * *

כאשר אני כותב הודעה כתובה כלשהי, האם עלי להקפיד לכתוב "בלי נדר" על מנת שלא ייחשב לי מה שכתבתי כנדר?

ההלכה היא שרק אדם שמקבל על עצמו לעשות מצווה מסוימת זה חל עליו כמו נדר, גם כאשר לא הזכיר לשון נדר. אולם אם לא מדובר בדבר מצווה אין זה חל עליו כמו נדר כל עוד שלא הזכיר לשון זה. ומכל מקום הנהגה טובה היא לכתוב תמיד בלי נדר.

* * *

לפני כמה ימים הייתי בשיעור תורה, וקיבלתי על עצמי משהו ולא אמרתי 'בלי נדר'. ואמרו לי שזה נחשב שנדרתי, ואני חייבת לעשות את זה. לא ידעתי שזה נקרא לנדור. אני צריכה התרת נדרים? כי לא אוכל לעשות את מה שלקחתי על עצמי. מה אני יכולה לעשות?

אכן בכל קבלה שקשורה לדבר מצווה, גם אם לא אמרת שאת מקבלת על עצמך עם נדר, היא נחשבת נדר. כדי להתיר את הנדר עלייך לגשת לרב מקומי, שיבדוק אם ניתן להתיר נדר מצווה זה, ואם כן הוא יצרף אליו עוד שני אנשים ויתירו לך את הנדר.

* * *

אני חוזרת בתשובה, והרבנית שלי אמרה לי שאם אני לוקחת על עצמי מצווה חדשה, ואני מקיימת אותה במשך 3 ימים ברציפות זה נחשב לי כנדר. השאלה שלי היא למה זה אמור להיחשב נדר? אם אני מנסה להשתדל ולקיים מצוות, ואני יודעת מראש שביום השלישי זה כבר נדר אז זה מונע ממני לקיים מצווה ולהתחזק בדת מחשש להפרת נדר?

יש עצה פשוטה למנוע שזה ייהפך לנדר, והיא: לומר מראש לפני שאת מתחילה לנהוג את אותו עניין, שאת נוהגת כן 'בלי נדר', ואז לעולם זה לא ייהפך לנדר.

מהם נדרים ושבועות, ומהו ההבדל בניהם? מתי הם חלים, ומתי לא? הרב ירון מרדכי זכאי מסביר על דיני התרת נדרים:

 

לפני כמה ימים המעסיק שלי רצה להוסיף לי עוד עבודה קבועה בנוסף על העבודה שאני עושה, ואני הייתי קצת כעוס. מרוב עצבים אמרתי לעובד שלידי ש"עם נדר אני לא עושה את העבודה הזאת ויהי מה". עכשיו עבר יום, נרגעתי, ולמרות שזה באמת לא הגיוני שרוצים לתת לי עבודה נוספת, הבנתי שאין ברירה וזו הפרנסה והכל משמים. השאלה שלי היא האם זה נחשב לנדר, ואיך מתירים אותו?

מותר ומצווה להתיר את הנדר. יש לגשת לרב מקומי שיתיר לך את הנדר יחד עם שני אנשים נוספים כהלכה.

* * *

עשיתי נדר בשעת כעס לא ללכת להורים של בעלי. בעלי שמע אותי נודרת, ואז הוא עשה בשבילי התרת נדרים על ידי שאמר לי 'מחול לך' 3 פעמים. הוא ביטל לי את הנדר באותו יום לפני השקיעה. האם זה בסדר?

אם בעלך היה אומר לך לפני השקיעה ג' פעמים "מופר" או "בטל" או "אין נדר זה כלום", זה היה עוקר את הנדר, אולם הלשון "מחול לך" אינו מועיל בהפרת נדרי אשתו.

* * *

אני בת 30 ולפני בערך שנה נדרתי נדר מתוך כעס ועצבים שאני לא מתחתנת עד שיקרה איזה שינוי אצל ההורים שלי בבית. בינתיים עובר הזמן, אין שינוי אצל ההורים שלי, ואני רוצה כבר להתקדם ולהקים בית, וקשה לי במציאת בן זוג. איזו סגולה או תיקון אפשר לעשות?

צריך להתיר את הנדר בפני שלושה גברים. ראוי מאוד ללכת לרב המקומי שיעשה את ההתרה כדת וכדין.

* * *

האם אמא שלי ואחותי צריכות להגיע לבית כנסת כדי לעשות התרת נדרים?

אמא יכולה לשלוח את אבא כשליח, ואחותך אם היא לא נשואה צריכה להיות נוכחת שם.

* * *

בת דודה שלי החליטה לאחרונה לעשות דיאטה על מנת לרדת במשקל. הדבר לא היה פשוט לה, ובעקבות כך היא החלה להישבע על מאכלים רבים שלא תיגע ולא תאכל אותם. היא חשבה שבעקבות זה שהיא נשבעת זה מה שיעצור אותה, ויעזור לה להימנע מלאכול את אותם מאכלים משמינים. כעת יצא שהיא נפלה כבר שלוש פעמים, והפרה את שבועותיה. זה עוון חמור מאוד. היא נבהלה מאוד, והבינה שהדבר פסול מאוד וזה עוון חמור, שנאמר שמי שמפר שבועה מתחילים לדקדק איתו מיני דקדוקים בשמיים, מפחיד ומבהיל. האם מספיקה תשובה מעומק הלב לכפרת הפרת השבועה?

חובה לעשות התרת נדרים ,ובעיקר לקבל על עצמה שלא להישבע עוד בשום דבר.
זה העיקר, כאשר היא תעשה כך היא תזכה לכפרת עוון מוחלטת.

האם צריך לעשות התרת נדרים דווקא בפני עשרה אנשים או מספיק שלשה? הרב ירון אשכנזי מסביר:

 

קראו גם:

הלכות נדרים ושבועות מתוך "ילקוט יוסף"

נדרים ושבועות ביהדות: עובדות וסרטונים מרתקים על חומרת האיסור

תגיות:בין אדם לחברונדרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה