הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: איך אפשר להישמר ממזיקים רוחניים?

איך מיטה של יהודי יכולה להפוך למיטה של גוי? ומה יהודי לא שוכח רגע לפני שהוא נרדם?

אא

זה לא סוד שסדר יומו של יהודי שומר תורה ומצוות שונה לחלוטין מיומו של נוכרי, אבל הנקודה המעניינת היא שאפילו כשיהודי מחליט שהסוללה שלו התרוקנה, והגיע הזמן לפרוש להיום ולהגיד 'לילה-טוב', גם אז הוא לא שוכח מפגש אחרון עם ה'.
רגע לפני שצונחים אל המיטה, ומתכרבלים מתחת לשמיכה, יש משהו אחד אחרון שסוגר את היום כמו שצריך – קריאת שמע שעל המיטה.

חז"ל תיקנו קריאת שמע שעל המיטה, והנה לשונם בגמרא (מסכת ברכות, דף ד) "אף על פי שקרא אדם קריאת שמע בבית הכנסת, מצווה לקרותו על מטתו", וסמכו את דבריהם על הפסוק "אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה" (תהלים ד, ה), כפי שמובא בגמרא. לאמירת קריאת שמע שעל המיטה כמה סיבות.

1. קבלת מלכות שמים לפני הפקדת הנשמה. חז"ל מסבירים כי שינת האדם בלילה היא "אחד מששים למיתה" (מסכת ברכות, דף נז), בה נשמת האדם עולה אל עולמות עליונים וחוזרת עם יקיצתו. בשינת הלילה אנו מפקידים את נשמתנו ביד בוראנו, ולכן לפני כן אנו מסיימים את יומנו בקבלת עול מלכות שמים על ידי אמירת קריאת שמע, המביעה את אמונתנו בבורא עולם ואת קבלת מלכותו עלינו.

וכך כתב המקובל רבי משה בן מכיר בספרו 'סדר היום': "מצווה לקבל עליו עול מלכות שמים סמוך למיטתו, והטעם משום דשינה אחד משישים במיתה, וקודם שיפטר מן העולם ראוי לו לקבל עול מלכות שמים עליו, ואהבתו ויראתו".

2. תזכורת להתבוננות. סדר קריאת שמע שעל המיטה כולל מלבד פסוק 'שמע ישראל' והפרשיות, גם כן פסוקים ומזמורים שונים וכן את נוסח הווידוי, שנועדו לעורר את האדם לחשבון נפש. היהדות מלמדת אותנו להתבוננות עצמית יומית, במטרה לקדם את עצמנו אל עבר השגת תכלית חיינו בעולם. כל יום מימיו של יהודי כה יקר ערך ומשמעותי להתקדמות רוחנית עד כדי כך שלא ניתן להסתפק בחשבון נפש חד-שנתי הנערך בתקופת הימים הנוראים ועשרת ימי תשובה, אלא היהדות מלמדת אותנו כי כל יום יש לסיים עם חשבון נפש קצר על היום שחלף – אילו מעשים טובים עשיתי אותם יש להמשיך ולשמר, אילו מעשים לא ראויים עשיתי ועליי לתקנם, אילו מעשים עשיתי והיה עליי לעשותם בצורה ראויה יותר ולשפרם להבא.

3. הגנה ממזיקים רוחניים. חז"ל מסבירים כי בשינת הלילה האדם מוקף במזיקים רוחניים החפצים לפגוע בו, בין ברוחניות ובין בגשמיות, ואמירת קריאת שמע מהווה כחומת הגנה השומרת עליו, כאילו ומחזיק הוא בידו חרב שבאמצעותה הוא הורג את המזיקים, ואינם יכולים עוד להזיק לו במשך כל אותו לילה. והנה לשון הגמרא "כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות... כל הקורא קריאת שמע על מטתו מזיקין בדילין הימנו" (מסכת שבועות, דף ה), וכן נאמר בתלמוד ירושלמי "מה טעם אמרו אדם צריך לקרות שמע בביתו בערב – בשביל להבריח את המזיקין" (ברכות, פרק א).

4. מיטה של גוי. יהודי שהולך לישון את שינת הלילה ללא קריאת שמע שעל המיטה נחשבת מיטתו למיטת גוי, כפי שמובא בגמרא "ואל תשבו על מטת ארמית. איכא דאמרי לא תגנו בלא קריאת שמע" (מסכת ברכות, דף ח), ורש"י מבאר "שתהא מטתך דומה למטת ארמית". כלומר מי שישן ללא קריאת שמע, דומה מיטתו למיטת גוי.

הרב שמשון דוד פינקוס זצ"ל אמר על כך באחת משיחותיו "מי שמתרגל לישון בלי קריאת שמע שעל המיטה הרי שרבע מחייו הוא חי כמו גוי! אבל מי שמתרגל לומר קריאת שמע שעל המיטה כמו שצריך, הרי שעל ידי השקעה מינימלית זו הוא זוכה ברבע מחייו לישון כמו יהודי! יתירה על זאת, הוא כביכול יושב בחיקו של הקב"ה, כי הוא נרדם מתוך שמחשבתו הייתה דבוקה בה' יתברך. מחשבתו הייתה תפוסה ביחוד ה', הוא דבוק בה' אלוקי ישראל. השתדלות כה קטנה – ותראו את ההבדל!" (הספר 'תפארת שמשון', פרשת בלק).

 

האתגר השבועי

רכשו ברכון 'קריאת שמע שעל המיטה' לפי נוסח עדתכם, הניחו אותו בשידה ליד מיטתכם, ורגע לפני שאתם נרדמים, אמרו קריאת שמע. אמרו את פסוק 'שמע ישראל' עם הפרשיות, ואת ברכת המפיל, שהן העיקר והחובה. ואם תרצו, תוכלו בהמשך להוסיף בהדרגה אמירת פסוקים ומזמורים מתוך סדר קריאת שמע, ווידוי, ואמירת נוסח 'הריני מוחל וסולח'. וכך תסיימו את היום שלכם דקה אחת יותר מאוחר, אבל עם שינת לילה של יהודי.

לנוסח קריאת שמע שעל המיטהלחצו כאן.

אולי יעניין אתכם:

10הלכות שאולי לא ידעתם, והפעם: קריאת שמע שעל המיטה

מה אומרים לפני השינה, ומה השכר על כך? 9 עובדות על קריאת שמע שעל המיטה

תגיות:שמע ישראלהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה