הדרכה למתחזקים

מה אומרים לפני השינה, ומה השכר על כך? 9 עובדות על קריאת שמע שעל המיטה

קריאת שמע על המיטה היא תפילה שנאמרת בלילה לפני השינה. עיקר התפילה כולל את קריאת שמע, ברכת המפיל ופסוקים המסוגלים לשמירה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. קריאת שמע על המיטה היא תפילה שנאמרת בלילה לפני השינה. עיקר התפילה כולל את ברכת המפיל (ברכה שתוכנה הוא בקשת שמירה בזמן השינה), קריאת שמע ופסוקי רחמים שונים, המוזכרים בגמרא כמסוגלים לשמירה על האדם בעת שנתו.

2. קריאת שמע היא מצווה חשובה שיש בה קבלת עול מלכות שמים ועול מצוות. בשעת אמירת הפסוק: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" עלינו לכוון שאנו מקבלים עלינו את השם יתברך לאדון ופטרון, ולהאמין שהשם יתברך יחיד ומיוחד, אחד בשמים ובארץ ובארבע רוחות העולם, ולהיות מוכנים למסור את נפשנו על קדוש שמו.

3. במסכת שבועות מובא מנהגו של רבי יהושע בן לוי, שהוסיף לומר לפני שנתו גם מזמור "יושב בסתר עליון", ו"ה' מה רבו צרי", שהם מועילים כנגד המזיקים.

4. פעם אמר הרב שטיינמן זצ"ל כי יש לו ביקורת על מדפיסי הסידורים, שהדפיסו מלבד הפרקים העיקריים המופיעים בגמרא – אף פסוקים נוספים. "אנשים עייפים ורואים הרבה פסוקים וכבר לא אומרים כלום", אמר הרב שטיינמן.

5. על כן, ראוי להקפיד בעיקר על: "שמע ישראל", "ברוך שם", "ואהבת", "יושב בסתר עליון", "ה', מה רבו צרי" וברכת המפיל.

6. כדאי מאוד להמשיך ולומר את שאר הפסוקים המודפסים בסידורים. ראוי לזכור את הבטחת ה"פלא יועץ": "כל הקורא קריאת שמע - מזיקין בדלין הימנו".

7. יש דעות שונות האם לומר את ברכת "המפיל" סמוך לשינה, אחר שאמרו את "שמע" וכל שאר הפסוקים. אך על פי הקבלה יש להקדים את ברכת "המפיל" ל"שמע" ולשאר הפסוקים.

8. מי שנצרך אחר שאמר "שמע" ו"המפיל", לדבר או לאכול או לשתות או לסדר איזה דבר דחוף – רשאי, מפני שברכת "המפיל" היא ברכת שבח על שנת הלילה, רק שלכתחילה טוב להצמיד את קריאת שמע שעל המיטה לשינה. (רמ"א אורח חיים סימ רלט, א, שו"ת ציץ אליעזר ז כז, יחווה דעת ד. אמנם במשנה ברורה סימן רלט ד, מחמיר אחר "המפיל")

9. יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק אדם שהולך לישון לפני חצות הלילה יברך "המפיל", אבל מי שהולך לישון אחר חצות אינו יכול לברך. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים "המפיל" בלא שם ומלכות. (כף החיים אורח חיים סימן רלט, ח)

לנוסח קריאת שמע שעל המיטה, לחצו כאן.

תגיות:קריאת שמעהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה