הרב יצחק זילברשטיין

למרבה הפלא בני הזוג נסעו ללדת דוקא בבית החולים הרחוק

האשה ילדה בשעה טובה ומוצלחת, והנה, לאחר השבת, שאל אבי היולדת 'מדוע החלטתם ללדת דוקא כאן?', השיבו בני הזוג: 'שמענו שבבית חולים הזה כל יולדת זוכה במתנה מיוחדת - עגלת תינוק חדשה!...'

אא

מעשה באשה שתקפוה צירי לידה ביום שבת קודש, ונסעה עם בעלה לבית החולים. למרבה הפלא, בני הזוג לא נסעו לבית החולים שבעירם, למרות שהוא בית חולים מצוין, אלא בחרו לפנות לבית חולים שנמצא בעיר אחרת.

האשה ילדה בשעה טובה ומוצלחת, והנה, לאחר השבת, שאל אבי היולדת 'מדוע החלטתם ללדת דוקא כאן?', השיבו בני הזוג: 'שמענו שבבית חולים הזה כל יולדת זוכה במתנה מיוחדת - עגלת תינוק חדשה!...'

האב השתומם, 'הרי נסעתם בחינם כברת דרך ארוכה בשבת, שלא לצורך פיקוח נפש, אלא לצורך פיקוח ממון!'

התחרטו בני הזוג על מעשיהם, ובאו אל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א ושאלו: לאחר שהתברר לנו כי נהגנו שלא כדין, האם מותר לנו עתה להשתמש בעגלה?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

תחילה יש לציין, כי ברור הדבר שבני הזוג נהגו בקלות דעת ושלא כדין, אך נבוא לברר: האם הנוסע לבית החולים רחוק עובר על איסור תורה של חילול שבת?

ובכן, כתב המהרש"ג (או"ח ח"ב סי' י"ד): 'חולה מסוכן הזקוק לתאנה, וישנה תאנה תלושה שאפשר להציל אותו על ידה, ובא אדם אחד ותלש מהעץ תאנה אחרת ונתנה לחולה, אמנם בודאי עשה שלא כדין, כיון שהיה יכול ליתן לו את התאנה התלושה, והיה אסור לו לתלוש את התאנה המחוברת, מכל מקום אם עבר ותלש, לא עבר על איסור תורה, כיון שסוף סוף עשה מלאכתו בשביל חולה שיש בו סכנה'. לדבריו, אפילו כשנסעו לבית החולים הרחוק, לא עברו על איסור תורה, כיון שגם נסיעה זו הצילה נפשות.

אולם, מורי חמי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, חלק על המהרש"ג ואמר שתולש התאנה חילל שבת! הגע בעצמך, כשיש לאדם תרופה בביתו, ונוסע ברכב להביא תרופה ממקום אחר, וכי נאמר שזו פעולת הצלה!? - אין זה אלא טיול גרידא. ולדבריו, הבעל והאשה ערכו 'טיול' לבית החולים הרחוק, ועברו על איסור תורה.

ובדבר שאלת השימוש בעגלה - נראה שאין כאן איסור מצד 'מעשה שבת', שהרי לא נעשה מעשה איסור בגוף העגלה (כדוגמת מלאכת בישול, שגוף התבשיל נעשה בשבת ונאסר משום מעשה שבת), אלא הזכייה בעגלה באה 'בגרמא' - האיסור הינו 'דבר צדדי' ביחס לעגלה. ולכן, מעיקר הדין מותר להם לזכות בה.

אך אם רוצים כפרה על מעשיהם, יתנו את העגלה לעניים! וכעין מה שמצינו בספר חסידים (סי' קפ"א, הו"ד בבאר היטב סי' של"ד סקכ"ו), שיהודי אחד חילל שבת בכך שנשא את כספו, ובא לפני חכם להורות לו תשובה, אמר לו החכם: 'הכסף או שוויו, חלוֹק לעניים ולבני טובים המתביישים לקבל צדקה'!  

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה