השואה

"עדות אילמת לקורבנות": ערמת הנעליים באושוויץ הולכת ונעלמת

"כל קורבן הוא טרגדיה, אבל הילדים במיוחד": קרוב ל-8,000 זוגות נעליים מתפוררות ומתבלות. ללא הליך שימור – הם ייעלמו מהעולם

  • כ"ח תמוז התשפ"ב
אא

ערמת הנעליים באושוויץ הולכת ומתפוררת: קרוב ל-80 שנה לאחר המלחמה האיומה, החפצים הישנים מתבלים באופן טבעי. החשש הוא שללא הליך שימור, 8,000 זוגות הנעליים יתפוררו וייעלמו לחלוטין מהעולם.

הר הנעליים הוא אחד מהסמלים של אושוויץ. הנעליים נלקחו מנשים, גברים וילדים שהלכו אל מותם. פעמים רבות הנעליים הם עדות אילמת ויחידה לנרצחי השואה.

"הנעליים מתפוררות ואין לנו זמן לחכות כמה שנים. צריך לשמר אותן עכשיו", אומר מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו שפתח במבצע להצלת הנעליים. "היום רק חלק קטן מהנעליים מוצג, ורובן נמצאות באחסון. אחרי שנשמר את כולן, הן יוצגו לציבור בתערוכה חדשה. כל קורבן הוא טרגדיה, אבל הילדים במיוחד. הנעליים האלו הן עדויות חומריות לפשעים שנעשו נגדם. בשנתיים האחרונות השימור היה מוצלח מאוד כי הצלחנו לגלות שמות של ילדים".

קרן אושוויץ-בירקנאו הוקמה לפני 30 שנה, ואנשיה משמרים את החפצים ששרדו באופן האותנטי ביותר. באחריותה של הקרן לשמר את כל התשתיות במחנה – המבנים, האבנים, הריסות תאי הגזים, הקרמטוריום והחפצים האישיים של האסירים. בין השאר, אחראית הקרן לשימור 100 אלף נעליים, מברשות שיניים, מכתבים, מזוודות ועוד.

הרב זמיר כהן - איפה היה אלוקים? בשואה:

תגיות:נעלייםאושוויץשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה