חדשות בארץ

ביידן ולפיד חתמו על "הצהרת ירושלים": "לא נאפשר לאיראן נשק גרעיני"

נשיא ארצות הברית וראש הממשלה חתמו על ההצהרה בדבר השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית וישראל. לפיד: "מילים לא יעצרו את איראן". ביידן: "לא נאפשר להם נשק גרעיני"

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חתמו היום (חמישי) על "הצהרת ירושלים", העוסקת בשותפות האסטרטגית בין ארצות הברית וישראל. ההצהרה כוללת את מחויבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל, תוך הדגשה כי שתי המדינות מתחייבות למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

"ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ואת המחויבות המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל", נכתב בפתח ההצהרה. "ארצות הברית חוזרת על מחויבותה האיתנה לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה כנגד כל איום או שילוב של איומים. ארצות הברית חוזרת ומדגישה כי ההתחייבויות הללו הן דו-מפלגתיות, וכי אינן רק מחויבויות מוסריות, אלא גם מחויבויות אסטרטגיות בעלות חשיבות לביטחון הלאומי של ארצות הברית עצמה".

"ארצות הברית מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות שלא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו. ארצות הברית מוסיפה ומאשרת את המחויבות לעבוד יחד עם שותפים אחרים כדי להתעמת עם התוקפנות והפעילויות מערערות היציבות של איראן, בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".

"ארצות הברית וישראל מציינות כי אין דבר המיטיב לשקף את התמיכה האיתנה והדו-מפלגתית של ארצות הברית בביטחון ישראל יותר מאשר מזכרי ההבנות חסרי התקדים בדבר סיוע ביטחוני שנחתמו על ידי ממשלי ארצות הברית בעשורים האחרונים, וכי הסדרים אלה מוכיחים במילים ובמעשים שארצות הברית רואה את ביטחון ישראל כחיוני לאינטרסים של ארצות הברית וכעוגן של יציבות אזורית".

ביחס לסוגייה הפלסטינית נכתב בהצהרה, כי "ארצות הברית וישראל מתחייבות להמשיך לדון באתגרים ובהזדמנויות ביחסי ישראל-פלסטינים. המדינות מגנות את סדרת הפיגועים הנתעבת נגד אזרחי ישראל בחודשים האחרונים ומאשרות את הצורך להתעמת עם כוחות רדיקליים, כגון חמאס, המבקשים ללבות את המתיחות ולהצית אלימות וטרור. הנשיא ביידן מאשר מחדש את תמיכתו ארוכת השנים והעקבית בפתרון שתי המדינות ובקידום מציאות שבה ישראלים ופלסטינים כאחד יוכלו ליהנות ממידה שווה של ביטחון, חירות ושגשוג. ארצות הברית עומדת מוכנה לעבוד עם ישראל, הרשות הפלסטינית ובעלי עניין אזוריים לטובת מטרה זו. המנהיגים מאשרים גם את מחויבותם המשותפת ליוזמות המחזקות את הכלכלה הפלסטינית ומשפרות את איכות החיים של פלסטינים".

 

לפיד: "מילים לא יעצרו את איראן"

בהצהרה משותפת שנשאו לפיד וביידן במסיבת עיתונאים, אמר ראש הממשלה: "השנה האחרונה - עם הפלישה הלא מוצדקת של רוסיה לאוקראינה, עם התעצמות איום הגרעין האיראני, עם איומי הטרור ברחבי העולם - הזכירה לכולנו משהו: כדי להגן על החופש, לפעמים צריך להפעיל כוח. בצד השני של הטרור עומדים אנשים שלא יהססו לנצל כל חולשה. אנשים שלא משחקים לפי הכללים. אלה מאיתנו שזכו להיוולד אנשים חופשיים לפעמים אינם מבינים את עוצמת השנאה מאחורי ההתקפה על הדמוקרטיה. מה עשינו להם? מה גורם להם לרסק מטוסים לתוך מגדלים בניו יורק ולירות טילים על גני ילדים בשדרות?".

"התשובה היא פחד", המשיך לפיד. "הדבר שהכי מפחיד אותם הוא שאנשיהם, העמים שלהם, רואים אותנו. דרך החיים שלנו היא האיום המרכזי עליהם. היא הדבר שגורם למשטר האיראני לפתח את תוכנית הגרעין שלו, לחיזבאללה לכוון את טיליו לעברנו, ולארגוני הטרור לשלוח מחבלים מתאבדים לכל קצוות תבל. הם רוצים להשמיד את המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם. לעולם לא ניתן לזה לקרות".

"מילים לא יעצרו אותם, אדוני הנשיא. דיפלומטיה לא תעצור אותם. הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין. אמרת פעמים רבות, אדוני הנשיא, 'מדינות גדולות אינן מבלפות'. אני מסכים לגמרי. זה לא צריך להיות בלוף, אלא הדבר האמיתי. האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב".

לפיד התייחס להמשך מסעו של ביידן באזור: "מכאן, מירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, אתה נוסע ישירות לערב הסעודית. הביקור שלך בערב הסעודית הוא חשוב לישראל ולאזור. לביטחון שלנו ולעתיד השגשוג במזרח התיכון. יחד איתך אנחנו שולחים לכל עמי האיזור, כולל הפלסטינים כמובן, מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום. אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו. יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: אהלן וסהלן, שלום, Welcome".

"אדוני הנשיא, אתה עתיד להיפגש עם מנהיגי סעודיה, קטאר, כווית, עומאן ועיראק. אני אשמח שתעביר להם מסר מאיתנו: ישראל מוכנה. היד שלנו מושטת לשלום. אנו מוכנים לחלוק את הטכנולוגיה והניסיון שלנו, מוכנים שאנשינו יפגשו וילמדו זה על זה, מוכנים שהמדענים והעסקים שלנו ישתפו פעולה".

ביידן התייחס בנאומו לביקוריו הקודמים בארץ: "יש בי אהבה לישראל מאז שביקרתי כאן לראשונה ב-1973 כסנאטור צעיר. ישראל של היום איננה ישראל של לפני 50 שנה. פיתחתם יכולות חדשות, קשרים חדשים. יש לכם מחויבות עמוקה מטעם ארצות הברית לביטחון ישראל. אנחנו נוודא שישראל תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה. כאשר הייתי סגן הנשיא והנשיא היה אובמה, חתמנו על הסכם לביטחון ישראל - 48 מיליארד דולר של כספי סיוע, ואנחנו היינו גאים להוסיף עוד מיליארד דולר לטובת כיפת ברזל, כדי ששנת 2022 תהיה השנה שבה תקבל ישראל את הסיוע הרב ביותר".

הנשיא האמריקני ציין, כי שוחח עם לפיד על המאמצים לוודא שאיראן לא תשיג לעולם נשק גרעיני. הוא הצהיר כי דיפלומטיה היא "הדרך הטובה ביותר" להגיע לכך, אולם בתשובה לשאלה הבהיר כי הממשל מחכה לתגובה איראנית בנוגע לתנאים האמריקניים לחזרה להסכם הגרעין: "לא נחכה לנצח", הדגיש. "לא נאפשר להם נשק גרעיני".

ביידן הביע אופטימיות באשר להתקדמות לנורמליזציה בין ישראל וסעודיה: "אביא עמי מסר של שלום לאזור כולו", אמר. "נקדם יותר גם את הסכמי אברהם, שאני תומך בהם כי הם מחזקים את המיקום של ישראל במזרח התיכון". באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, חזר ביידן על תמיכתו בפתרון שתי המדינות: "נעבוד גם להגיע לשלום עם הפלסטינים. ישראל חייבת להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית, והדרך הטובה ביותר להגיע לזה הוא פתרון שתי המדינות, של שני עמים שחיים אחד לצד השני בשלום והדדיות".

תגיות:יאיר לפידג'ו ביידןאיראןהגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה