מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה צריך 6 ימים כדי לברוא עולם? למי כדאי לתת מעשרות? והאם יש עבודה זרה בטאג' מהאל?

מקבץ שו"ת 222 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ז' תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני עובדת בגן ילדים יש לנו עודפים של למשל גלילי מפות שולחן או לחם שנשאר. האם זה בסדר לקחת, או שזה גזל ולא לקחת?

מאחר וזה הולך לאשפה, בוודאי שאין כל חשש לקחת את הדברים.

* * *

2. אם אני נמצאת בשולחן שבת ויש בסביבתי מוסיקה, איך עלי לנהוג?

אין לכוון ליהנות מהמוזיקה, מעלת שמירת השבת שלך גדולה מאוד ואין קץ לשכרך על כך שאת שומרת על השבת כראוי למרות הסביבה שאינה תומכת בזה.

* * *

3. א. למה הקב"ה היה צריך 6 ימים כדי לברוא את העולם? הוא יכול לעשות הכל בשנייה. ב. למה הוא ברא רק משהו אחד ביום? זה לא באמת לקח לו יום שלם? ג. עדיין לא היה מושג של זמן מי אמר שזה באמת היה 6 ימים ולא 6 רגעים?

ראי כאן. הזמן נברא כבר ביום הראשון.

ראי כאן תשובה לשאלה 3.

* * *

4. לעיתים כשאני שומעת סיפורים שונים על בני אדם שעברו עבירות מסוימות ואז לא נפקדו, או ילדם חלה או נהרג. נשאלת לי השאלה: מדוע הילד צריך לסבול את עברת הוריו? וכי הוא יכול לקבוע להם מה יעשו ומה לא יעשו? האם בגלל זה הילד צריך לחלות? או למות? או לחכות בסבל למעלה? חשבתי... אולי זה בכלל הילד לא סתם נענש, אלא בגלגול הקודם עבר עבירה מסוימת ולכן התיקון שלו הוא כזה, והשם פשוט חיבר בין המקרים שמי שזכאי זכאי ומי שחייב חייב. אבל אולי זה לא זה?

אכן צדקת שבמקרים כאלו הקב"ה מצרף הורים שנגזר עליהם עקב חטא בגלגול הקודם, לאבד את ילדם. ויחד עם זה מזווגים ילד שנולד על מנת להיפטר בגיל מוקדם עקב התיקון שנדרש לו למות בגיל צעיר.

* * *

5. הדלקתי נר לרבי מאיר בעל הנס, והבטחתי שאתן צדקה. האם זה משנה למי אני אתן את הצדקה (לדוגמא, אגודה נגד סרטן או תרומה לאגף מסיים בבית החולים או למשחקים לשמח ילדים אחרי ניתוח וכדומה)?

ניתן לתת לכל מוסד צדקה וחסד שמתנהל על פי ההלכה.

* * *

6. יש לי חברה שלצערי הרב, אבא שלה נפטר לפני פסח. היא הייתה קשורה אליו מאוד, והיא מאוד מאוד כאובה על כך. היא בעז"ה מתחתנת בקרוב ממש, בעוד חודשיים לערך (הם קבעו תאריך אחרי הפטירה של האב, כ-2/3 חודשים אחרי). ניסיתי לנחם אותה ולדבר על לבה, ופעם שמעתי שהנפטרים באים והנשמות נוכחות בזמן החופה... ניסינו לבדוק אך לא מצאנו הוכחה מהימנה מהמקורות. רציתי לדעת האם הדבר נכון ?זה מאוד מאוד חשוב לה, לדעת אם זה גם בשנה הראשונה של הפטירה.

המקור הוא בזוהר הקדוש בפרשת פינחס דף רי״ט עמוד ב', על הפסוק "ישמח ישראל בעושיו". הזוהר מקשה שהיה צריך להיות כתוב בעושהו? שהוא הקדוש ברוך הוא, ומהו בעושיו? משיב הזוהר כי אביו ואמו של בעל השמחה ״אף על גב דמיתו, קודשא בריך הוא אעקר לון מגן עדן, ואייתי לון עמיה לההוא חדוה, לנטלא חולקא דחדוה עם קודשא בריך הוא ושכינתיה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. האם הטאג' מאהל הוא מקום עבודה זרה? מייחסים אותו למוסלמים.

לפי מיטב ידיעתי אין בזה כל חשש שלך עבודה זרה.

* * *

8. אני בחורה דתיה, ורציתי לשאול אם מותר לי לפי ההלכה לצבוע את השיער לצבע שהוא לא הצבע הטבעי שלי, אך לא בצבעים נועזים.

מותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. אני רוצה לקנות עציץ דוחה יתושים, בשביל לשים אותו בחדר שינה (ולא במרפסת); יש משתלה שנקראת "שומרת שמיטה", יש להם אישור של היתר שיווק מהרבנות הראשית, ומבירור בטלפון הבנתי מהעובדת שהם שותלים רק בעציצים ולא באדמה, משהו כזה. האם אפשר לסמוך על זה ולקנות שם את העציץ ?

אפשר לסמוך על כשרות הרבנות בעניין זה.

* * *

10. למדתי פעם שאסור לדבר באמצע תפילה, מה אני עושה אם יש לי משהו דחוף, לדוגמה שיחה שאני מחכה לה הרבה זמן או משהו קריטי לסדר, להגיד וכו'? כמובן לא בתפילת שמונה עשרה אלא בשאר התפילה.

מעיקר הדין, בזמנים שמותר לדבר, כגון לפני ברוך שאמר וכדומה, מותר לענות לשיחות חשובות וכדומה.

תגיות:מקבץ שו"תמעשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה