טורים אישיים - כללי

יום העצמאות של ארצות הברית: הקשר האמיץ בין ארצות הברית לעם היהודי

שורשי הקשר הייחודי בין עם-ישראל לארה"ב נשתלו זמן רב לפני הכרזת העצמאות של ארצות הברית. אבל גם יחסים מיוחדים צריך לטפח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזל טוב אמריקה!
***
היום מציינת ארצות הברית את אימוץ הכרזת העצמאות מ-4 ביולי 1776, במסגרתה הכריזו שלוש-עשרה המושבות הראשונות על התנתקותן מממלכת בריטניה.
זוהי הזדמנות מיוחדת לבחון את הבסיס עליו צומחים היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב.
שעות ספורות לאחר הכרזת הממשלה הזמנית על הקמת מדינת ישראל, נשיא ארצות דאז, הארי טרומן, מכיר דה-פקטו בעצמאותה של ישראל, וכך הופכת ארצות הברית למדינה הראשונה להכיר במדינה היהודית הצעירה. חשוב להבין כי לא מדובר בצעד פשוט עבור נשיא ארצות הברית, שהיה מצוי באותה תקופה תחת לחץ אדיר של אנשי מזכירות המדינה, שהעדיפו לפתח יחסים טובים עם מדינות ערב הצעירות על חשבון התמיכה במדינת ישראל. נציגים במזכירות המדינה ובמשלחת האמריקנית לעצרת האומות המאוחדות זעמו על הנשיא שלא התריע בפניהם על כוונתו להכיר במדינת ישראל.
שורשי הקשר הייחודי בין עם-ישראל לארה"ב, נשתלו עוד בשנת 1620 ו-1630 כאשר הפליגו הספינות 'מייפלאואר' ו'אראבלה' מ"מצרים המודרנית" (בריטניה), הנוסעים הפוריטנים חוו את "יציאת מצרים המודרנית" ו"חציית ים סוף המודרנית" (האוקינוס האטלנטי) והגיעו ל"ארץ המובטחת המודרנית" "כנען המודרנית" ו"ישראל החדשה" (ארה"ב של היום). המתיישבים הראשונים ראו עצמם כ"העם הנבחר המודרני", ופעלו בהשראת התנ"ך.
מנהיג ה'מייפלאואר', וויליאם בראדפורד, כונה משה; מנהיג ה'אראבלה' ג'והן ווינטרופ, כונה יהושע. 
ג'והן אדאמס (הנשיא השני), תומאס ג'פרסון (הנשיא השלישי) ובנג'מין פרנקלין הציעו את חציית ים סוף כסמל הרשמי של ארה"ב.
ג'ורג' וושינגטון (הנשיא הראשון) וג'והן אדאמס כונו משה ויהושע המודרנים.
מכאן מאות הערים, עיירות, הרים, מדבריות וגנים לאומיים בעלי השמות התנ"כיים. 18 ירושלים בארה"ב (JerUSAlem). 
התנ"ך היה הספר הפופולרי ביותר במושבות הראשונות (מאה 18-17) במיוחד בקרב ההנהגה הדתית, חינוכית ופוליטית. פרט מעניין הוא מקומה הייחודי של השפה העברית בתרבות האמריקאית, פרופ' ג'ורג' בוש, דוד-רבא של הנשיא בוש האב, היה המרצה הראשון לעברית באוניברסיטת ניו יורק (1831-1846), פרסם ספרים על התנ"ך והדקדוק העברי, קרא לשקם את הריבונות היהודית ב"ציון התנ"כית".
סמלי האוניברסיטאות המובילות בארה"ב, מסמלים באופן בולט את הקשר שלהם ליהדות. הסמל הרשמי של אוניברסיטת ייל הוא 'אורים ותומים'. הסמל הרשמי של אוניברסיטת קולומביה הוא "באורך נראה אור" (ספר תהילים). 
ערך החירות שהאמריקאים מעלים על נס שואב גם-כן את השראתו מהתנ"ך. על פעמון החירות בפילדלפיה שהונח בשנת 1753, חרות התרגום לאנגלית של: "וקראתם דרור לארץ ולכל יושביה" (ספר ויקרא, פרק כ"ה, פסוק י'), שהוא תמצית רעיון שנת היובל. פסוק זה שימש מקור השראה לעיקרון החירות של האבות המייסדים של ארה"ב.
מעניין לראות את סמל המגן דוד מתנוסס מעל ראש הנשר בסמל הרשמי של ארה"ב: 13 כוכבים (13 המושבות הראשונות) בצורת מגן דוד.
על אף הקשרים הייחודיים בין המדינות, חשוב לציין כי בראשית ימי מדינת ישראל לא היה שיתוף פעולה ביטחוני בין המדינות. ארצות הברית הטילה אמברגו על ישראל (כחלק מאמברגו של האו"ם) בזמן מלחמת העצמאות ואמברגו זה היה בתוקף עד לראשית שנות ה-60. 
כיום, מלבד שיתוף הפעולה בין הצבאות, ארצות הברית מעניקה לישראל מדי שנה כספי סיוע חוץ ביטחוני (FMS), בהם ישראל יכולה לרכוש בהנחה ציוד ומערכות נשק תוצרת ארצות הברית. כתוצאה מכך, כיום רוב הציוד והנשק בצה"ל הוא תוצרת ארצות הברית.
לאורך הגלות היה זה נדיר לראות מעצמה המתייחסת באופן הוגן לעם היהודי. לא לחינם רבי משה פיינשטיין זצ"ל הגדיר את ארצות הברית כ'מלכות של חסד'. 
יחד עם זאת חשוב לזכור שגם "יחסים מיוחדים" צריך לטפח. מערכת היחסים בין ישראל וארה"ב מושתתת על ערכים משותפים, אולם היא התפתחה גם כתוצאה מאינטרסים אזוריים. כמדינה קטנה במזרח התיכון הנתונה לסכנות קיומיות תמידיות, עלינו לייחס לארצות הברית חשיבות עליונה, בזכות תרומתה לביטחונה ולשגשוגה.

הכותב הינו מומחה ליחסים בינלאומיים, ומגיש הפודקאסט "זהות ומדיניות".

תגיות:עצמאותאמריקהיהדות אמריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה