הפרשת חלה

מה עשו שופטות ביהמ"ש בניו-יורק בערב הפרשת חלה של הרבנית נעמי כהן?

בערב אחד, במקום אחד, נפגשו השופטות הלא יהודיות עם חברתן הפרופסורית לביולוגיה בהרווארד, ביחד עם רופאה, גרת צדק מצרפת, חרדית מבית שמש ועוד נשים שרחוקות מיהדות. כולן ביקשו לעצמן דבר אחד

  • כ"ח סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גרת צדק מצרפת, פרופסורית יהודייה ושופטת נוצרייה. זה נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל הסיפור אמיתי לגמרי, ומרגש להפליא: "יש לי הרגשה שרק את תוכלי לבצע את המשימה ההזויה הזו", פנתה עופרה מהצפון לרבנית נעמי כהן ממחלקת חוגי בית בהידברות. עופרה סיפרה כי אחייניתה עומדת להתחתן, אבל הסיפור לא פשוט, וקהל המוזמנות גם אינו פשוט כלל וכלל.

"אחייניתי הרופאה גרה בארצות הברית. היא הגיעה לארץ לרגל חתונתה עם גר צדק, גם הוא רופא. בני משפחתו של החתן, כאמור אינם יהודים, והם באו לארץ הקודש כדי לשמוח בשמחתו. בנוסף לכך, אם החתן הנוצרייה היא עורכת דין גדולה, ולה חברות יהודיות שהגיעו לארץ כשהן רחוקות מאוד מיהדות. על כל אלה הוזמנה גם חמותה של אחותי השנייה. חמותה היא בכלל גיורת מצרפת שהתגיירה לפני כ-50 שנים", מתארת עופרה את הפאזל האנושי המורכב של הנשים המוזמנות לאותו הערב.

 

"שלא תחשובנה שירדנו מהעצים"

"חשבתי שהרבנית תיבהל מאוד מקהל הנשים. לא חשבתי שהנשים הלא יהודיות תבואנה בכלל, כולל אותן שופטות. היה נראה לי שעדיף להן לטייל, הרי מה לשופטות עם טקסים דתיים שכאלה, שלא תחשובנה שירדנו מהעצים. ואם החתן? היא בכלל עורכת דין נוצרייה קתולית – מה לה ולערב הפרשת חלה?", מוסיפה עופרה, ומספרת כי היא קיוותה שהערב יהיה נחמד, ולא יותר מזה. היא מציינת שהיה ברור לה שזו משימה בלתי אפשרית. "מי שתתחבר – תתחבר, ומי שלא – יש גם אוכל ומוסיקה". סיכמה עופרה את רף הציפיות.

הרבנית נעמי כהן אכן הופתעה מהבקשה החריגה, אבל היא לא התבלבלה. "אותי לימדו בחיים להגיד 'כן' למשימה שנראית מורכבת". מציינת בהתלהבות הרבנית, בוגרת בית ספר למשחק ומטפלת רגשית בנקודת אמת.

"למה לומר כן? האמנתי בבורא עולם שיפרוס בפניי את התפריט הנכון, ויאפשר לי בחירה מתוך ארגז הכלים המתאים לביצוע המשימה, כי ברוך ה', אני אדם משימתי".

הרבנית השיבה בחיוב, והגיעה אל אותו הערב שבו חיכו לה נשים, דוברות אנגלית וגם עברית, שהן כל כך שונות האחת מהשנייה: יהודיות ושאינן יהודיות, קרובות ליהדות, רחוקות מיהדות, נשים ממעמד פשוט, ונשים ממעמד חברתי גבוה ביותר בעלות משרה בכירה ברמה עולמית, ממש עשירות. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"ראיתי נשים שלכאורה יש להן הכל, אבל אין להן כלום"

עופרה, דודתה של כלת האירוע, מוסיפה מהחוויה שלה על אותו ערב מיוחד:

"מה שהיה בערב הזה עבר את היכולת הטבעית. זה היה מעל הטבע. אין שום דבר הגיוני שיכול להסביר את החיבור ואת האנרגיה. זה היה משהו אחר – בורא עולם היה נוכח איתנו, ונכנס לכל לב ולב. התפללנו, שרנו, ורקדנו. ראיתי נשים שיש להן כסף רב, ומעמד בכיר, וכמו ילדות קטנות הן פונות לבורא עולם בדבר הבסיסי ביותר: אחת ביקשה זיווג, השנייה ביקשה נחת מהילדים ועוד. ראינו נשים שלכאורה יש להן הכל, אבל אין להן כלום. לבסוף, כולן התחברו מהמקום הכי פנימי של הנשמה, כולל הנשים הלא יהודיות והנשים היהודיות שרק נראו רחוקות".

 

"הייתה לרבנית יכולת לבוא מתוך מקום של ענווה"

איך אפשר להסביר את זה?

"זה קרה הרבה בזכות הרבנית נעמי", משיבה עופרה. "הייתה לה היכולת לבוא מתוך מקום של ענווה וצניעות. זה מקום נקי של קבלת האחר. היא נתנה לכולן הרגשה שהן ילדות של בורא עולם, ולכולן מגיע טוב. היה כאן משהו מעבר למילים שהיא אמרה. היא נתנה לכולן הרגשה טובה. היא לא שפטה אותן", מסכמת עופרה.

הרבנית נעמי כהן: "באותם רגעים הבנתי שצריך יחס אחר. שברתי את התבנית של התוכנית שלי, וביטלתי את הרצון שלי להשמיע את התכנים שתכננתי בעצמי. למעשה, התאמתי את הערב למה שהן רצו לשמוע – מסרים בגובה העיניים, פשטות, חיוך, נתינה ללא תנאי וקבלת הנשים כמו שהן, העצמה מהמקום שבו הן נמצאות, יחס אישי ואהבה. כשביטלתי את הרצון המקורי שלי למסור את המסרים שרציתי, התבוננתי, ואז הכישורים שלמדתי באו לידי ביטוי, הדברים התחילו לקבל צבע וצורה, ונוצר חיבור".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"לא חשבתי מה אני רוצה להשמיע, אלא מה הן רוצות לשמוע"

הרבנית מספרת שאפילו היא גילתה על עצמה יכולות אלתור מפתיעות: "פתאום דיברתי אנגלית. זה לא דבר שאני עושה על בסיס קבוע. דברים רבים ממה שלמדתי בחיי באו לידי ביטוי בקודש. למה? כי לא חשבתי מה אני רוצה להשמיע, אלא מה הן רוצות לשמוע". 

אחד הרגעים המרגשים בערב היו כשהרבנית פנתה לאותה גיורת שהתגיירה לפני כ-50 שנים, וביקשה ממנה לברך אותה, בזכות מסע החיים שהיא עברה בהצטרפות שלה לעם ישראל.

עופרה: "הרבנית נעמי מדהימה, ומה שהיא נתנה בערב הזה – זה קידוש ה' אחד גדול בכל רחבי העולם. ממש כך. עד היום הנשים מדברות על הערב שהיה. זה אור גדול. דבר כזה מרקיע עולמות. חוצה עולמות, ומגיע עד כסא הכבוד".

 

להזמנת חוגי בית באווירה נעימה ובהתאמה אישית התקשרו אלינו 073-222-1290 או שלחו דוא"ל aviva@htv.co.il

.או לחצי כאן

תגיות:הפרשת חלההרבנית נעמי כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה