טורים נשיים

מכירות מישהי עם עודף משקל? אל תסתכלו בקנקן

"אנא, אל תדונו אדם עד שתגיעו למקומו. ההתמודדות הזו מורכבת, קשה ומגבילה". תמר ללוש מניפה דגל מחאה בשם האנשים שמתמודדים עם השמנת יתר

  • כ"ג סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באופן בלתי נמנע, מאז שהפכתי לנכה פיתחתי רגישות לסוגים שונים של נכויות: מוגבלויות בגפיים, בעיות עמוד שידרה, לקויות ראיה ושמיעה, אילמות ועוד. גם התמודדויות עם מחלות מעיים, כליות, סוכרת, לב ולחץ דם הן אתגר לא פשוט, אך לכל אלו יש לגיטימציה חברתית ואמפתיה מהסביבה. כל אחד מבין שהנכה או החולה לא אשם במצבו ונגזר עליו ניסיון מעין זה. לעומת זאת, יש נכויות שקטות שקשורות לנפש שהזולת פחות מודע להן, וישנן גם קבוצות "ביניים".

תרשו לי היום להגשים חלום, ולהיות למספר רגעים דון קישוט שנלחם את מלחמתם של אחרים ולהניף דגל מחאה בשם קבוצה שנופלת בין הכיסאות וסופגת ביקורת על לא עוול בכפה. נעים להכיר: אנשים יקרים ומקסימים שמתמודדים עם השמנת יתר. יש שיעדיפו לקרוא לזה עודף משקל.

מה הקשר שלך לעניין?! הרי חסר לך ידע מקצועי וניסיון בתחום... נכון, אבל משקל עודף מהווה מגבלה, ומאז שהבורא שם אותי במצבי יש לי אמפתיה למתמודדים. לכל חברותי ה"מלאות" שאולי מרגישות מבוכה קלה כעת, אני רוצה לסייג ולומר שאינני מתכוונת לאוכלוסייה שמשקלה דו ספרתי, הכוונה לאלו שנמצאים במצב שהבעיה מונעת מהם פעולות שגרתיות ומסכנת את בריאותם.  

בתקופה שהתחלתי לצלוע ולהיעזר בהליכון, וגם כשאובחנתי ועברתי להתנייד בכיסא גלגלים, קיבלתי תגובות מגוונות ועצות טובות מאנשים עם לב טוב ורצון כנה לעזור. השאלות הכי מעצבנות היו אלו ש'מגלות את אמריקה', כגון: ניסית פיזיותרפיה? שמעת על דיקור? יש דיאטות צמחים מעולות שמרפאות מצבים כאלה, התחלת? אולי פגעת במישהו? היו גם עצות מלומדות: היום כבר הוכיחו שכל המחלות הן פסיכוסומטיות, תנסי לטפל. פסוק ח' בפרק כ"ד בתהילים שלושים פעמים ביום זה בדוק. בעיות ברגליים נפתרות אם עובדים על מידת הענווה, שהרי כתוב: "אל תביאני רגל גאווה". וכן על זו הדרך.

על אותו משקל (תרתי משמע) לגבי חברינו השמנים: ניסית לעשות דיאטה? את יודעת שזה מסוכן לבריאותך? את עושה פעילות גופנית? מחקרים מראים שזה גורם לבעיות ברכיים לצמיתות. קשה למצוא שידוך. כדאי לך לקחת את עצמך בידיים, היום יש ניתוחים מעולים. רוב תודות! בלעדיכן לא הייתי יודעת את כל זה, מזל שנפגשנו...

האם חשבתן פעם לפנות לאדם עם שיניים עקומות ולומר לו: ידוע לך שיש בעולם אורטודנט? האם פגשתן פעם אישה עם אף מוזר ומתוך רצון טוב יידעתן אותה על מנתח פלסטי בעל שם? אינני מתכוונת כמובן למצב הפוך בו מישהי פונה אלייך מיוזמתה ומבקשת עזרה, עצה ותושייה.

בשלב זה יכולה אני לדמיין תגובה אפשרית: איך את בכלל משווה בין המקרים? לאדם עם משקל עודף יש בחירה, אין כאן מצב נתון! בדיוק את הדגל הזה באתי להרים. בתור אדם בור בתחום, אבל בעל לב שומע ומרגיש. אנא, אל תדונו אדם עד שתגיעו למקומו. ההתמודדות הזו מורכבת, קשה ומגבילה. אתגר שנוגע לכל תחומי החיים. גם ככה האנשים האלה נושאים, על פי רוב, מטען של רגשות אשם – אין צורך להעמיס. סוגיית הבחירה כאן בעייתית ושנויה במחלוקת.

אם יש קוראת שנפגעה מהשיוך של בעלי עודף משקל למושג בעלי מוגבלויות –  אני מתנצלת מראש. כך תפסתי את פני הדברים מהיכרות אישית עם מספר אנשים קרובים, ואין כאן הגדרה מתוך ספרות מקצועית.

יהי רצון שנזכה להאיר פנים זו לזו, ולראות את הנשמה האלוקית והאופי הפנימי לפני הקנקן החיצוני.

תגיות:השמנת יתרטורים נשייםתמר ללוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה