הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: האם הדלקת נרות שבת רלוונטית מאז המצאת החשמל?

פמוטי נרות מכובדים עומדים להם על מגש נאה – נראה ותמונה זו הפכה לסמל השבת. אבל רגע, למה בכלל מדליקים נרות שבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שלום בית. בעבר, כשאש היה מקור האור היחיד, קבעו להדליק נר בליל שבת וחג, משום שאם יהיו בני הבית בחשכה, הם לא יראו בבירור את הרהיטים והחפצים שבבית, יתקלו בהם או אף איש ברעהו, וגם יצטערו מישיבתם בחשכה. מתוך כך יבואו בני המשפחה לידי מתיחות ומריבה. לכן, כדי לשמור על שלום הבית, קבעו להדליק נר טרם כניסת שבת.
רמז נוסף לסיבה זו של שלום בית ניתן למצוא בגימטריה של המילה "נר"(= 250), שהיא שקולה כנגד חיבור מספר האיברים בגופו של הגבר - רמ"ח (= 248), ומספר האיברים בגופה של האישה - רנ"ב (= 252). כלומר, ניתן לראות את הרמז כי הדלקת הנר, שהוא כנגד האיש והאישה יחדיו, מסוגלת להביא לחיבור הרמוני ולשלום בין איש לאשתו (ע"פ אליה רבה רס"ג, ב').

2. כבוד ועונג שבת. קיימת מצווה לכבד ולענג את השבת שנלמדה בדברי נביאים: "וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכבד... וכבדתו מעשות דרכיך" (ישעיהו נ"ח, י"ג). אחת הדרכים לכבד את השבת היא על ידי הדלקת הנרות, מכיוון שסעודה שאין בה אור איננה נחשבת כסעודה חשובה, וכדי לענג את השבת יש לסעוד במזון משובח וליהנות ממנו גם על ידי ראייתו.

3. תיקון חטאה של חוה. קיימות שלוש מצוות שמיועדות דווקא לאישה. אחת מהן היא מצוות הדלקת הנר, וזאת משום שמצווה זו מתקנת את חטאה של חוה, האישה הראשונה בהיסטוריה, שנשמתה כוללת את נשמות כל הנשים. חוה החטיאה את אדם הראשון בחטא עץ הדעת, ובכך הביאה שייענש בעונש המיתה, שכן אילולא חטא - לא היה מת לעולם, והעולם היה מגיע לתיקונו.
על אדם הראשון נאמר: "נרו של עולם היה". וכיוון שחוה כיבתה את "נרו של עולם", הוטל על הנשים לתקן זאת על ידי מצוות הדלקת הנר.

4. נשמה יתירה. אדם השומר שבת זוכה לקבל במהלך השבת נשמה נוספת גבוהה יותר, ונאמר כי "נר ה' – נשמת אדם" (משלי כ', כ"ז). הנר הראשון שמדליקים הוא כנגד הנשמה שיש בנו כל ימות השבוע, והנר השני הוא כנגד תוספת הנשמה הנמצאת במהלך השבת (אליה רבה רס"ג, ב').

5.סיבות גבוהות. האם גם כיום כשיש חשמל, מצווה זו עדיין רלוונטית? חשוב לדעת כל בכל מצווה ומצווה מסתתרות סיבות אלוקיות גבוהות, שאין אנו יודעים את כולן. הטעמים שחכמים מביאים למצוות מסוימות, הם אך ורק כדי לעזור לנו למצוא הגיון וחיבור לקיום המצוות, אך הסיבה האמתית והיסודית לסיבת כל מצווה ומצווה היא - כי כך ה' ציווה. וכך כתב המהר"ל מפראג: "כי המצווה גזירה עלינו, ולא הביט השם יתברך מה שהמקבל חפץ ורוצה, רק הכל גזירה" (תפארת ישראל, פרק ו').

קיימות סיבות שונות להדלקת הנר, חלקן ידועות לנו וחלקן לא, אבל מה שבטוח הוא שהארת הנר מביאה עמה הארה רוחנית לנפש, לבית ולשבת.

 

האתגר השבועי

הכינו מבעוד מועד זוג פמוטים נאה, או אפילו זוג נרות על גבי מגש. בדקו את זמני הדלקת נרות שבת, וקבלו את השבת בהדלקת נרות. נצלו שעת רצון זו לתפילות אישיות על כל משאלותיכם, על יקירכם וכלל עם ישראל. כמו כן, ניתן לבקש מתוך נוסח תפילה סדורה המובאת בסידור.

מה הסיבה להדלקת נרות שבת? כיצד מברכים, ומתי? ומה ההבדל בין מנהג הספרדים לאשכנזים? הרב אליהו עמר מבאר את ההלכות החשובות בצורה ברורה ונעימה:

 

כיצד זוכים לבנים צדיקים? מדוע דווקא האישה מדליקה נרות שבת? ומי ידליק אם אינה בבית? מדוע יש מצוה להפריש חלה בערב שבת? כמה נרות מדליקים? הרב אליהו עמר משיב:

תגיות:נרות שבתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה