פרשת ויצא

תלמד לומר תודה

בפרשת השבוע אנו נחשפים להתרחבות משפחתו של יעקב אבינו ונשיו רחל ולאה עם הולדת השבטים. אך ישנו פסוק מעניין המופיע במהלך הלידות שמתארת התורה והיא לידת יהודה, אחר שלאה ילדה אותו החליטה לקרוא לו יהודה כפי שאומר הפסוק "ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה על כן קראה שמו יהודה" (כט ,לה)

אא

בפרשת השבוע אנו נחשפים להתרחבות משפחתו של יעקב אבינו ונשיו רחל ולאה עם הולדת השבטים. אך ישנו פסוק מעניין המופיע במהלך הלידות שמתארת התורה והיא לידת יהודה, אחר שלאה ילדה אותו החליטה לקרוא לו יהודה כפי שאומר הפסוק "ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה על כן קראה שמו יהודה" (כט ,לה).

לאה בעצם השם שהעניקה ליהודה לימדה אותנו פרק בדרך ארץ כיצד צריך להודות בפה מלא על דברים הניתנים לנו, והדגש צריך להיות דווקא על דברים הפשוטים והיומיים, והתחומים הם רבים אם זה להודות לה כשאנו פוקחים את העיניים ומתעוררים ליום חדש, אם זה להודות על הבית, הפרנסה, הילדים שלנו, להודות על ההורים והמשפחה שלנו, כמה אנשים היו משתוקקים להורים ומשפחה חמה...

דווקא הדברים הפשוטים הללו הם חשובים מאוד כי שאדם מודה ומוקיר טובה הוא בעצם מפתח בליבו את מידת הכרת הטוב וזה מרומם אותו לפסגות וגם לא אחת מביא לו ישועות כמו בסיפור של שלומי...

שלומי היה בחור צעיר מלא מרץ ושמחת חיים, מנהל סדר יום די עמוס בית, לימודים, עבודה, עד ליום שבו קרתה התאונה כשהוא רכב על האופנוע רכב פרטי פגע בו וזרק אותו לשולי הכביש, הוא שכב מדמם דקות ארוכות על האספלט החם עד שצוות מד"א הגיע, העניק לו טיפול ראשוני ופינה אותו במהירות לבית החולים.

שלב ההחלמה והשיקום היה ארוך וקשה, אך שלומי התגבר על הקשיים והחלים בצורה טובה וחזר לסדר יומו, חוץ מדבר אחד קטן. האוזן השמאלית. אוזנו השמאלית נפגעה בזמן התאונה ומאז הוא שומע בקושי בעשרים אחוז. כמובן זה העיק לו מאוד והפריע לו לתפקד ביום יום. לאחר שביקר אצל מיטב הרופאים בתחום ואחר בירורים והתיעציות החליט לטוס לאמריקה שם ישנו רופא ממוחה בתחום השמיעה בתקווה שישנה את המצב הקיים.

אך הניתוח שם היה כרוך בשני תנאים שעליו להסכים א. אם הניתוח יוגדר בהצלחה רמת שמיעתו לא תעלה על שמונים אחוז שמיעה. ב. הסיכויים הגדולים שבעוד 20 שנה יחזור המצב לקדמותו. שלומי הרהר והחליט ללכת על זה עד הסוף במצב הנוכחי הוא לא יכול להישאר. הוא נוסע לאמריקה ומגיע לשם כשבועיים לפני הניתוח, עובר סדרת בדיקות אך בליבו חשש כבד מהניתוח מי אמר שיצליח? ואם כן, זה רק שמונים אחוז? ואז בוקר אחד הוא קם החל לומר ברכות השחר ובליבו הכתה מחשבה נוראה. הוא פונה לאלוקים ואומר תודה על זה שאני קם בבוקר! מצליח להתרומם מהמיטה. הידיים? עובדות ברוך ה. תודה אלוקים! רגלים מתקפלות, מתיישרות, והנה אני נעמד איזה יופי... עיניים רואות... האף מריח... הריאות פועלות.... הכבד מתפקד.... אוזן ימין שומעת, רק מה חסר שמונים אחוז שמיעה באוזן שמאל... תודה ה על כל הגוף הנפלא" וכך בכל בוקר הוא קם ומודה לה על כל המתנות שנתן לו בחינם! איך הכל עובד 24 שעות ביממה. ואז הוא שם לב לתופעה מדהימה שככל שנקף הזמן והוא ממשיך בהודאה והשבח שלו לבורא עולם כך... אט אט אחוזי השמיעה שלו התחילו לעלות...

סופו של מעשה, שלומי לא עבר את הניתוח, שמיעתו לא חזרה במאה אחוז אבל שמונים אחוז כן. והכל בזכות ההכרה האמיתית במלך העולם ששיבחו ופיארו יום יום בוקר בוקר, על כל הטובה שגומל עמנו בכל רגע ובכל שעה, לבסוף זכה לראות ישועות.

הבה נלמד מלאה, נודה לה בפה מלא על כל הטובה שהוא עושה לנו בכל יום ובכל שעה.

וכך גם בין בעל לאישה על הבעל להודות לה בפה מלא על כל מה שהיא עושה, ויהיו אלו הפעולות הפשוטות ביותר, כמו הכנת ארוחה או גיהוץ של חולצה, עליו להודות לה במילים טובות ובפרגון מכל הלב. ואל יאמר מה זאת אומרת היא חייבת לעשות זאת! זה התפקיד שלה?

אכן כן, אך "הכרת הטוב" זה לא רק בשביל הזולת להוקיר ולהעריך אותו על מה שהוא עושה, גם אם הוא חייב... אלא זה עבור מקבל הטובה שיתרגל וילמד להודות ולומר תודה על מה שנותנים לו.

וכך גם האישה לבעלה תודה ותעריך אותו על כל עזרה שמושיט לה, גם אם זה קניות שגרתיות בסופר השכונתי או כל דבר אחר שהאישה או בני הבית נהנים ממנו חייבים להודות ולהעריך.

אם נצליח לחיות בצורה כזו הרבה מריבות וחיכוכים יתבטלו, ובמקומם תבוא הבנה והערכה מתוך אהבה והוקרה אמיתית, השלום בבית יגדל, והאווירה בבית תהיה חיובית ביותר.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת ויצא – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת ויצא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה