אמונה

למה ה’ לא עושה מעמד הר סיני חוזר, ואז נאמין בו כולם?

למה בורא עולם לא מקיים ניסים שיוכיחו לכולם את קיומו? ולמה מעמד הר סיני הוא אירוע חד פעמי בלבד?

אא

יוסי שריד היה חבר כנסת בעל דעות אתאיסטיות מובהקות. בראיון שנערך עמו הוא סיפר על חווית מוות קליני שחווה, כשהוא מתאר את יציאת נשמתו מגופו וכיצד ראה את המתרחש ארצה במבט מלמעלה. לאחר תיאורו זה הוא מכריז בפני המראיין כי אין שום קשר בין חוויה זו, המוכיחה את נצחיותה וקיומה של הנשמה, לבין קיומו של עולם רוחני והשגחה עליונה. אמירה זה עוררה גיחוך גם באוזני המראיין החילוני, ששאל כיצד ייתכן שחוויה זו אינה שינתה את תפיסתו לגבי קיומה של נשמה רוחנית, ותשובתו המפליאה של שריד לשאלת המראיין הייתה "מה שקרה לי לא עולה בקנה אחד עם ה'אני המאמין לי'". המציאות בשטח מוכיחה כי גם אנשים שחוו אירועים מדהימים ורוחניים לא בהכרח ישנו כיוון בחיים. אדם שלא רוצה להאמין – לא יאמין, ולא משנה מה הוא יחווה. אם הוא לא מעוניין לראות את האמת, הוא יספק לעצמו אינספור תירוצים קלושים בכדי לברוח מן האמת הישרה. הדרך להגיע אל האמת לא עוברת דרך בקשת ניסים מופלאים, אלא דרך חיפוש כנה ואמיתי של תשובות, דרך התבוננות ושכל ישר. ומי שירצה להגיע אל האמת – יגיע.

יוצא דופן הוא מעמד הר סיני לו זכה דור יוצאי מצרים. דור יוצאי מצרים הונהג בהנהגה ניסית כבר החל מעשר מכות מצרים, דרך קריעת ים סוף, מעמד הר סיני וחלה לאורך שנות הנדודים במדבר. ההנהגה הניסית נועדה רק לתקופת תחילת התהוותה של האומה היהודית לאחר יציאת מצרים, לשם הקניית ההכרה והאמונה הראשוניים של עם ישראל בבורא עולם, שכן לא היו להם עדויות קודמות עליהן ניתן להסתמך בכדי להכיר את הקב"ה. באותה תקופה בני ישראל עדיין לא הכירו בקב"ה, וכדי שיכירו בו ויקבלו את התורה הראה להם בורא עולם את שליטתו בכל מערכות הטבע על ידי הניסים שעשה אז. אך הנהגה זו נועדה רק לשעתה ולא כדרך קבע.

אחת הסיבות לכך שהקב"ה אינו מעוניין להנהיג אותנו בדרך ניסית היא משום שהנהגה זו מבטלת את הבחירה החופשית של האדם. הקב"ה רוצה שנבחר בטוב מתוך בחירה חופשית דרך ניסיונות והתמודדויות, ולא כרובוטים מתוכנתים שפועלים מתוך חוסר ברירה, ובכדי לשמר את הבחירה החופשית הקב"ה מנהיג אותנו בדרך של הסתר. סיבה נוספת לכך שהקב"ה לא עושה לנו ניסים היא משום שניסים בהם ניתן לראות בצורה מוחשית במציאות האלוקים מעוררת על האדם דינים. אדם שחזה באירועים מופלאים אותם עשה ה' עבורו, וכעת הוא פועל כנגד ציוויו ייענש בחומרה יתרה ובאופן מיידי מאשר אחר שעשה את אותה עבירה אך לא זכה לניסים. בכדי למנוע את הדין, ולזכות להנהגת ארך אפיים, איננו מבקשים לניסים שמעל הטבע.

אז לראות את ה' פנים מול פנים או לחוות מעמד הר סיני חוזר לא יהיה אפשר, וגם לא מומלץ מהסיבות שהוזכרו לעיל, אבל את המציאות האלוקית ניתן להוכיח ולדעת דרך גילוייו – הבריאה המורכבת והמתוחכמת לאין ערוך המעידה על יד יוצרת, ודרך האלוקיות שבתורה שניתנת להוכחה.

איך אנחנו אמורים להתייחס לתיאורי חז"ל אודות ניסים שקרו בעבר, הנשמעים חסרי היגיון ביחס לטבע? הרב זמיר כהן משיב:

 

למה ה' לא עושה לנו נס היום, ואז כולם יאמינו בו? דודו כהן בשיחה עם הרב זמיר כהן:

 

תגיות:תורהמעמד הר סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה