הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: איך מתחילים את הבוקר?

מה ההבדל בין בוקר של יהודי לבוקר של נוכרי? ומהם שני הדברים שעושים לפני הכול?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השעון המעורר השמיע את צליליו, נפרדנו מהכרית והסמיכה. ומה עכשיו? לצחצח שיניים? לא כל כך מהר. בוקר של יהודי/ה מתחיל עם שני דברים חשובים לפני שמתחילה לה שגרת הבוקר הרגילה.

חז"ל מגלים לנו כי שינת האדם בלילה היא "אחד מששים למיתה" (מסכת ברכות, נז, עמ' ב), ונשמת האדם יוצאת מגופו אל עולמות עליונים וחוזרת עם קומו, ולכן שורה על האדם במהלך הלילה רוח טומאת המת. על מנת להיטהר מאותה רוח רעה יש ליטול ידיים בבוקר עם נטלא. את הנטלא יש להחזיק ביד ימין ולמלא במים, ולאחר מכן להעביר את הנטלא ליד שמאל וליצוק מים על יד ימין. לאחר מכן, יש להחזיק את הנטלא ביד ימין וליצוק מים על יד שמאל. ואז שוב ליטול מים על יד ימין, וכעת על יד שמאל, ופעם שלישית נוספת. כך למעשה נוטלים את הידיים לסירוגין שלוש פעמים על כל יד (סך הכול שופכים מים שש פעמים), כאשר יד ימין, שהיא היד החשובה, היא הראשונה שנשטפת. יש הנוהגים להשאיר נטלא מלאה במים ומכוסה ליד המיטה, על מנת שבבוקר לא ילכו ארבע אמות (מידה מימי חז"ל = כ-1.92 מטר) בלא נטילת ידיים של שחרית. כמובן שאז יש להשאיר קערה גדולה ריקה ומגבת לצד המיטה.

סיבה נוספת לנטילת ידיים של שחרית היא שבבוקר אנו נעשים כברייה חדשה המתייצבת לעבודת הבורא, כמו שכתוב (איכה ג כג) "חדשים לבקרים רבה אמונתך", וכמו שהכהן הגדול בבית המקדש היה נוטל את ידיו ומקדש אותן מן הכיור בבית המקדש בהיכנסו לעבודת הקודש בבית המקדש, כך בבוקר המשכים נוטל את ידיו ומטהר אותן כביטוי לתחילת עבודת הבורא.

מאותה סיבה של נטילת נשמת האדם בשנתו בלילה פותח היהודי את הבוקר באמירה המבטאת הודיה לקב"ה על שהחזיר לו את נשמתו, והעניק לו יום נוסף של חיים, מתוך אמונה בו שיבחר בטוב. ולכן הדבר הראשון שיהודי אומר בבוקר עם קומו הוא "מודֶה / מודָה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּםשֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ". מדי בוקר הקב"ה מפקיד בנו נשמת רוח חיים, ובכך מעניק לכל אחד ואחת מאיתנו אשראי חדש של יום נוסף, מתוך אמונה שננצל מתנה יקרה זו למעשים טובים, התחזקות וקיום תורה ומצוות.

 

האתגר השבועי

גשו השבוע לחנות יודאיקה ורכשו נטלא, או לחילופין תוכלו לרכוש נטלא פשוטה בחנויות באזר למיניהן בכמה שקלים בודדים. הניחו את הנטלא ליד כיור, או לחילופין ליד מיטתכם עם קערה גדולה ומגבת.
כעת כל שנותר הוא לפתוח את הבוקר באמירת משפט ההודיה "מודה אני...", ואם בתחילה קשה לזכור בעל פה את הנוסח אפשר לשם הנוחות לרשום על פתק ולהניח מתחת לכרית, ולקרוא בבוקר מתוך הפתק. לאחר אמירת "מודה אני..." יש ליטול ידיים שלוש פעמים לסירוגין. וככה התחילו כל יום עם בוקר של יהודי...

מהי הדרך הנכונה לקום בבוקר, ומדוע חשוב להקפיד על כך? הרב זמיר כהן בקטע קצר וחשוב:

 

תגיות:בוקרהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה